Työ opintojen ohella – sekä ottaa että antaa: Elokas-opiskelijoiden kokemuksia opintojen ja ansiotyön yhdistämisestä
Herrala, Sofia (2024)
Herrala, Sofia
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121010942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024121010942
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijat kokevat opintojen sekä ansiotyön yhdistämisen. Työssäkäynti opintojen ohella on yleinen ilmiö, joten on perusteltua tarkastella myös tätä osa-aluetta opiskelijoiden elämästä hyvinvoinnin näkökulmasta. Perustavana ajatuksena tässä on, että hyvinvoiva opiskelija oppii tehokkaasti. Opiskelijoita on toisaalta painostettu valmistumaan nopeasti ja toisaalta viimeisimpien opintotukimuutosten ohella kehotettu hankkimaan toimeentuloaan ansiotöillä. Toisaalta työstä puhutaan usein myös vastapainona opinnoille ja korostetaan työkokemuksen merkitystä työllistymiselle opintojen jälkeen.
Tutkielmassa ilmiön taustoittamisessa hyödynnetään tilastotietoa opiskelijoiden työssäkäymisestä sekä tietoa siitä, mistä opiskelijoiden toimeentulo koostuu. Taustatiedoksi on nostettu myös aiempia selvityksiä opiskelijoiden työssäkäymisestä ja motiiveista sen taustalla. Tutkielman teoriapohjana puolestaan käytetään opiskeluhyvinvoinnin käsitettä, joka on koostettu useammasta hyvinvoinnin teoriasta. Näitä ovat opiskelukyky, opiskelutyytyväisyys, voimavarat ja vaatimukset sekä kuormitus ja palautuminen. Nämä käsitteet ja mallit on johdettu alun perin työhyvinvoinnin tutkimuksesta.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on ollut saada tutkimuskohteesta syvällistä ja ymmärtävää tietoa. Tutkielman aineistona toimii vapaamuotoiset kirjoitelmat yhdeksältä opiskelijalta. Tutkielma on toteutettu teoriaohjaavasti sisällönanalyysillä, jonka tarkoituksena oli löytää asioita, joita opiskelijat itse kokevat keskeiseksi heidän opiskeluhyvinvointiinsa. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää sekä positiiviseksi että negatiiviseksi koettuja asioita.
Tutkielman tulokset osoittavat, että opiskeluhyvinvointi ja työskentely opintojen ohella on varsin kokonaisvaltainen ja moniulotteinen kokonaisuus, jossa keskeistä on erityisesti tasapaino. Opintojen ohella työskentelystä löytyi enimmäkseen positiivisia kokemuksia, mutta myös opiskeluhyvinvointia haastavia tekijöitä. Tässä tutkielmassa tulokset jaoteltiin työssäkäymisen voimavaratekijöihin, joissa keskityttiin siihen, millaiset tekijät tekevät opintojen ohella työssäkäymisestä positiivisen kokemuksen sekä työssäkäymisen kuormittavuuteen, jossa vastaavasti keskityttiin hyvinvointia haastaviin tekijöihin. Lisäksi aineistosta nousi esiin kolmantena teemana hallinta ja tasapaino, jossa kuvastui se, miten opiskelijat pyrkivät tietoisesti hallitsemaan omaa hyvinvointiaan ja huolehtimaan siitä.
Tutkielmassa ilmiön taustoittamisessa hyödynnetään tilastotietoa opiskelijoiden työssäkäymisestä sekä tietoa siitä, mistä opiskelijoiden toimeentulo koostuu. Taustatiedoksi on nostettu myös aiempia selvityksiä opiskelijoiden työssäkäymisestä ja motiiveista sen taustalla. Tutkielman teoriapohjana puolestaan käytetään opiskeluhyvinvoinnin käsitettä, joka on koostettu useammasta hyvinvoinnin teoriasta. Näitä ovat opiskelukyky, opiskelutyytyväisyys, voimavarat ja vaatimukset sekä kuormitus ja palautuminen. Nämä käsitteet ja mallit on johdettu alun perin työhyvinvoinnin tutkimuksesta.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on ollut saada tutkimuskohteesta syvällistä ja ymmärtävää tietoa. Tutkielman aineistona toimii vapaamuotoiset kirjoitelmat yhdeksältä opiskelijalta. Tutkielma on toteutettu teoriaohjaavasti sisällönanalyysillä, jonka tarkoituksena oli löytää asioita, joita opiskelijat itse kokevat keskeiseksi heidän opiskeluhyvinvointiinsa. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää sekä positiiviseksi että negatiiviseksi koettuja asioita.
Tutkielman tulokset osoittavat, että opiskeluhyvinvointi ja työskentely opintojen ohella on varsin kokonaisvaltainen ja moniulotteinen kokonaisuus, jossa keskeistä on erityisesti tasapaino. Opintojen ohella työskentelystä löytyi enimmäkseen positiivisia kokemuksia, mutta myös opiskeluhyvinvointia haastavia tekijöitä. Tässä tutkielmassa tulokset jaoteltiin työssäkäymisen voimavaratekijöihin, joissa keskityttiin siihen, millaiset tekijät tekevät opintojen ohella työssäkäymisestä positiivisen kokemuksen sekä työssäkäymisen kuormittavuuteen, jossa vastaavasti keskityttiin hyvinvointia haastaviin tekijöihin. Lisäksi aineistosta nousi esiin kolmantena teemana hallinta ja tasapaino, jossa kuvastui se, miten opiskelijat pyrkivät tietoisesti hallitsemaan omaa hyvinvointiaan ja huolehtimaan siitä.