Strategia-analyysi osana yritysanalyysiä
Lindroos, Henry (2024)
Lindroos, Henry
2024
Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-11-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111810275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111810275
Tiivistelmä
Yritysanalyysi on lavaesti ymmärrettynä kokonaisvaltainen analyysi yksittäisestä yrityksestä nyt ja lähitulevaisuudessa, joka pohjautuu yrityksen sisäisiin tietoihin, esimerkiksi tilinpäätöstiedot, ja ulkopuolisiin tietoihin. Yritysanalyysin voi tehdä kuka tahansa omaan tarpeeseensa, joten yritysanalyysi ei ole määrämuotoinen. Esimerkiksi yritysjohto voi analysoida omaa yritystään varmistaakseen, että yrityksen tavoitteisiin pyritään suunnitellusti. Tai yksityissijoittaja, työpaikkaa etsivä tai suurta hankintaa suunnitteleva voi pohtia yritysanalyysin avulla millainen on ja tulee olemaan arvioitavan yrityksen tila, kehityssuunta ja tuottopotentiaali. Tämän pohdinnan tulos määrittelee millaiset ovat yrityksen tila ja näkymät.
Osa yritysanalyysiä on strategia-analyysi, joka perustuu pääosin ei-numeeriseen laadulliseen yrityksen ulko- ja sisäpuoliseen tietoon. Strategia-analyysilla pyritään arvioimaan yrityksen nykytilaa ja tulevaisuuden menestymisen potentiaalia.
Tämä diplomityö on kirjallisuuskatsaus, minkä tavoite on selvittää mitä liiketaloustieteen kirjallisuudessa on päädytty pitämään tärkeänä strategia-analyysin sisältönä, jotta strategia-analyysi on mahdollista laatia relevantiksi kokonaisuudeksi. Alan kirjallisuus on hajanaista ja strategia-analyysin sisällöstä on useampia näkemyksiä. Tässä tutkimuksessa tutkitaan toimiala- ja kilpailukykyanalyysin, ja yrityksen ulkoisten ja sisäisten tekijöiden muodostamaa kokonaisuutta. Tutkimusmenetelmä on laadullinen ja induktiivinen.
Tutkimuksen johtopäätöksiä on useita. Strategia-analyysi on kriittinen toimenpide, koska sen avulla kyetään ymmärtämään liiketoiminnan tuottojen lähteet ja riskit, ja koska sen avulla liiketoimintaa kyetään suuntaamaan tavoitteita kohti. Toimiala-analyysin avulla arvioidaan toimialan kilpailua ja kannattavuutta viiden kilpailuvoiman -teoriaa hyödyntämällä. Toimialan kilpailuvoimien voimakkuus määrittelee toimialan kilpailun ja kannattavuuden pitkällä aikajänteellä. Kilpailukykyanalyysillä arvioidaan kohdeyrityksen kilpailustrategiaa, joita teorian mukaan on kolmea erilaista. Toimijalla tulee lähtökohtaisesti olla vain yksi selkeästi määritelty kilpailustrategia, joka tulee pohjautua vaikeasti kopioitaviin kyvykkyyksiin, tehokkaisiin toimintoihin ja tuottoisalle segmentille asemoitumiseen.
Lisäksi strategia-analyysissä on syytä huomioida yritykseen vaikuttavat ulkoiset ja sisäiset tekijät, koska yritys on väistämättä ympäristönsä vaikutuspiirissä ja kanssakäymisessä. Ulkoisia tekijöitä voidaan tarkastella makro- ja mikrotasolla, joihin yritys kykene vaikuttamaan hyvin vähän, jos ollenkaan. Yrityksen tulee sopeutua ulkoisiin tekijöihin ja niiden muutoksiin ja pyrkiä löytämään liiketoimintamahdollisuuksia niistä. Sisäisiin tekijöihin yritys kykenee päätöksenteolla suuresti vaikuttamaan, mikä vaikuttaa yrityksen tuloksenluontikykyyn ja omistaja-arvon kerryttämiseen.
Tämän tutkimuksen mukaan voidaan todeta kirjallisuuteen nojautuen, että strategia-analyysi on erittäin merkittävä yritysanalyysin osa. Strategia-analyysi on koko yritysanalyysin perusta, mitä ilman analyysin muut numeeriset vaiheet eivät ole yhteydessä todellisuuteen arvioitaessa yritystä.
Osa yritysanalyysiä on strategia-analyysi, joka perustuu pääosin ei-numeeriseen laadulliseen yrityksen ulko- ja sisäpuoliseen tietoon. Strategia-analyysilla pyritään arvioimaan yrityksen nykytilaa ja tulevaisuuden menestymisen potentiaalia.
Tämä diplomityö on kirjallisuuskatsaus, minkä tavoite on selvittää mitä liiketaloustieteen kirjallisuudessa on päädytty pitämään tärkeänä strategia-analyysin sisältönä, jotta strategia-analyysi on mahdollista laatia relevantiksi kokonaisuudeksi. Alan kirjallisuus on hajanaista ja strategia-analyysin sisällöstä on useampia näkemyksiä. Tässä tutkimuksessa tutkitaan toimiala- ja kilpailukykyanalyysin, ja yrityksen ulkoisten ja sisäisten tekijöiden muodostamaa kokonaisuutta. Tutkimusmenetelmä on laadullinen ja induktiivinen.
Tutkimuksen johtopäätöksiä on useita. Strategia-analyysi on kriittinen toimenpide, koska sen avulla kyetään ymmärtämään liiketoiminnan tuottojen lähteet ja riskit, ja koska sen avulla liiketoimintaa kyetään suuntaamaan tavoitteita kohti. Toimiala-analyysin avulla arvioidaan toimialan kilpailua ja kannattavuutta viiden kilpailuvoiman -teoriaa hyödyntämällä. Toimialan kilpailuvoimien voimakkuus määrittelee toimialan kilpailun ja kannattavuuden pitkällä aikajänteellä. Kilpailukykyanalyysillä arvioidaan kohdeyrityksen kilpailustrategiaa, joita teorian mukaan on kolmea erilaista. Toimijalla tulee lähtökohtaisesti olla vain yksi selkeästi määritelty kilpailustrategia, joka tulee pohjautua vaikeasti kopioitaviin kyvykkyyksiin, tehokkaisiin toimintoihin ja tuottoisalle segmentille asemoitumiseen.
Lisäksi strategia-analyysissä on syytä huomioida yritykseen vaikuttavat ulkoiset ja sisäiset tekijät, koska yritys on väistämättä ympäristönsä vaikutuspiirissä ja kanssakäymisessä. Ulkoisia tekijöitä voidaan tarkastella makro- ja mikrotasolla, joihin yritys kykene vaikuttamaan hyvin vähän, jos ollenkaan. Yrityksen tulee sopeutua ulkoisiin tekijöihin ja niiden muutoksiin ja pyrkiä löytämään liiketoimintamahdollisuuksia niistä. Sisäisiin tekijöihin yritys kykenee päätöksenteolla suuresti vaikuttamaan, mikä vaikuttaa yrityksen tuloksenluontikykyyn ja omistaja-arvon kerryttämiseen.
Tämän tutkimuksen mukaan voidaan todeta kirjallisuuteen nojautuen, että strategia-analyysi on erittäin merkittävä yritysanalyysin osa. Strategia-analyysi on koko yritysanalyysin perusta, mitä ilman analyysin muut numeeriset vaiheet eivät ole yhteydessä todellisuuteen arvioitaessa yritystä.