Vanhempien näkemyksiä varhaiskasvatuksen laadusta : Perheen tulotason sekä varhaiskasvatuksen palveluntarjoajan yhteys näkemyksiin laadusta
Lindroos, Liinu; Kokkonen, Verna (2024)
Lindroos, Liinu
Kokkonen, Verna
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024120410760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024120410760
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen odotetaan olevan aiempaa laadukkaampaa. Uuden varhaiskasvatuslain (540/2018) pyrkimyksenä on vahvistaa varhaiskasvatuksen laatua esimerkiksi nostamalla henkilöstön koulutustasoa ja selkiyttämällä tehtävänimikkeitä. Lakiuudistuksen seurauksena Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 määräävät, että järjestetty varhaiskasvatus tulee olla laadukasta ja sitä tulee kehittää sekä arvioida koko maassa. Lisäksi varhaiskasvatussuunnitelman noudattaminen ei ole enää vain suositeltavaa vaan se on varhaiskasvatusyksikölle pakollista.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen mukaan varhaiskasvatuksen laatu koostuu laadun rakennetekijöistä ja laadun prosessitekijöistä. Rakennetekijät kuvaavat varhaiskasvatuksessa olevia resursseja, kuten henkilöstön koulutusta, käytettävissä olevia tiloja sekä lapsiryhmän rakennetta ja kokoa. Prosessitekijät kuvaavat varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja toimintakulttuuria, joihin sisältyvät esimerkiksi lapsen ja henkilöstön väliset vuorovaikutussuhteet ja pedagoginen toiminta.
Varhaiskasvatuskasvatussuunnitelman perusteissa 2022 kerrotaan vanhempien oikeudesta osallistua varhaiskasvatuksen laadun arviointiin. Tästä syystä tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa vanhempien näkemyksiä varhaiskasvatuksen laadusta. Tarkemmin tutkitaan sitä, millainen yhteys varhaiskasvatuksen palveluntarjoajalla sekä perheen kuukausittaisilla nettotuloilla on näkemyksiin.
Aineistona käytettiin Varhaiskasvatuskyselyä vuodelta 2019. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 29.0 -ohjelmistolla. Kvantitatiivisina menetelminä käytettiin riippumattomien otosten t-testiä sekä yksisuuntaista varianssianalyysia.
Analyysien tulokset osoittivat, että kunnallista varhaiskasvatuksen palveluntarjoajaa käyttäneiden vanhempien näkemykset niin laadun rakenne- kuin prosessitekijöistä olivat positiivisempia verrattuna yksityistä varhaiskasvatuksen palveluntarjoajaa käyttäneiden vanhempien näkemyksiin. Tulokset osoittivat myös, että enemmän tienanneiden vanhempien näkemykset laadun rakenne- ja prosessitekijöistä olivat positiivisempia kuin vähemmän tienanneiden.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen mukaan varhaiskasvatuksen laatu koostuu laadun rakennetekijöistä ja laadun prosessitekijöistä. Rakennetekijät kuvaavat varhaiskasvatuksessa olevia resursseja, kuten henkilöstön koulutusta, käytettävissä olevia tiloja sekä lapsiryhmän rakennetta ja kokoa. Prosessitekijät kuvaavat varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja toimintakulttuuria, joihin sisältyvät esimerkiksi lapsen ja henkilöstön väliset vuorovaikutussuhteet ja pedagoginen toiminta.
Varhaiskasvatuskasvatussuunnitelman perusteissa 2022 kerrotaan vanhempien oikeudesta osallistua varhaiskasvatuksen laadun arviointiin. Tästä syystä tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa vanhempien näkemyksiä varhaiskasvatuksen laadusta. Tarkemmin tutkitaan sitä, millainen yhteys varhaiskasvatuksen palveluntarjoajalla sekä perheen kuukausittaisilla nettotuloilla on näkemyksiin.
Aineistona käytettiin Varhaiskasvatuskyselyä vuodelta 2019. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 29.0 -ohjelmistolla. Kvantitatiivisina menetelminä käytettiin riippumattomien otosten t-testiä sekä yksisuuntaista varianssianalyysia.
Analyysien tulokset osoittivat, että kunnallista varhaiskasvatuksen palveluntarjoajaa käyttäneiden vanhempien näkemykset niin laadun rakenne- kuin prosessitekijöistä olivat positiivisempia verrattuna yksityistä varhaiskasvatuksen palveluntarjoajaa käyttäneiden vanhempien näkemyksiin. Tulokset osoittivat myös, että enemmän tienanneiden vanhempien näkemykset laadun rakenne- ja prosessitekijöistä olivat positiivisempia kuin vähemmän tienanneiden.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]