Perhe Eläväinen : Kehittämistutkimus - Materiaali leikin tueksi
Huitula, Laura; Eteläniemi, Jutta (2024)
Huitula, Laura
Eteläniemi, Jutta
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024120510794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024120510794
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin luomamme materiaali Perhe Eläväinen tukee lapsen kielellistä kehitystä ja vuorovaikutustaitoja sekä yhteisleikkiä. Tutkimuksen avulla vastattiin tutkimuskysymyksiin: Millä tavoin kehittämämme materiaalin käyttö vastasi materiaalille asetettuihin tavoitteisiin; Millä tavoin kehittämämme materiaali tuki kielellistä kehitystä ja vuorovaikutustaitoja; Millä tavoin kehittämämme materiaali tuki yhteisleikkiä.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena. Tutkimuksessa oli yksi sykli, jossa on kaksi kehittämisvaihetta. Kehittämistutkimuksessamme materiaalin testaamisen aikana tehtiin havainnointipäiväkirja, joka toimii tutkimusaineistona tutkimuksessa. Tutkimusaineisto hankittiin keväällä 2024. Tutkimuksemme toteutimme Pirkanmaalaisissa päiväkodeissa, joissa yhteensä 11 neljän lapsen ja 1 kolmen lapsen leikkiryhmää testasivat luomaamme materiaalia.
Tuloksista selvisi, että materiaali tukee lasten kielellistä kehitystä, vuorovaikutustaitoja sekä yhteisleikkiä 3–6-vuotiailla lapsilla. Tulosten perusteella kielellinen osaaminen esiintyi esimerkiksi leikissä sanojen ja asioiden toistamisella ja sanoittamisella, keskustelulla leikin etenemisestä, leikin ideoinnilla sanallisesti sekä ohjeiden mukaan toimimisella. Vuorovaikutustaidot esiintyivät tuloksien mukaan leikin aikana ilmeiden ja eleiden avulla, neuvotteluna ristiriitatilanteissa, materiaalin kysymyksistä keskustelulla sekä muiden leikkijöiden kuunteluna. Materiaalin kuvat ja ohjeistukset tukivat leikkiin kiinnittymistä, ja materiaalin avulla mahdollistui juonellisen leikin toteutuminen. Nämä tukivat lasten yhteisleikkiä. Myös materiaalin rooliohjeistus tuki yhteisleikkiä. Johtopäätöksenä tutkimuksista leikin ohjaus luomamme materiaalin avulla tukee lapsen
kielellistä kehitystä, vuorovaikutustaitoja sekä yhteisleikkiä. The purpose of this qualitative study was to explore how the material we developed, "Perhe Eläväinen," supports children’s language development, interaction skills, and collaborative play. The study aimed to answer the following research questions: How did the material we developed meet its objectives? How did it support language development and interaction skills? And how did it support collaborative play?
The study was conducted as a developmental research project with one cycle, containing two developmental phases. During the testing phase of the material, an observation diary was kept, serving as the research data. This data was collected in spring 2024. Our study was carried out in kindergartens in the Pirkanmaa region, where a total of eleven groups of four children and one group of three children tested our material.
The results indicated that the material supports language development, interaction skills, and collaborative play in children aged 3–6. Based on the findings, language skills were expressed, for example, through repetition and verbalization of words and things in play, discussions on the progression of play, verbally brainstorming play ideas, and following instructions. Interaction skills were exhibited through expressions and gestures during play, negotiation in conflict situations, discussing the material’s questions, and listening to other players. The material’s images and instructions supported engagement in play and enabled structured play, which in turn supported collaborative play. Additionally, the role guidelines in the material fostered collaborative play. In conclusion, the guidance of play through the material we created supports children’s language development, interaction skills, and collaborative play.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena. Tutkimuksessa oli yksi sykli, jossa on kaksi kehittämisvaihetta. Kehittämistutkimuksessamme materiaalin testaamisen aikana tehtiin havainnointipäiväkirja, joka toimii tutkimusaineistona tutkimuksessa. Tutkimusaineisto hankittiin keväällä 2024. Tutkimuksemme toteutimme Pirkanmaalaisissa päiväkodeissa, joissa yhteensä 11 neljän lapsen ja 1 kolmen lapsen leikkiryhmää testasivat luomaamme materiaalia.
Tuloksista selvisi, että materiaali tukee lasten kielellistä kehitystä, vuorovaikutustaitoja sekä yhteisleikkiä 3–6-vuotiailla lapsilla. Tulosten perusteella kielellinen osaaminen esiintyi esimerkiksi leikissä sanojen ja asioiden toistamisella ja sanoittamisella, keskustelulla leikin etenemisestä, leikin ideoinnilla sanallisesti sekä ohjeiden mukaan toimimisella. Vuorovaikutustaidot esiintyivät tuloksien mukaan leikin aikana ilmeiden ja eleiden avulla, neuvotteluna ristiriitatilanteissa, materiaalin kysymyksistä keskustelulla sekä muiden leikkijöiden kuunteluna. Materiaalin kuvat ja ohjeistukset tukivat leikkiin kiinnittymistä, ja materiaalin avulla mahdollistui juonellisen leikin toteutuminen. Nämä tukivat lasten yhteisleikkiä. Myös materiaalin rooliohjeistus tuki yhteisleikkiä. Johtopäätöksenä tutkimuksista leikin ohjaus luomamme materiaalin avulla tukee lapsen
kielellistä kehitystä, vuorovaikutustaitoja sekä yhteisleikkiä.
The study was conducted as a developmental research project with one cycle, containing two developmental phases. During the testing phase of the material, an observation diary was kept, serving as the research data. This data was collected in spring 2024. Our study was carried out in kindergartens in the Pirkanmaa region, where a total of eleven groups of four children and one group of three children tested our material.
The results indicated that the material supports language development, interaction skills, and collaborative play in children aged 3–6. Based on the findings, language skills were expressed, for example, through repetition and verbalization of words and things in play, discussions on the progression of play, verbally brainstorming play ideas, and following instructions. Interaction skills were exhibited through expressions and gestures during play, negotiation in conflict situations, discussing the material’s questions, and listening to other players. The material’s images and instructions supported engagement in play and enabled structured play, which in turn supported collaborative play. Additionally, the role guidelines in the material fostered collaborative play. In conclusion, the guidance of play through the material we created supports children’s language development, interaction skills, and collaborative play.