Toimittaja tubettajana: Yle Kioskin Youtube-kanavien videotoimittajien journalistiset roolit
Häkkinen, Julia (2024)
Häkkinen, Julia
2024
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024120710842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024120710842
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisessa journalistisessa roolissa Ylen videotoimittajat ovat ja miten heidän videonsa sekä kanavansa erottuvat Youtuben maailmassa journalismiksi. Tutkimus tuo tietoa myös siitä, miten yleisösuhdetta rakennetaan journalistisissa Youtube-videoissa ja millaista tiedonhankintaa videotoimittajan videoissa käytetään. Tutkimuskysymykset ovat ”Millainen journalistinen rooli Yle Kioskin videoiden toimittajille rakentuu?” ja ”Miten journalistit rakentavat yleisösuhdetta Yle Kioskin videoissa?”. Yksi tutkimuksen keskeisistä käsitteistä ja teorioista on journalistiset roolit. Journalistiset roolit syntyvät siinä kontekstissa, jossa toimittaja tekee työtä eli suhteessa alustaan.
Tutkimuksen aineistona on kaksi Yle Kioskin Youtube-kanavaa, jotka ovat ”Emma Karasjoki – Yle Kioski” ja ”Jaakko Keso – Yle Kioski”. Kummaltakin kanavalta tarkasteltiin kolmea videota eli yhteensä kuutta videota. Aineistolle tehtiin laadullisena sisällönanalyysinä narratiivinen analyysi. Aineiston analysoinnissa videoista katsottiin, että miten toimittajat toimivat ja miten juttuformaatti rakentuu sekä videot etenevät eri tiedonhankinnan tapojen, kuten haastatteluiden, kautta. Analysoinnissa tarkasteltiin myös, miten yleisösuhdetta rakennetaan, eli miten yleisö on otettu videoissa huomioon ja onko videoissa muistettu lähdekriittisyys eli arvioidaanko lähteitä.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena on, että tarkastelluilla Yle Kioski -kanavilla oli huomattavissa journalistisena roolina tarinankertojan rooli. Tutkimus paljastaa lisäksi, että journalistit rakensivat tarkastelluilla videoilla yleisösuhdetta tiiviisti ja monipuolisilla keinoilla, kuten sisällyttämällä videoihin katsojien lähettämiä kertomuksia, kommunikoimalla yleisön kanssa videon kommenttikentässä ja kehottamalla videolla yleisöä tilaamaan kanava. Yleisösuhdetta rakennettiin siis antamalla yleisön osallistua videoon ja olemalla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa.
Tässä tutkimuksessa tulee ottaa huomioon, että siinä on tarkasteltu vain muutamaa nuorta videotoimittajaa Yle Kioskilla ja muutamia heidän videoitaan, eli tulokset ovat sen suhteen viitteellisiä. Asioiden tarkempi tutkiminen ja toteaminen vaatisi laajemman tutkimuksen.
Tutkimuksen aineistona on kaksi Yle Kioskin Youtube-kanavaa, jotka ovat ”Emma Karasjoki – Yle Kioski” ja ”Jaakko Keso – Yle Kioski”. Kummaltakin kanavalta tarkasteltiin kolmea videota eli yhteensä kuutta videota. Aineistolle tehtiin laadullisena sisällönanalyysinä narratiivinen analyysi. Aineiston analysoinnissa videoista katsottiin, että miten toimittajat toimivat ja miten juttuformaatti rakentuu sekä videot etenevät eri tiedonhankinnan tapojen, kuten haastatteluiden, kautta. Analysoinnissa tarkasteltiin myös, miten yleisösuhdetta rakennetaan, eli miten yleisö on otettu videoissa huomioon ja onko videoissa muistettu lähdekriittisyys eli arvioidaanko lähteitä.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena on, että tarkastelluilla Yle Kioski -kanavilla oli huomattavissa journalistisena roolina tarinankertojan rooli. Tutkimus paljastaa lisäksi, että journalistit rakensivat tarkastelluilla videoilla yleisösuhdetta tiiviisti ja monipuolisilla keinoilla, kuten sisällyttämällä videoihin katsojien lähettämiä kertomuksia, kommunikoimalla yleisön kanssa videon kommenttikentässä ja kehottamalla videolla yleisöä tilaamaan kanava. Yleisösuhdetta rakennettiin siis antamalla yleisön osallistua videoon ja olemalla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa.
Tässä tutkimuksessa tulee ottaa huomioon, että siinä on tarkasteltu vain muutamaa nuorta videotoimittajaa Yle Kioskilla ja muutamia heidän videoitaan, eli tulokset ovat sen suhteen viitteellisiä. Asioiden tarkempi tutkiminen ja toteaminen vaatisi laajemman tutkimuksen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]