"Pieni asia, iso asia": Laadullinen tutkimus opettajamuistoista ja niiden merkityksestä
Häkkinen, Mirella; Heikkilä, Senni (2024)
Häkkinen, Mirella
Heikkilä, Senni
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024112210413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024112210413
Tiivistelmä
Ihmisten monet lapsuudenaikaiset muistikuvat liittyvät omiin kouluaikoihin. Lapsuudessa vietetty aika koulussa on merkittävä, jolloin opettajan rooli tärkeänä aikuisena myös korostuu. Tässä tutkimuksessa perehdytään merkittäviin opettajamuistoihin. Tarkoituksena on selvittää, millaisia muistoja ihmisillä on opettajistaan ja miten opettajan merkitys näkyy ihmisen elämässä jopa vielä vuosikymmeniäkin myöhemmin.
Tutkimuksemme pohjautuu valmiiseen aineistoon “Merkittävimmät opettajamuistot”, joka löytyy Aila –palvelun Tietoarkistosta. Aineisto koostuu 32 henkilön vapaamuotoisista kirjoitelmista, jotka käsittelevät heidän omia kouluaikojaan ja opettajakokemuksiaan. Aineiston analyysissa hyödynnämme laadullista sisällönanalyysia teemoittelemalla aineistosta nousseita keskeisiä näkökulmia ylä- ja alaluokkiin. Aineistosta nousseista opettajamuistoista löytyy viisi eri pääluokkaa eli teemaa: hyödyt ja haitat myöhemmin elämässä, opettajan herättämät tunteet sekä opettajan persoona ja opetustyyli.
Tuloksien perusteella voi todeta, että opettajan merkitys myöhemmin ihmisen elämässä vaihtelee. Ihmisillä on hyvin erilaisia opettajamuistoja, joista osa on yhdistettävissä myöhempään vaikutukseen elämässä, kuten myönteiseen minäkuvaan, taitoihin tai uravalintoihin. Toisaalta ihmisillä on myös vahvoja ja merkityksellisiä muistikuvia omista opettajista, joiden vaikutukset myöhemmässä elämässä eivät ole näyttäytyneet merkittävinä. Tulokset myös osoittavat, että valtaosa merkittävistä ja mieleen painuvimmista opettajamuistoista ovat myönteisiä. Tämä näkyy aineistossa positiivisina opettajakokemuksina sekä muistikuvina opettajasta tärkeänä aikuisena sekä esimerkkinä elämässä. Vaikka aineistossa ilmenee myös negatiivisia opettajamuistoja, nähdään usean vastaajan kohdalla ne useammin voimaannuttavina kuin elämään negatiivisesti vaikuttaneina.
Tutkimuksemme pohjautuu valmiiseen aineistoon “Merkittävimmät opettajamuistot”, joka löytyy Aila –palvelun Tietoarkistosta. Aineisto koostuu 32 henkilön vapaamuotoisista kirjoitelmista, jotka käsittelevät heidän omia kouluaikojaan ja opettajakokemuksiaan. Aineiston analyysissa hyödynnämme laadullista sisällönanalyysia teemoittelemalla aineistosta nousseita keskeisiä näkökulmia ylä- ja alaluokkiin. Aineistosta nousseista opettajamuistoista löytyy viisi eri pääluokkaa eli teemaa: hyödyt ja haitat myöhemmin elämässä, opettajan herättämät tunteet sekä opettajan persoona ja opetustyyli.
Tuloksien perusteella voi todeta, että opettajan merkitys myöhemmin ihmisen elämässä vaihtelee. Ihmisillä on hyvin erilaisia opettajamuistoja, joista osa on yhdistettävissä myöhempään vaikutukseen elämässä, kuten myönteiseen minäkuvaan, taitoihin tai uravalintoihin. Toisaalta ihmisillä on myös vahvoja ja merkityksellisiä muistikuvia omista opettajista, joiden vaikutukset myöhemmässä elämässä eivät ole näyttäytyneet merkittävinä. Tulokset myös osoittavat, että valtaosa merkittävistä ja mieleen painuvimmista opettajamuistoista ovat myönteisiä. Tämä näkyy aineistossa positiivisina opettajakokemuksina sekä muistikuvina opettajasta tärkeänä aikuisena sekä esimerkkinä elämässä. Vaikka aineistossa ilmenee myös negatiivisia opettajamuistoja, nähdään usean vastaajan kohdalla ne useammin voimaannuttavina kuin elämään negatiivisesti vaikuttaneina.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9041]