Digitaalisten terveyspalveluiden saavutettavuus : Näkökulmana ikääntyneet käyttäjät
Pitkämäki, Petra (2024)
Pitkämäki, Petra
2024
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024112810620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024112810620
Tiivistelmä
Digitalisaatiosta on tullut erottamaton osa yhteiskuntaamme, ja sen vaikutukset näkyvät myös terveyspalveluissa. Terveyspalveluiden digitalisoituminen tarjoaa uusia mahdollisuuksia, mutta digitaalisten palveluiden käyttö voi olla haastavaa erityisesti ikääntyneille, joilla ei välttämättä ole aikaisempaa kokemusta esimerkiksi verkkopalveluiden käytöstä. Tutkielmassa selvitetään, millaiset erilaiset tekijät vaikuttavat digitaalisten terveyspalveluiden saavutettavuuteen ikääntyneiden käyttäjien näkökulmasta.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla kartoitettiin aikaisempia tutkimuksia digitaalisten terveyspalveluiden saavutettavuudesta ikääntyneiden näkökulmasta, ikääntyneistä käyttäjinä sekä heidän tarpeistaan ja kokemuksistaan. Aineiston pohjalta digitaalisten terveyspalveluiden saavutettavuutta voidaan tarkastella käyttäjäperustaisen ja palveluperustaisen saavutettavuuden näkökulmasta. Käyttäjäperustainen saavutettavuus pitää sisällään käyttäjän resurssit, käyttöhalukkuuden ja toimintakyvyn. Nämä luovat valmiuden käyttäjälle päästä digitaalisten terveyspalveluiden äärelle ja käyttää niitä. Palveluperustainen saavutettavuus taas koostuu käyttöliittymäsuunnittelusta sekä palveluiden toiminnallisuuksista, rakenteesta ja sisällöstä.
Näiden saavutettavuuden osa-alueilla ilmenneiden haasteiden perusteella tutkielmassa on pyritty tuomaan esiin suunnittelussa huomioitavia periaatteita, jotta palvelut olisivat mahdollisimman saavutettavia ikääntyneille käyttäjille. Näitä periaatteita ovat saavutettavuus käyttöliittymässä sekä toiminnallisuuksien, rakenteen ja sisällön yksinkertaisuus.
Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että ikääntyneet ovat moninainen käyttäjäryhmä, jonka sisällä valmiudet käyttää digitaalisia terveyspalveluita voivat vaihdella merkittävästi esimerkiksi käytössä olevien resurssien ja toimintakyvyn mukaan. Toisaalta myös palveluiden ominaisuudet, kuten monimutkainen navigaatio ja pieni tekstikoko, voivat olla lähtökohtaisesti saavutettavuutta heikentäviä, mikä korostaa tarvetta saavutettavalle suunnittelulle. Saavutettavat digitaaliset terveyspalvelut hyödyttävät ikääntyneiden lisäksi myös muita käyttäjäryhmiä. Samalla ne voivat tukea terveydenhuollon kokonaisvaltaista kehittämistä ja siten edistää väestön terveyttä.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla kartoitettiin aikaisempia tutkimuksia digitaalisten terveyspalveluiden saavutettavuudesta ikääntyneiden näkökulmasta, ikääntyneistä käyttäjinä sekä heidän tarpeistaan ja kokemuksistaan. Aineiston pohjalta digitaalisten terveyspalveluiden saavutettavuutta voidaan tarkastella käyttäjäperustaisen ja palveluperustaisen saavutettavuuden näkökulmasta. Käyttäjäperustainen saavutettavuus pitää sisällään käyttäjän resurssit, käyttöhalukkuuden ja toimintakyvyn. Nämä luovat valmiuden käyttäjälle päästä digitaalisten terveyspalveluiden äärelle ja käyttää niitä. Palveluperustainen saavutettavuus taas koostuu käyttöliittymäsuunnittelusta sekä palveluiden toiminnallisuuksista, rakenteesta ja sisällöstä.
Näiden saavutettavuuden osa-alueilla ilmenneiden haasteiden perusteella tutkielmassa on pyritty tuomaan esiin suunnittelussa huomioitavia periaatteita, jotta palvelut olisivat mahdollisimman saavutettavia ikääntyneille käyttäjille. Näitä periaatteita ovat saavutettavuus käyttöliittymässä sekä toiminnallisuuksien, rakenteen ja sisällön yksinkertaisuus.
Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että ikääntyneet ovat moninainen käyttäjäryhmä, jonka sisällä valmiudet käyttää digitaalisia terveyspalveluita voivat vaihdella merkittävästi esimerkiksi käytössä olevien resurssien ja toimintakyvyn mukaan. Toisaalta myös palveluiden ominaisuudet, kuten monimutkainen navigaatio ja pieni tekstikoko, voivat olla lähtökohtaisesti saavutettavuutta heikentäviä, mikä korostaa tarvetta saavutettavalle suunnittelulle. Saavutettavat digitaaliset terveyspalvelut hyödyttävät ikääntyneiden lisäksi myös muita käyttäjäryhmiä. Samalla ne voivat tukea terveydenhuollon kokonaisvaltaista kehittämistä ja siten edistää väestön terveyttä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]