Teacher's Professional Agency and Well-being in the Classroom
Yli-Pietilä, Roosa (2025)
Yli-Pietilä, Roosa
Tampere University
2025
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-01-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3731-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3731-5
Tiivistelmä
Tässä pitkittäisasetelmallisessa väitöstutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien ammatillisen toimijuuden kehittymistä ja sen yhteyttä: 1) opettajan kokemaan työhyvinvointiin ja 2) oppilaiden kokemaan opiskeluhyvinvointiin luokkahuoneessa. Tässä tutkimuksessa luokanopettajan ammatillinen toimijuus kuvaa opettajan halua, pystyvyyttä ja kykyä oppia työssään opettajana sekä mahdollistaa oppilaiden oppiminen luokkahuoneessa. Luokanopettajien työhyvinvointia tarkasteltiin tunnistamalla opettajien kokemia työperäisiä uupumusoireita ja kykyjä säädellä ennakoivasti, itsenäisesti ja yhdessä kollegoiden kanssa omaa kuormittumistaan opetustyössä. Alakoulun oppilaiden ja oppilasryhmien (4. ja 5. luokka) hyvinvointia tarkasteltiin puolestaan tunnistamalla koettuja opiskelu-uupumuksen oireita ja opiskeluintoa suhteessa opiskeluun.
Väitöskirja koostuu kolmesta osatutkimuksesta, joissa hyödynnettiin kahta pitkittäistä aineistokokonaisuutta. Ensimmäisessä tutkimuksessa hyödynnettiin vuosina 2011 ja 2016 kerättyä opettajakyselyaineistoa (n=815). Toisessa ja kolmannessa tutkimuksessa hyödynnettiin opettaja-oppilaskyselyaineistoa, johon kuului kolme vuosina 2016, 2017 ja 2018 kerättyä opettajakyselyä ja kolme vuosina 2017, 2018 ja 2019 kerättyä oppilaskyselyä. Toisessa tutkimuksessa tarkasteltiin koko opettaja-aineistoa (n=1920) ja kolmannessa tutkimuksessa yhdistettyä opettaja- ja oppilasaineistoa kahdelta mittauskerralta vuosina 2017 ja 2018 (n(opettajat)= 102, n(oppilaat)=1893). Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntäen pitkittäisiä muuttuja- ja henkilökeskeisiä rakenneyhtälömallinnuksen menetelmiä, joita olivat ristiviivemalli, pitkittäinen latentti profiilianalyysi ja monitasomallinnus.
Ensimmäisessä osatutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien ammatillisen toimijuuden kokemuksen pysyvyyttä ja yhteyttä opettajan ja oppilaiden välisessä vuorovaikutuksessa koettuihin riittämättömyyden tunteisiin viiden vuoden aikavälillä. Tutkimustulokset osoittivat, että luokanopettajat kokevat seurannan aikana vahvaa ja pysyvää ammatillista toimijuutta. Erityisesti opettajan pyrkimys joustavaan ja yhteisölliseen luokkahuonekäytäntöjen muokkaamiseen vähensi riittämättömyyden tunnetta suhteessa omassa työssä onnistumiseen oppilaiden kanssa. Sen sijaan tutkimus antoi viitteitä siitä, että opettajan vahva pyrkimys ja halu oppia uutta ja reflektoida itsenäisesti omaa toimintaansa opettajana voi jopa lisätä riittämättömyyden tunnetta hänen pyrkiessä löytämään oppilasryhmän tarpeisiin osuvia luokkahuonekäytäntöjä.
Toisessa osatutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien ammatillisen toimijuuden profiileja ja niiden yhteyttä opettajien uupumusoireisiin ja kykyyn säädellä opetustyössä koettua kuormittumista. Tutkimustulokset osoittivat, että luokanopettajat jakaantuivat neljään erilaiseen ammatillisen toimijuuden kehittymisen profiiliin. Suurin osa (73%) luokanopettajista koki vahvaa ja pysyvää toimijuutta, noin neljäsosa (23%) kohtalaisen korkeaa toimijuutta ja vain muutama prosentti luokanopettajista koki nousevaa (3%) tai laskevaa (1%) toimijuutta. Opettajat, jotka kuuluivat korkean ja pysyvän ammatillisen toimijuuden profiiliin kokivat vähiten tyypillisiä uupumusoireita a) riittämättömyyden tunnetta opettaja-oppilasvuorovaikutuksessa, b) kyynistymistä työyhteisöä kohtaan ja c) uupumusasteista väsymystä. Vastaavasti he kokivat eniten kykyjä säädellä ennakoivasti omaa kuormittumistaan itse- ja yhteissäätelystrategioiden avulla.
Kolmannessa osatutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajan ammatillisen toimijuuden kokemuksen yhteyttä oppilaiden opiskeluhyvinvointiin sekä oppilas- että oppilasryhmätasolla. Tulokset osoittivat, että alakoululaisilla oppilailla (4. ja 5. luokka) opiskelu-uupumus ja opiskeluinto ovat yksilötasolla luonteeltaan kohtuullisen pysyviä ilmiöitä ja negatiivisesti yhteydessä toisiinsa kahden vuoden seurannan aikana. Myös luokkatasolla tarkasteltaessa oppilasryhmien väliset erot koetun opiskelu-uupumuksen suhteen ovat erittäin pysyviä ja edellyttävät siten tietoisia pedagogisia toimia opiskeluhyvinvoinnin vahvistamiseksi. Tulokset osoittavat myös, että oppilaiden pitkittyneet opiskelu-uupumuksen oireet oppilasryhmätasolla näyttäisivät ennustavan luokanopettajan heikentynyttä kokemusta ammatillisesta toimijuudestaan.
Tämän väitöstutkimuksen tulosten perusteella luokanopettajat kokevat pääosin vahvaa ja pysyvää ammatillista toimijuutta. Toisin sanoen valtaosa luokanopettajista haluaa ja kokee pystyvänsä ja kykenevänsä oppimaan sekä mahdollistamaan oppilaiden oppimisen joustavien ja yhteisöllisten luokkahuonekäytäntöjen avulla. Vahva ammatillisen toimijuuden kokemus myös suojaa ja vahvistaa luokanopettajan työhyvinvointia sekä näyttäisi parhaimmillaan tukevan oppilaiden opiskeluhyvinvointia. Oppilasryhmässä levinnyt opiskelu-uupumus kuitenkin haastaa oppilasryhmän opiskeluhyvinvointia ja opettajan ammatillista toimijuutta.
Luokkayhteisön yhteistoiminnalliset käytännöt ja opettajayhteisön yhteissäätely ovat tämän väitöstutkimuksen tulosten perusteella keskeisessä roolissa opettajan ammatillisen toimijuuden ja työhyvinvoinnin sekä oppilasryhmän hyvinvoinnin suhteen. Näin ollen luokkahuoneen hyvinvoinnin rakentaminen ei voi jäädä yksin luokanopettajan harteille, vaan vaatii tuekseen toimivia kouluyhteisön rakenteita, kuten mahdollisuuksia oppilaiden osallisuudelle ja opettajien yhteissäätelylle.
Väitöskirja koostuu kolmesta osatutkimuksesta, joissa hyödynnettiin kahta pitkittäistä aineistokokonaisuutta. Ensimmäisessä tutkimuksessa hyödynnettiin vuosina 2011 ja 2016 kerättyä opettajakyselyaineistoa (n=815). Toisessa ja kolmannessa tutkimuksessa hyödynnettiin opettaja-oppilaskyselyaineistoa, johon kuului kolme vuosina 2016, 2017 ja 2018 kerättyä opettajakyselyä ja kolme vuosina 2017, 2018 ja 2019 kerättyä oppilaskyselyä. Toisessa tutkimuksessa tarkasteltiin koko opettaja-aineistoa (n=1920) ja kolmannessa tutkimuksessa yhdistettyä opettaja- ja oppilasaineistoa kahdelta mittauskerralta vuosina 2017 ja 2018 (n(opettajat)= 102, n(oppilaat)=1893). Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntäen pitkittäisiä muuttuja- ja henkilökeskeisiä rakenneyhtälömallinnuksen menetelmiä, joita olivat ristiviivemalli, pitkittäinen latentti profiilianalyysi ja monitasomallinnus.
Ensimmäisessä osatutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien ammatillisen toimijuuden kokemuksen pysyvyyttä ja yhteyttä opettajan ja oppilaiden välisessä vuorovaikutuksessa koettuihin riittämättömyyden tunteisiin viiden vuoden aikavälillä. Tutkimustulokset osoittivat, että luokanopettajat kokevat seurannan aikana vahvaa ja pysyvää ammatillista toimijuutta. Erityisesti opettajan pyrkimys joustavaan ja yhteisölliseen luokkahuonekäytäntöjen muokkaamiseen vähensi riittämättömyyden tunnetta suhteessa omassa työssä onnistumiseen oppilaiden kanssa. Sen sijaan tutkimus antoi viitteitä siitä, että opettajan vahva pyrkimys ja halu oppia uutta ja reflektoida itsenäisesti omaa toimintaansa opettajana voi jopa lisätä riittämättömyyden tunnetta hänen pyrkiessä löytämään oppilasryhmän tarpeisiin osuvia luokkahuonekäytäntöjä.
Toisessa osatutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien ammatillisen toimijuuden profiileja ja niiden yhteyttä opettajien uupumusoireisiin ja kykyyn säädellä opetustyössä koettua kuormittumista. Tutkimustulokset osoittivat, että luokanopettajat jakaantuivat neljään erilaiseen ammatillisen toimijuuden kehittymisen profiiliin. Suurin osa (73%) luokanopettajista koki vahvaa ja pysyvää toimijuutta, noin neljäsosa (23%) kohtalaisen korkeaa toimijuutta ja vain muutama prosentti luokanopettajista koki nousevaa (3%) tai laskevaa (1%) toimijuutta. Opettajat, jotka kuuluivat korkean ja pysyvän ammatillisen toimijuuden profiiliin kokivat vähiten tyypillisiä uupumusoireita a) riittämättömyyden tunnetta opettaja-oppilasvuorovaikutuksessa, b) kyynistymistä työyhteisöä kohtaan ja c) uupumusasteista väsymystä. Vastaavasti he kokivat eniten kykyjä säädellä ennakoivasti omaa kuormittumistaan itse- ja yhteissäätelystrategioiden avulla.
Kolmannessa osatutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajan ammatillisen toimijuuden kokemuksen yhteyttä oppilaiden opiskeluhyvinvointiin sekä oppilas- että oppilasryhmätasolla. Tulokset osoittivat, että alakoululaisilla oppilailla (4. ja 5. luokka) opiskelu-uupumus ja opiskeluinto ovat yksilötasolla luonteeltaan kohtuullisen pysyviä ilmiöitä ja negatiivisesti yhteydessä toisiinsa kahden vuoden seurannan aikana. Myös luokkatasolla tarkasteltaessa oppilasryhmien väliset erot koetun opiskelu-uupumuksen suhteen ovat erittäin pysyviä ja edellyttävät siten tietoisia pedagogisia toimia opiskeluhyvinvoinnin vahvistamiseksi. Tulokset osoittavat myös, että oppilaiden pitkittyneet opiskelu-uupumuksen oireet oppilasryhmätasolla näyttäisivät ennustavan luokanopettajan heikentynyttä kokemusta ammatillisesta toimijuudestaan.
Tämän väitöstutkimuksen tulosten perusteella luokanopettajat kokevat pääosin vahvaa ja pysyvää ammatillista toimijuutta. Toisin sanoen valtaosa luokanopettajista haluaa ja kokee pystyvänsä ja kykenevänsä oppimaan sekä mahdollistamaan oppilaiden oppimisen joustavien ja yhteisöllisten luokkahuonekäytäntöjen avulla. Vahva ammatillisen toimijuuden kokemus myös suojaa ja vahvistaa luokanopettajan työhyvinvointia sekä näyttäisi parhaimmillaan tukevan oppilaiden opiskeluhyvinvointia. Oppilasryhmässä levinnyt opiskelu-uupumus kuitenkin haastaa oppilasryhmän opiskeluhyvinvointia ja opettajan ammatillista toimijuutta.
Luokkayhteisön yhteistoiminnalliset käytännöt ja opettajayhteisön yhteissäätely ovat tämän väitöstutkimuksen tulosten perusteella keskeisessä roolissa opettajan ammatillisen toimijuuden ja työhyvinvoinnin sekä oppilasryhmän hyvinvoinnin suhteen. Näin ollen luokkahuoneen hyvinvoinnin rakentaminen ei voi jäädä yksin luokanopettajan harteille, vaan vaatii tuekseen toimivia kouluyhteisön rakenteita, kuten mahdollisuuksia oppilaiden osallisuudelle ja opettajien yhteissäätelylle.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4929]