”Todella kiitollinen, että meillä on tällainen systeemi, joka mahdollistaa opintoja” : Opiskelijoiden kokemuksia opintotuen tarkoituksesta ja tavoitteista
Yli-Rahnasto, Riikka (2024)
Yli-Rahnasto, Riikka
2024
Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111910297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111910297
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee opiskelijoiden kokemuksia opintotuen tarkoituksesta ja tavoitteista. Tutkimuksen päätutkimuskysymyksenä on ”Millainen merkitys opintotuella on opiskelijoille?” Päätutkimuskysymyksen lisäksi tutkimuksessa on neljä alatutkimuskysymystä, jotka tukevat päätutkimuskysymystä. Alatutkimuskysymyksiä ovat: ”Miten opiskelijat suhtautuvat opintorahaan ja opintolainaan?”, ”Millainen merkitys opintotuen instrumenteilla on koulutukseen opiskelijoiden näkökulmasta?”, ”Millaisia psykologisia perustarpeita ja motivaatiota kehittäviä instrumentteja opintotuella on?” sekä ”Miten opintotuki hyödyttää muuta yhteiskuntaa?”
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään opintotuen tarkoitusta, historiaa sekä sen suhdetta julkiseen talouteen. Tämän lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä opintotukea tarkastellaan neljän tavoitteen avulla, joita ovat: sosiaalipoliittinen tavoite, koulutuspoliittinen tavoite, psykologinen tavoite ja yhteiskunnallinen tavoite. Näitä tavoitteita käsitellään muun muassa aiemman tutkimuksen avulla. Tämän tutkimuksen tutkimusmenetelmä on laadullinen ja tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla haastattelemalla opiskelijoita ja valmistuneita henkilöitä. Aineiston analyysitapana käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksien mukaan koetaan, että opintotuen tarkoituksena on tukea opiskelijoiden mahdollisuuksia keskittyä tekemään opintoja päätoimisesti. Lisäksi tuloksissa nousee esille, että opintotuki on opiskelijoiden toimeentulon mahdollistaja, jolloin opiskelijoiden ei tarvitse käydä opintojen ohella kokopäiväisesti töissä. Opintotuen koetaan etenkin tasa-arvoistavan eri taustasta tulevien ihmisten mahdollisuuksia opiskella, jolloin opiskelijan perhetaustalla ei ole vaikutusta opiskelijan kouluttautumiseen. Opintotuella nähdään olevan opintoja motivoiva vaikutus muun muassa opintotuen edistävien instrumenttien, kuten rajallisten opintotukikuukausien tai opintolainahyvityksen, avulla. Tuloksien mukaan on hyvä, että opintotuki on vastikkeellista eli opiskelijoilta vaaditaan opintoja tuen saamiseksi.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään opintotuen tarkoitusta, historiaa sekä sen suhdetta julkiseen talouteen. Tämän lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä opintotukea tarkastellaan neljän tavoitteen avulla, joita ovat: sosiaalipoliittinen tavoite, koulutuspoliittinen tavoite, psykologinen tavoite ja yhteiskunnallinen tavoite. Näitä tavoitteita käsitellään muun muassa aiemman tutkimuksen avulla. Tämän tutkimuksen tutkimusmenetelmä on laadullinen ja tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla haastattelemalla opiskelijoita ja valmistuneita henkilöitä. Aineiston analyysitapana käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksien mukaan koetaan, että opintotuen tarkoituksena on tukea opiskelijoiden mahdollisuuksia keskittyä tekemään opintoja päätoimisesti. Lisäksi tuloksissa nousee esille, että opintotuki on opiskelijoiden toimeentulon mahdollistaja, jolloin opiskelijoiden ei tarvitse käydä opintojen ohella kokopäiväisesti töissä. Opintotuen koetaan etenkin tasa-arvoistavan eri taustasta tulevien ihmisten mahdollisuuksia opiskella, jolloin opiskelijan perhetaustalla ei ole vaikutusta opiskelijan kouluttautumiseen. Opintotuella nähdään olevan opintoja motivoiva vaikutus muun muassa opintotuen edistävien instrumenttien, kuten rajallisten opintotukikuukausien tai opintolainahyvityksen, avulla. Tuloksien mukaan on hyvä, että opintotuki on vastikkeellista eli opiskelijoilta vaaditaan opintoja tuen saamiseksi.