Datan laatu liiketoimintatiedon hallinnassa
Lehtosaari, Ilari (2024)
Lehtosaari, Ilari
2024
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121010964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121010964
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on selvittää, kuinka organisaatio voi parantaa datan laatua liiketoimintatiedon hallinnan kontekstissa. Aihe on tärkeä, sillä saatavilla olevan datan määrä kasvaa jatkuvasti, mikä korostaa laadukkaan datan merkitystä. Tavoitetta lähestyttiin tunnistamalla keskeisimmät datan laadun ongelmat, kuinka datan laatua voidaan mitata sekä datan laadun ominaispiirteet liiketoimintatiedon hallinnassa.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena Finkin seitsemän vaiheen mukaan. Aineistoa haettiin datan laadun, sen mittaamisen, laadunhallinnan sekä liiketoimintatiedon hallinnan käsitteillä. Kirjallisuuskatsauksessa käytetty aineisto koostui vertaisarvioiduista tieteellisistä lähteistä. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin datan laatua, sen ulottuvuuksia sekä laadunhallintaa. Liiketoimintatiedon hallintaa lähestyttiin sen prosessimallin kautta ja käsiteltiin sen merkitystä päätöksenteossa.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa esitellään ongelmat, jotka jakaantuvat varsinaisen datan luontaisiin ongelmiin, dataan liittyvien prosessien ongelmiin sekä organisaation ongelmiin. Tutkimuksessa tunnistettiin, että heikkolaatuinen data aiheuttaa ongelmia prosesseissa sekä liiketoimintatiedon hallinnassa. Vastaavasti myös prosessi tai organisaatio voi heikentää datan luontaista laatua, joka korostaa laadunhallinnan kokonaisvaltaisuutta. Tutkimuksessa tunnistettiin myös keinoja parantaa datan laatua edellä jaoteltujen osa-alueiden mukaan. Keinoissa korostui virheiden tunnistaminen sekä organisaation toiminnan ja datan yhdistäminen. Tämän lisäksi tunnistettiin liiketoimintatiedon hallinnan prosessin eri rooleja ja niiden yhteistoiminnan vaikutukset datan laatuun. Tutkimuksen tuloksena siis tunnistettiin yleisiä ongelmia datan laadussa sekä keinoja parantaa liiketoimintatiedon hallinnassa käytetyn datan laatua.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena Finkin seitsemän vaiheen mukaan. Aineistoa haettiin datan laadun, sen mittaamisen, laadunhallinnan sekä liiketoimintatiedon hallinnan käsitteillä. Kirjallisuuskatsauksessa käytetty aineisto koostui vertaisarvioiduista tieteellisistä lähteistä. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin datan laatua, sen ulottuvuuksia sekä laadunhallintaa. Liiketoimintatiedon hallintaa lähestyttiin sen prosessimallin kautta ja käsiteltiin sen merkitystä päätöksenteossa.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa esitellään ongelmat, jotka jakaantuvat varsinaisen datan luontaisiin ongelmiin, dataan liittyvien prosessien ongelmiin sekä organisaation ongelmiin. Tutkimuksessa tunnistettiin, että heikkolaatuinen data aiheuttaa ongelmia prosesseissa sekä liiketoimintatiedon hallinnassa. Vastaavasti myös prosessi tai organisaatio voi heikentää datan luontaista laatua, joka korostaa laadunhallinnan kokonaisvaltaisuutta. Tutkimuksessa tunnistettiin myös keinoja parantaa datan laatua edellä jaoteltujen osa-alueiden mukaan. Keinoissa korostui virheiden tunnistaminen sekä organisaation toiminnan ja datan yhdistäminen. Tämän lisäksi tunnistettiin liiketoimintatiedon hallinnan prosessin eri rooleja ja niiden yhteistoiminnan vaikutukset datan laatuun. Tutkimuksen tuloksena siis tunnistettiin yleisiä ongelmia datan laadussa sekä keinoja parantaa liiketoimintatiedon hallinnassa käytetyn datan laatua.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]