Päätöksenteko hakukohteen valinnassa: Ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia valintojen tekemisestä ja yliopistoon hakemisesta
Alatalo, Julianna (2024)
Alatalo, Julianna
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024120210691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024120210691
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia hakukohteen valintaa koskevasta päätöksenteosta. Tavoitteena oli saada selville, millaisia kokemuksia opiskelijoilla on yliopistoon hakemisesta, millaiset tekijät ovat ratkaisseet valinnan ja miten nykyiseen tutkintoon on päädytty. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan päätöksentekoa koskien opiskelua, koulutusvalintoja, uranvalintaa, päätöksentekoa prosessina ja tavoitteita. Tutkimuksen taustalla ovat ajankohtaiset yhteiskunnalliset tavoitteet nopeasta siirtymästä toiselta asteelta korkeakouluun, yliopistojen opiskelijavalintoja koskevat uudistukset ja nuorten koulutusta koskevien valintojen aikaistuminen.
Tutkimustehtävänä oli selvittää jo opiskelupaikan saaneiden opiskelijoiden kokemuksia päätöksenteosta ja yliopistoon hakemisesta. Tutkimuksen kohteena oli ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijat. Tutkimukseen osallistui seitsemän opiskelijaa eri yliopistoista ja tutkinto-ohjelmista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja fenomenologisella lähestymistavalla. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastattelujen teemat olivat koulutukseen hakeutuminen, valintaa koskeva päätöksenteko ja tavoitteet, varmuus ja tietoisuus hakukohteesta, sekä opiskelijavalintojen suhde hakukohteen valintaan. Aineisto koostui yksilöhaastatteluista, jotka kerättiin keväällä 2024. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että koulutusta koskevaan päätökseen vaikuttavaa monet tekijät. Päätöksenteossa merkittävinä tekijöinä koettiin tulevaisuudennäkymät, tieto hakukohteesta, opintojen sisältö ja mahdollisuudet, oma kiinnostus sekä sijainti. Tutkimukseen osallistuneet kuvailivat päätöstä vahvistavia kokemuksia olevan välivuodet ja työkokemus. Vaihtoehtojen poissulkemisen syyt liittyivät pääosin valintakokeisiin, useampiin hakukertoihin ja edellä mainittuihin tärkeiksi koettuihin tekijöihin hakukohdetta koskevassa päätöksessä. Tutkimukseen osallistuneilla oli erilaiset taustat ja kokemuksia eri valintatavoista ja koulutusaloista. Tutkimukseen osallistuneista useammalla oli taustalla yksi tai useampia välivuosia. Näin ollen välivuodet osoittautuivat oleellisiksi tällä tutkimusjoukolla. Päätöksenteko koettiin tärkeänä tulevaisuuden kannalta. Monipuolinen tiedon haku ja tiedon rakentuminen koettiin erityisen merkittäväksi.
Tutkimuksen tulokset perustuvat yksilöllisiin kokemuksiin. Tulokset tarjoavat näkökulmia ja kokemusperäistä tietoa ajankohtaisesta ja muutoksen alla olevasta aiheesta hakijoiden ja opiskelijoiden näkökulmasta. The aim of this qualitive research was to examine university students’ experiences regarding the selection of their degree programme. The aim was to understand the experiences students have applying to university, what factors influenced their final choice and how they ended up at their current degree programme. The theoretical framework of this study examines decision-making in relation to education, study choices, career choices as well as decision-making as a process and goals. The backround of the study is situated within the context of current objectives regarding the swift transition from upper secondary education to higher education, reforms in university student admissions and the earlier timing of educational decisions among adolescents.
The focus of the study was to explore the experiences of students who had already secured a place in higher education regarding their decision-making process and application experiences. The participants were first-year university students. Seven students took part in the study representing various universities and degree programmes. The research was conducted as a qualitive study and with phenomenological approach. The data was collected by conducting thematic interviews. The themes of the interviews included motivations for pursuing higher education, decision-making in program selection and goals, certainty and awareness of the chosen program and the relationship between university admissions and the program selection. The data consisted of individual interviews conducted in the spring of 2024. Data analysis was performed using qualitive content analysis.
The results of the study indicate that many factors influence decisions related to education. The most significant factors in decision-making were future prospects, knowledge of the program, the content and opportunities of the studies, personal interest and location. Participants described experiences such as taking a gap year or work experience as strenghten factors in their decision-making process. Reasons for excluding certain options were primarily related to entrance exams, multiple application rounds and the aforementioned factors that participants considered significant in their degree program decision. Participants had different backrounds and experiences regarding to different selection methods and field of study. Several participants had taken one or more gap years, which proved to be significant factor within these participants. Decision-making was viewed important for future prospects. The search for information and the process of gathering knowledge were considered especially important.
The results of the study are based on individual experiences. The results offer perspectives and experiental konwledge on a relevant and evolving topic from the point of view of applicants and students.
Tutkimustehtävänä oli selvittää jo opiskelupaikan saaneiden opiskelijoiden kokemuksia päätöksenteosta ja yliopistoon hakemisesta. Tutkimuksen kohteena oli ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijat. Tutkimukseen osallistui seitsemän opiskelijaa eri yliopistoista ja tutkinto-ohjelmista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja fenomenologisella lähestymistavalla. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastattelujen teemat olivat koulutukseen hakeutuminen, valintaa koskeva päätöksenteko ja tavoitteet, varmuus ja tietoisuus hakukohteesta, sekä opiskelijavalintojen suhde hakukohteen valintaan. Aineisto koostui yksilöhaastatteluista, jotka kerättiin keväällä 2024. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että koulutusta koskevaan päätökseen vaikuttavaa monet tekijät. Päätöksenteossa merkittävinä tekijöinä koettiin tulevaisuudennäkymät, tieto hakukohteesta, opintojen sisältö ja mahdollisuudet, oma kiinnostus sekä sijainti. Tutkimukseen osallistuneet kuvailivat päätöstä vahvistavia kokemuksia olevan välivuodet ja työkokemus. Vaihtoehtojen poissulkemisen syyt liittyivät pääosin valintakokeisiin, useampiin hakukertoihin ja edellä mainittuihin tärkeiksi koettuihin tekijöihin hakukohdetta koskevassa päätöksessä. Tutkimukseen osallistuneilla oli erilaiset taustat ja kokemuksia eri valintatavoista ja koulutusaloista. Tutkimukseen osallistuneista useammalla oli taustalla yksi tai useampia välivuosia. Näin ollen välivuodet osoittautuivat oleellisiksi tällä tutkimusjoukolla. Päätöksenteko koettiin tärkeänä tulevaisuuden kannalta. Monipuolinen tiedon haku ja tiedon rakentuminen koettiin erityisen merkittäväksi.
Tutkimuksen tulokset perustuvat yksilöllisiin kokemuksiin. Tulokset tarjoavat näkökulmia ja kokemusperäistä tietoa ajankohtaisesta ja muutoksen alla olevasta aiheesta hakijoiden ja opiskelijoiden näkökulmasta.
The focus of the study was to explore the experiences of students who had already secured a place in higher education regarding their decision-making process and application experiences. The participants were first-year university students. Seven students took part in the study representing various universities and degree programmes. The research was conducted as a qualitive study and with phenomenological approach. The data was collected by conducting thematic interviews. The themes of the interviews included motivations for pursuing higher education, decision-making in program selection and goals, certainty and awareness of the chosen program and the relationship between university admissions and the program selection. The data consisted of individual interviews conducted in the spring of 2024. Data analysis was performed using qualitive content analysis.
The results of the study indicate that many factors influence decisions related to education. The most significant factors in decision-making were future prospects, knowledge of the program, the content and opportunities of the studies, personal interest and location. Participants described experiences such as taking a gap year or work experience as strenghten factors in their decision-making process. Reasons for excluding certain options were primarily related to entrance exams, multiple application rounds and the aforementioned factors that participants considered significant in their degree program decision. Participants had different backrounds and experiences regarding to different selection methods and field of study. Several participants had taken one or more gap years, which proved to be significant factor within these participants. Decision-making was viewed important for future prospects. The search for information and the process of gathering knowledge were considered especially important.
The results of the study are based on individual experiences. The results offer perspectives and experiental konwledge on a relevant and evolving topic from the point of view of applicants and students.