Musiikin merkitys asiakasarvoon B2B-markkinoinnissa
Hannula, Noora (2024)
Hannula, Noora
2024
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024120410778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024120410778
Tiivistelmä
Musiikin vaikutuksesta B2C-markkinointiin on olemassa tutkimusta. Musiikin vaikutus B2B-markkinoille on käytännössä uusi tutkimusalue. Tutkimusalueen uutuus motivoi perehtymään aiheeseen. Työn ongelmaksi muodostui kirjallisuuden puute aiheeseen liittyen, jonka takia aihe jaettiin kahteen osaan. Ensimmäinen osa tutki musiikkia ja asiakaskäyttäytymistä B2C-markkinoinnissa. Toinen osa asiakasarvoa B2B-markkinoinnissa. Osat yhdistämällä saatiin työn vastaus aikaiseksi.
Työ rakentui neljään vaiheeseen. Alussa selitettiin tutkimuskysymykset ja -menetelmä. Seuraavaksi käsiteltiin tutkimuskysymyksien käsitteet: musiikki, asiakaskäyttäytyminen ja -arvo sekä B2B-markkinoinnin ero B2C-markkinointiin. Kolmannessa vaiheessa vastattiin tutkimuskysymyksiin taulukoiden avulla. Lopuksi muodostettiin yhteenveto tuloksista ja saadun käsityksen merkityksestä.
Tavoitteena oli muodostaa käsitys musiikin merkityksestä asiakasarvoon B2B-markkinoinnissa, joka saatiin. Käsitys muodostui viiden teeman ja kymmenen vastauksen avulla. Käsityksen todenmukaisuuteen vaikutti kirjoittajan oma pohdinta päätutkimuskysymyksen vastauksien laatiessa, sillä kirjallisuuden puutteen takia vastauksia ei pystytty vertaamaan muihin tutkimuksiin. Jatkotutkimusta tarvitaan aihealueen tutkimiseen, jotta saataisiin vaikutusta aikaiseksi tutkimusalueella.
Työ rakentui neljään vaiheeseen. Alussa selitettiin tutkimuskysymykset ja -menetelmä. Seuraavaksi käsiteltiin tutkimuskysymyksien käsitteet: musiikki, asiakaskäyttäytyminen ja -arvo sekä B2B-markkinoinnin ero B2C-markkinointiin. Kolmannessa vaiheessa vastattiin tutkimuskysymyksiin taulukoiden avulla. Lopuksi muodostettiin yhteenveto tuloksista ja saadun käsityksen merkityksestä.
Tavoitteena oli muodostaa käsitys musiikin merkityksestä asiakasarvoon B2B-markkinoinnissa, joka saatiin. Käsitys muodostui viiden teeman ja kymmenen vastauksen avulla. Käsityksen todenmukaisuuteen vaikutti kirjoittajan oma pohdinta päätutkimuskysymyksen vastauksien laatiessa, sillä kirjallisuuden puutteen takia vastauksia ei pystytty vertaamaan muihin tutkimuksiin. Jatkotutkimusta tarvitaan aihealueen tutkimiseen, jotta saataisiin vaikutusta aikaiseksi tutkimusalueella.