Miksi matkustajat siirtyivät raiteilta autoihin Tampereella?: Rautateiden paikallisliikenteen lakkautukset Tampereen seudulla verrattuna pääkaupunkiseutuun 1975–1990
Uotila, Aaro (2024)
Uotila, Aaro
2024
Historian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024120510820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024120510820
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu paikallisjunaliikenteen lakkauttamisen taloudellisia sekä maankäyttöön ja kaavoitukseen liittyviä syitä Tampereen seudulla ja pääkaupunkiseudulla. Tutkimus on metodisesti ollut vertaileva ja sen yhtenä keskeisenä tarkoituksena on ollut selvittää miksi Tampereen seudulla paikallisliikenteen säilyttäminen ei ollut kannattavaa, mutta Helsingin seudulla liikennettä ei pelkästään säilytetty vaan jopa kehitettiin. Tutkimuksessa on keskitytty vertaamaan kahta rataosaa. Nämä ovat Tampereen seudulla Tampere-Kangasala rata ja Helsingin seudulla Martinlaakson rata. Olen hyödyntänyt tulosten analysoinnin apuna polkuriippuvuuden ja autoriippuvaisuuden käsitteitä. Tutkimuksen aineistona olen käyttänyt erilaisia raportteja paikallisliikenteen kannattavuudesta sekä kehittämisestä. Lisäksi olen käyttänyt rautatieliikennettä käsittelevää lehtiaineistoa ja ilmakuvia rataosuuksien ympärillä. Tutkimuksen lähdeaineistojen valintaa ja käyttöä on ohjannut vertailu metodina.
Tutkimuksen perusteella keskeinen syy paikallisliikenteen lakkautuksille Tampereella oli joukkoliikenteen osalta suunnittelematon kaavoituspolitiikka ja lähiöiden rakentaminen kauas rautatiestä 1960-luvulla. Tämä johti siihen, ettei rautateiden ympärille syntynyt riittävän tiheää rakennuskantaa, joka osaltaan synnytti autoriippuvaisen kehityksen. Autoriippuvainen kehityskulku johti siihen, että rautateiden toiminta muuttui koko ajan kannattamattomammaksi ja se lopulta lakkautettiin kokonaan. Helsingin seudulla kaavoitus- ja liikenneratkaisut kytkettiin tiiviisti yhteen. Tehokasta maankäyttöä edesauttoi yhteistyöorganisaatiot kuten pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta eli YTV. Tampereella vastaavia organisaatioita ei ollut. Haaga-Vantaan uusi asuinalue rakentui Helsingin seudulla Martinlaakson radan ympärille, joka mahdollisti uudenlaisen polkuriippuvuuden. Uusien kerrostalojen tuomat matkustajat johtivat positiiviseen kehityksen kierteeseen, jossa henkilöauton käyttö ei ollut enää välttämätöntä.
Tutkimuksen perusteella keskeinen syy paikallisliikenteen lakkautuksille Tampereella oli joukkoliikenteen osalta suunnittelematon kaavoituspolitiikka ja lähiöiden rakentaminen kauas rautatiestä 1960-luvulla. Tämä johti siihen, ettei rautateiden ympärille syntynyt riittävän tiheää rakennuskantaa, joka osaltaan synnytti autoriippuvaisen kehityksen. Autoriippuvainen kehityskulku johti siihen, että rautateiden toiminta muuttui koko ajan kannattamattomammaksi ja se lopulta lakkautettiin kokonaan. Helsingin seudulla kaavoitus- ja liikenneratkaisut kytkettiin tiiviisti yhteen. Tehokasta maankäyttöä edesauttoi yhteistyöorganisaatiot kuten pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta eli YTV. Tampereella vastaavia organisaatioita ei ollut. Haaga-Vantaan uusi asuinalue rakentui Helsingin seudulla Martinlaakson radan ympärille, joka mahdollisti uudenlaisen polkuriippuvuuden. Uusien kerrostalojen tuomat matkustajat johtivat positiiviseen kehityksen kierteeseen, jossa henkilöauton käyttö ei ollut enää välttämätöntä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]