"Sukupuolitietoinen kasvatus on vahvasti opettajan oman aktiivisuuden varassa": Luokanopettajakoulutuksen rooli sukupuolitietoisuuden tukijana
Kajatsalo, Lotta; Kuivalainen, Siiri (2024)
Kajatsalo, Lotta
Kuivalainen, Siiri
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111910328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111910328
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijat ajattelevat sukupuolitietoisuudesta ja kuinka hyvin he kokevat opintojen tukevan kasvua sukupuolitietoiseksi kasvattajaksi. Sukupuolitietoisuuden lähtökohtana voidaan pitää sukupuolen moninaisuutta ja ymmärrystä erilaisista sukupuoleen liittyvistä ilmiöistä. Sukupuolitietoisella kasvatuksella tarkoitetaan kasvatusta, joka ottaa toiminnassa huomioon sukupuolinäkökulman sekä tiedostaa ja pyrkii purkamaan sukupuolistereotypioita. Sukupuolitietoinen kasvattaja reflektoi omaa toimintaansa ja omia asenteitaan liittyen sukupuoleen ja sille olennaisiin ilmiöihin, kuten sukupuolirooleihin ja -stereotypioihin. Opettajan työssä sukupuolitietoisen kasvatuksen toteuttaminen on velvoite, minkä takia on tärkeää selvittää, miten jo kouluttautumisvaiheessa luokanopettajat saavat aiheeseen tukea.
Tutkimus on menetelmältään laadullinen, ja tutkimusaineisto on kerätty syksyllä 2024 sähköisen kyselylomakkeen avulla. Aineistoksi muodostui 15 Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijan kyselylomakkeen vastaukset. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä, sillä analyysiä ei ollut ohjaamassa mikään tietty teoria. Vastauksia teemoiteltiin analyysivaiheessa värikoodaamalla.
Sukupuolitietoisuudesta nousi tutkimuksessa esille neljä keskeistä toistuvaa teemaa. Opettajakoulutuksen antaman tuen kokemuksissa oli vaihtelua vastaajien välillä, mikä kertoo, että opiskelijoiden kokemukset ja ajatukset aiheesta olivat hyvin monipuolisia. Vastauksista nousi esiin opiskelijoiden kohtalaisen hyvä pohjatieto sukupuolitietoisuudesta, ja toisaalta kokemus siitä, etteivät opinnot tue aihetta tarpeeksi. Osa vastaajista koki opintojen tukevan aihetta tarpeeksi, mutta huomattavasti suurin osa oli sitä mieltä, että aihe jää vahvasti opiskelijan oman aktiivisuuden varaan. Kehitysideoiksi esitettiin muun muassa pakollisia kursseja sukupuolitietoiseen kasvatukseen liittyen sekä konkreettisia toimintaohjeita sukupuolitietoisen kasvatuksen toteuttamiseen opetusympäristössä.
Tutkimus on menetelmältään laadullinen, ja tutkimusaineisto on kerätty syksyllä 2024 sähköisen kyselylomakkeen avulla. Aineistoksi muodostui 15 Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijan kyselylomakkeen vastaukset. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä, sillä analyysiä ei ollut ohjaamassa mikään tietty teoria. Vastauksia teemoiteltiin analyysivaiheessa värikoodaamalla.
Sukupuolitietoisuudesta nousi tutkimuksessa esille neljä keskeistä toistuvaa teemaa. Opettajakoulutuksen antaman tuen kokemuksissa oli vaihtelua vastaajien välillä, mikä kertoo, että opiskelijoiden kokemukset ja ajatukset aiheesta olivat hyvin monipuolisia. Vastauksista nousi esiin opiskelijoiden kohtalaisen hyvä pohjatieto sukupuolitietoisuudesta, ja toisaalta kokemus siitä, etteivät opinnot tue aihetta tarpeeksi. Osa vastaajista koki opintojen tukevan aihetta tarpeeksi, mutta huomattavasti suurin osa oli sitä mieltä, että aihe jää vahvasti opiskelijan oman aktiivisuuden varaan. Kehitysideoiksi esitettiin muun muassa pakollisia kursseja sukupuolitietoiseen kasvatukseen liittyen sekä konkreettisia toimintaohjeita sukupuolitietoisen kasvatuksen toteuttamiseen opetusympäristössä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]