Organisaatiokulttuurin syntyminen uudessa asiantuntijaorganisaatiossa : Toimitusjohtajan ja asiantuntijoiden kokemuksia yrityksessä X
Verronen, Kiia (2024)
Verronen, Kiia
2024
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024120610834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024120610834
Tiivistelmä
Organisaatiokulttuuri on monimutkainen ja vuorovaikutuksessa syntyvä ilmiö, johon asiantuntijaorganisaatioissa liittyy myös asiantuntijuuden luomat dimensiot. Organisaatiokulttuuri voi toimia kilpailuetuna, kun se luo oikeanlaisen työilmapiirin ja arvojen kautta tehokkuutta sekä hyvinvointia organisaatioon. Asiantuntijaorganisaatiossa korostuvat kova työmoraali, osaamisen arvostaminen ja tuloksellisuus, mitkä vaikuttavat osaltaan organisaatiokulttuurin syntymiseen.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten organisaatiokulttuuri syntyy uudessa asiantuntijaorganisaatiossa asiantuntijuuden ympäröimänä. Tutkimus keskittyy yrityksen X toimitusjohtajan ja asiantuntijoiden kokemuksiin sekä kirjallisuudesta nousseisiin väitteisiin. Päätutkimuskysymys on seuraava: Miten organisaatiokulttuuri syntyy uudessa asiantuntijaorganisaatiossa? Päätutkimuskysymys jaettiin kahteen alakysymykseen seuraavasti: 1. Minkälaisista tekijöistä organisaatiokulttuuri koostuu yrityksessä X? ja 2. Miten organisaatiokulttuuri rakentuu asiantuntijuuden ympärille yrityksessä X? Ensimmäisellä alakysymyksellä selvitetään organisaatiokulttuurin peruselementtejä. Toisen alakysymyksen tarkoituksena on liittää organisaatiokulttuuri asiantuntijaorganisaation kontekstiin.
Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu organisaatiokulttuuriin liittyvän aiemman tutkimuksen ympärille ja keskittyen erityisesti dynaamiseen organisaatiokulttuurimalliin. Lisäksi asiantuntijuuteen ja asiantuntijaorganisaatioon liittyvät ulottuvuudet ovat käsiteltäviä aiheita. Tutkielman tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen X toimitusjohtajaa ja kahta asiantuntijaa puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Organisaatiokulttuurin monimutkaisuuden vuoksi tällainen lähestymistapa varmisti syvällisen ja laajan pääsyn tutkittavien kokemuksiin, koska he voivat nostaa näkökulmiaan vapaammin esille.
Tutkimustulosten perusteella yrityksen X organisaatiokulttuuria on rakennettu systemaattisesti alusta alkaen. Perusolettamusten suhteen esille nousi selkeät toimintatavat ja toisaalta joustavuus. Artefakteista tärkein oli toimitilojen skaalautuvuus ja innostavuus. Samalla toimitilat symbolisoivat laadukkuutta ja rentoutta. Yrityksen X ydinarvot muodostivat tasapainon kovien ja pehmeiden arvojen välille, sillä kova työmoraali ja tuloksellisuus saivat vastapainoksi inhimillisyyden ja toisten välittävän kohtaamisen. Yrityksessä X asiantuntijuus tuli esille käyttäytymisen, aiemman työkokemuksen, yhteistyön ja laadukkaan työntekemisen kautta.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että uuden asiantuntijaorganisaation organisaatiokulttuurin syntyminen tapahtuu perusolettamusten, artefaktien, symbolien ja erityisesti arvojen kautta. Asiantuntijaorganisaatiossa asiantuntijuus luo vaikutteita organisaatiokulttuuriin korostamalla osaamisen tärkeyttä, arvostavaa käyttäytymistä muita kohtaan ja kovia arvoja, kuten tuloksellista työntekoa. Muita kriittisiä tekijöitä organisaatiokulttuurin syntymisen suhteen uudessa asiantuntijaorganisaatiossa olivat systemaattinen toiminta organisaatiokulttuurin suhteen, perustajan vaikutukset, arvoista viestiminen ja muiden organisaation jäsenten osallistaminen organisaatiokulttuurin rakentamiseen.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten organisaatiokulttuuri syntyy uudessa asiantuntijaorganisaatiossa asiantuntijuuden ympäröimänä. Tutkimus keskittyy yrityksen X toimitusjohtajan ja asiantuntijoiden kokemuksiin sekä kirjallisuudesta nousseisiin väitteisiin. Päätutkimuskysymys on seuraava: Miten organisaatiokulttuuri syntyy uudessa asiantuntijaorganisaatiossa? Päätutkimuskysymys jaettiin kahteen alakysymykseen seuraavasti: 1. Minkälaisista tekijöistä organisaatiokulttuuri koostuu yrityksessä X? ja 2. Miten organisaatiokulttuuri rakentuu asiantuntijuuden ympärille yrityksessä X? Ensimmäisellä alakysymyksellä selvitetään organisaatiokulttuurin peruselementtejä. Toisen alakysymyksen tarkoituksena on liittää organisaatiokulttuuri asiantuntijaorganisaation kontekstiin.
Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu organisaatiokulttuuriin liittyvän aiemman tutkimuksen ympärille ja keskittyen erityisesti dynaamiseen organisaatiokulttuurimalliin. Lisäksi asiantuntijuuteen ja asiantuntijaorganisaatioon liittyvät ulottuvuudet ovat käsiteltäviä aiheita. Tutkielman tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen X toimitusjohtajaa ja kahta asiantuntijaa puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Organisaatiokulttuurin monimutkaisuuden vuoksi tällainen lähestymistapa varmisti syvällisen ja laajan pääsyn tutkittavien kokemuksiin, koska he voivat nostaa näkökulmiaan vapaammin esille.
Tutkimustulosten perusteella yrityksen X organisaatiokulttuuria on rakennettu systemaattisesti alusta alkaen. Perusolettamusten suhteen esille nousi selkeät toimintatavat ja toisaalta joustavuus. Artefakteista tärkein oli toimitilojen skaalautuvuus ja innostavuus. Samalla toimitilat symbolisoivat laadukkuutta ja rentoutta. Yrityksen X ydinarvot muodostivat tasapainon kovien ja pehmeiden arvojen välille, sillä kova työmoraali ja tuloksellisuus saivat vastapainoksi inhimillisyyden ja toisten välittävän kohtaamisen. Yrityksessä X asiantuntijuus tuli esille käyttäytymisen, aiemman työkokemuksen, yhteistyön ja laadukkaan työntekemisen kautta.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että uuden asiantuntijaorganisaation organisaatiokulttuurin syntyminen tapahtuu perusolettamusten, artefaktien, symbolien ja erityisesti arvojen kautta. Asiantuntijaorganisaatiossa asiantuntijuus luo vaikutteita organisaatiokulttuuriin korostamalla osaamisen tärkeyttä, arvostavaa käyttäytymistä muita kohtaan ja kovia arvoja, kuten tuloksellista työntekoa. Muita kriittisiä tekijöitä organisaatiokulttuurin syntymisen suhteen uudessa asiantuntijaorganisaatiossa olivat systemaattinen toiminta organisaatiokulttuurin suhteen, perustajan vaikutukset, arvoista viestiminen ja muiden organisaation jäsenten osallistaminen organisaatiokulttuurin rakentamiseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]