Suorituskykymittariston rakentaminen sisäisen benchmarkingin avulla
Nuorala, Joni (2024)
Nuorala, Joni
2024
Tuotantotalouden DI-ohjelma - Master's Programme in Industrial Engineering and Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-11-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111910319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111910319
Tiivistelmä
Ratakunnossapitourakoiden kilpailutukset ja muuttuva markkinatilanne vaativat palveluntuottajilta jatkuvaa toiminnan kehittämistä kilpailukyvyn varmistamiseksi. Tutkimuksen taustalla on ratakunnossapitopalveluita tuottavan asiakasyrityksen tunnistama tarve kehittää radan kunnossapitoprojektien toteutuksen aikaista tehokkuuden arviointia ja tarjouslaskentaa. Kehittämisen edellytys on, että organisaatio kykenee arvioimaan vallitsevan suorituksen tasoa asettamiinsa tavoitteisiin nähden.
Osana asiakasyrityksen kehittämishanketta suunnitellaan ja rakennetaan ratakunnossapitoon soveltuva suorituskykymittaristo. Tämä diplomityö toimi osana mittariston rakentamisen suunnittelu- ja määrittelyvaiheita. Diplomityön tavoite oli määrittää mitä luotettavan ja käytännöllisen mittariston rakentaminen sisäisen benchmarkingin avulla vaatii asiakasyrityksessä. Tavoitteena oli myös selvittää kuinka urakkakohtaisia ja palvelutasoluokkien välisiä eroja voitaisiin ottaa mittaustulosten vertailussa huomioon.
Tutkimuksessa selvitettiin kirjallisuuskatsauksen sekä sisäisen vertailuanalyysin eli benchmarkingin avulla mittaristolle asetettavia yleisiä vaatimuksia. Sisäisen benchmarkingin kohteena oli toimeksiantajan emoyhtiössä kahden vuosikymmenen ajan kehitetty tienhoidon mittaristo. Tutkimuksen alussa selvitettiin yrityksen käytössä olevien työkalujen ja tietolähteiden hyödynnettävyyttä ja luotiin tarkemmat vaatimukset kehitettävälle mittaristolle. Toimialakohtainen määrittely toteutettiin työpajatyöskentelyllä, joihin osallistui toimeksiantajan asiantuntijoita ja kunnossapito-projektien toimihenkilöitä.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että luotettavan ja käytännöllisen mittariston rakentaminen sisäisen benchmarkingin avulla asiakasyrityksessä vaatii vakioidun nimikkeistön, tietojen keräyksen automatisoinnin, visuaalisen ja käytännöllisen raportointimallin, palvelutasoluokat huomioivat redusointikertoimet sekä edellytykset jatkuvaan seurantaan ja kehitykseen. Tutkimuksessa tunnistettiin myös selkeitä jatkotutkimusaiheita liittyen esimerkiksi mittariston luotettavuuden parantamiseen ja mahdollisiin laajennuksiin myöhemmissä vaiheissa. Competitive tendering of rail maintenance projects and evolving market situation causes maintenance service providers to develop operations to maintain their competitiveness. The research is based on the need to develop efficiency evaluation and bid calculation during the implementation of track maintenance projects. The requirement for development is that the organization can assess the current level of performance in relation to the goals it has set.
A performance measurement system suitable for track maintenance is planned and built as a part of the client company's development project. This paper served as part of the planning and definition phases of the construction of the measurement system. The goal of the thesis was to determine what the developing of a reliable and practical measurement system with the help of internal benchmarking requires in a company. The goal was also to find out how differences between different service levels and projects could be considered in the comparison of measurement results.
In the study, the general requirements set for the measurement system were clarified with the help of a literature review and an internal comparative analysis, i.e., benchmarking. The road maintenance measurement system developed in the client's parent company for two decades was a basis of the study. At the beginning of the study, the usability of the tools and data sources used by the company was examined and more precise requirements were defined for the measurement system to be developed. Client's experts and employees of the maintenance projects participated in the workshops which conducted the industry-specific definition.
Based on the research results, it became clear that the construction of a reliable and practical measurement system with the help of internal benchmarking requires a standardized nomenclature, automation of data collection, a visual and practical reporting model, reduction factors and conditions for continuous monitoring and development. The study also identified topics for further research related to, for example, improving the reliability of the instrument panel and expansions in later stages.
Osana asiakasyrityksen kehittämishanketta suunnitellaan ja rakennetaan ratakunnossapitoon soveltuva suorituskykymittaristo. Tämä diplomityö toimi osana mittariston rakentamisen suunnittelu- ja määrittelyvaiheita. Diplomityön tavoite oli määrittää mitä luotettavan ja käytännöllisen mittariston rakentaminen sisäisen benchmarkingin avulla vaatii asiakasyrityksessä. Tavoitteena oli myös selvittää kuinka urakkakohtaisia ja palvelutasoluokkien välisiä eroja voitaisiin ottaa mittaustulosten vertailussa huomioon.
Tutkimuksessa selvitettiin kirjallisuuskatsauksen sekä sisäisen vertailuanalyysin eli benchmarkingin avulla mittaristolle asetettavia yleisiä vaatimuksia. Sisäisen benchmarkingin kohteena oli toimeksiantajan emoyhtiössä kahden vuosikymmenen ajan kehitetty tienhoidon mittaristo. Tutkimuksen alussa selvitettiin yrityksen käytössä olevien työkalujen ja tietolähteiden hyödynnettävyyttä ja luotiin tarkemmat vaatimukset kehitettävälle mittaristolle. Toimialakohtainen määrittely toteutettiin työpajatyöskentelyllä, joihin osallistui toimeksiantajan asiantuntijoita ja kunnossapito-projektien toimihenkilöitä.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että luotettavan ja käytännöllisen mittariston rakentaminen sisäisen benchmarkingin avulla asiakasyrityksessä vaatii vakioidun nimikkeistön, tietojen keräyksen automatisoinnin, visuaalisen ja käytännöllisen raportointimallin, palvelutasoluokat huomioivat redusointikertoimet sekä edellytykset jatkuvaan seurantaan ja kehitykseen. Tutkimuksessa tunnistettiin myös selkeitä jatkotutkimusaiheita liittyen esimerkiksi mittariston luotettavuuden parantamiseen ja mahdollisiin laajennuksiin myöhemmissä vaiheissa.
A performance measurement system suitable for track maintenance is planned and built as a part of the client company's development project. This paper served as part of the planning and definition phases of the construction of the measurement system. The goal of the thesis was to determine what the developing of a reliable and practical measurement system with the help of internal benchmarking requires in a company. The goal was also to find out how differences between different service levels and projects could be considered in the comparison of measurement results.
In the study, the general requirements set for the measurement system were clarified with the help of a literature review and an internal comparative analysis, i.e., benchmarking. The road maintenance measurement system developed in the client's parent company for two decades was a basis of the study. At the beginning of the study, the usability of the tools and data sources used by the company was examined and more precise requirements were defined for the measurement system to be developed. Client's experts and employees of the maintenance projects participated in the workshops which conducted the industry-specific definition.
Based on the research results, it became clear that the construction of a reliable and practical measurement system with the help of internal benchmarking requires a standardized nomenclature, automation of data collection, a visual and practical reporting model, reduction factors and conditions for continuous monitoring and development. The study also identified topics for further research related to, for example, improving the reliability of the instrument panel and expansions in later stages.