Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lastenkirjallisuus perusopetuksen opetussuunnitelmassa A1-englannin alkuopetuksen näkökulmasta : laadullinen sisällönanalyysi

Koivisto, Emilia; Jokela, Emma (2024)

 
Avaa tiedosto
Jokela_Koivisto.pdf (563.1Kt)
Lataukset: 



Koivisto, Emilia
Jokela, Emma
2024

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-12
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024112710568
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten englanninkieliset käännökset suomalaisista klassisista lastenkirjoista sopivat perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisiin A1-kielen tavoitteisiin ja sisältöihin. Tutkimusaiheemme valinta nojaa vuonna 2019 tehtyyn päätökseen aikaistaa A1-kieli kolmannelta luokkaasteelta alkamaan jo ensimmäisellä luokka-asteella. Suurimmalla osalla A1-kielen valinta on englanti. Päätöksen viime aikaisuuden vuoksi päätimme tutkia englanninkielisten lastenkirjojen sopivuutta alkuopetukseen. Aihetta on tutkittu vähän, joten koimme tärkeäksi tuoda esiin tietoa tutkimuksemme muodossa.

Tutkimus on toteutettu laadullisena menetelmänä. Aineisto valittiin Piki-kirjastoista valitsemiemme sisäänottokriteereiden avulla. Lopulta aineistoksi valikoitui kolme englanninkielistä lastenkirjaa. Aineiston analyysin apuna käytimme laadullista sisällönanalyysiä.

Tutkimuksessa käy ilmi valikoitujen lastenkirjojen sopivuus vieraan kielen alkuopetukseen. Analyysimme perusteella sopivuus oli kohtalaista alkuopetuksen A1 tasoisen vieraan kielen opetussuunnitelmaan verrattaessa, mutta sopivuus vaihteli kirjakohtaisesti eri osa-alueittain. Tutkimme kirjojen sopivuutta alkuopetukseen kielen relevanttiuden, helppolukuisuuden ja kuvituksen kannoilta. Tulimme tulokseen, että kirjojen sisältö on liian haasteellista alkuopetuksen opiskelijoille täysin itse luettavaksi opetussuunnitelman perusteella.

Aiheemme on hyvin laaja ja tutkimuksemme kohtalaisen suppea, aiheesta löytyy hyvin vähän tutkimustietoa ja aihetta tulisi tutkia enemmän.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9202]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste