Strateginen laajentuminen uudelle liiketoiminta-alueelle : Kokonaisvaltaisen simulaattoriratkaisun liiketoimintamallin kehittäminen
Kääriäinen, Juuso (2024)
Kääriäinen, Juuso
2024
Tuotantotalouden DI-ohjelma - Master's Programme in Industrial Engineering and Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-11-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111510222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111510222
Tiivistelmä
Diplomityössä tutkittiin miten kohdeyritys voi kehittää skaalautuvan liiketoimintamallin kokonaisvaltaiselle simulaattoriratkaisulle EU:n ja USA:n markkinoilla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millainen myynti- ja jakelustrategia sekä hinnoittelumalli parhaiten tukevat kohdeyrityksen laajentumista uudelle liiketoiminta-alueelle. Lisäksi työssä pyrittiin tunnistamaan keskeiset riskit ja haasteet, joita yritys kohtaa uuden liiketoiminta-alueen kehittämisessä, sekä kansainvälisessä laajentumisessa.
Työ on laadullinen tapaustutkimus, johon hankittiin aineistoa sisäisillä haastatteluilla, markkinatutkimuksella EU:n ja USA:n markkinoille sekä kilpailijavertailun kautta. Tutkimusta täydentää laaja kirjallisuuskatsaus strategisen laajentumisen keskeisiin teorioihin, liiketoimintamalleihin, hinnoittelustrategioihin sekä kansainvälistymisstrategioihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kohdeyrityksellä on mahdollisuus kehittää kilpailukykyinen liiketoimintamalli kokonaisvaltaiselle simulaattoriratkaisulle hyödyntämällä hybridimallia. Hybridimallin käyttäminen mahdollistaa yritykselle oman teknologian kehittämisen sekä strategisten kumppanuuksien hyödyntämisen samanaikaisesti. Tutkimuksessa korostuu myös myynti- ja jakeluverkoston strateginen merkitys. Monikanavainen myynti – ja jakelumalli, eli hybridimalli, yhdistää suoramyynnin mahdollistavan paremman brändinhallinnan sekä paremman katteen, sekä epäsuoran myynnin kautta saatavan laajemman markkinapeiton ja paikallisen asiantuntemuksen.
Teoreettisesti tämä tutkimus tekee kontribuutiota yhdistämällä strategisen laajentumisen, liiketoimintamallien, hinnoittelun ja kansainvälistymisen teemat yhdeksi integroiduksi viitekehykseksi, joka on räätälöity suomalaiselle teknologiayritykselle, joka toimii kansainvälisessä toimintaympäristössä. Tutkimus vahvistaa aiempia näkemyksiä siitä, että perinteiset strategiamallit eivät yksinään riitä nopeasti muuttuvassa kansainvälisessä toimintaympäristössä. Lisäksi diplomityö syventää teoreettista ymmärrystä onnistuneista B2B-kumppanuuksista korostamalla luottamuksen, yhteisten arvojen ja tehokkaan viestinnän roolia kumppanuuksien rakentamisessa ja ylläpitämisessä. Teoreettinen kontribuutio ilmenee myös siinä, että hinnoittelustrategian rooli osana yrityksen kansainvälistymisstrategiaa tuodaan esille.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kohdeyrityksen liiketoimintastrategian kehittämisessä. Tutkimus tarjoaa mahdollisuuksia jatkotutkimukselle hybridimallin roolista suomalaisten teknologiayritysten kansainvälistymisessä sekä co-brandingin roolista kilpailuedun saavuttamisessa.
Työ on laadullinen tapaustutkimus, johon hankittiin aineistoa sisäisillä haastatteluilla, markkinatutkimuksella EU:n ja USA:n markkinoille sekä kilpailijavertailun kautta. Tutkimusta täydentää laaja kirjallisuuskatsaus strategisen laajentumisen keskeisiin teorioihin, liiketoimintamalleihin, hinnoittelustrategioihin sekä kansainvälistymisstrategioihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kohdeyrityksellä on mahdollisuus kehittää kilpailukykyinen liiketoimintamalli kokonaisvaltaiselle simulaattoriratkaisulle hyödyntämällä hybridimallia. Hybridimallin käyttäminen mahdollistaa yritykselle oman teknologian kehittämisen sekä strategisten kumppanuuksien hyödyntämisen samanaikaisesti. Tutkimuksessa korostuu myös myynti- ja jakeluverkoston strateginen merkitys. Monikanavainen myynti – ja jakelumalli, eli hybridimalli, yhdistää suoramyynnin mahdollistavan paremman brändinhallinnan sekä paremman katteen, sekä epäsuoran myynnin kautta saatavan laajemman markkinapeiton ja paikallisen asiantuntemuksen.
Teoreettisesti tämä tutkimus tekee kontribuutiota yhdistämällä strategisen laajentumisen, liiketoimintamallien, hinnoittelun ja kansainvälistymisen teemat yhdeksi integroiduksi viitekehykseksi, joka on räätälöity suomalaiselle teknologiayritykselle, joka toimii kansainvälisessä toimintaympäristössä. Tutkimus vahvistaa aiempia näkemyksiä siitä, että perinteiset strategiamallit eivät yksinään riitä nopeasti muuttuvassa kansainvälisessä toimintaympäristössä. Lisäksi diplomityö syventää teoreettista ymmärrystä onnistuneista B2B-kumppanuuksista korostamalla luottamuksen, yhteisten arvojen ja tehokkaan viestinnän roolia kumppanuuksien rakentamisessa ja ylläpitämisessä. Teoreettinen kontribuutio ilmenee myös siinä, että hinnoittelustrategian rooli osana yrityksen kansainvälistymisstrategiaa tuodaan esille.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kohdeyrityksen liiketoimintastrategian kehittämisessä. Tutkimus tarjoaa mahdollisuuksia jatkotutkimukselle hybridimallin roolista suomalaisten teknologiayritysten kansainvälistymisessä sekä co-brandingin roolista kilpailuedun saavuttamisessa.