”Nimenomaan ideologisella tasolla näen opettajan ammatin hyvin vetovoimaisena” : Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä luokanopettajan ammatin vetovoimaisuudesta
Koskela, Sanni (2024)
Koskela, Sanni
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-11-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111410213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111410213
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä luokanopettajan ammatin vetovoimaisuudesta tällä hetkellä sekä heidän hakiessaan opiskelemaan alaa. Tavoitteena oli tarkastella, ovatko luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset luokanopettajan ammatin vetovoimaisuudesta muuttuneet opintojen aikana sekä mitkä tekijät ovat vaikuttaneet tähän mahdolliseen muutokseen.
Tutkielma toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen, fenomenografisella lähestymistavalla. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin Tampereen yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoille Telegram-ryhmässä. Saatu aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti.
Tulosten perusteella luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset luokanopettajan ammatin vetovoimaisuudesta ovat pääasiassa heikentyneet opintojen aikana. Syitä tähän ovat muun muassa tietämättömyys työn todellisesta luonteesta opiskelemaan hakiessa, omat kokemukset opettajan työstä esimerkiksi sijaisuuksien aikana sekä negatiivinen uutisointi ja keskustelu mediassa. Myös opettajan ammatin yleinen arvostuksen lasku, palkkataso sekä työn realiteetit, kuten työmäärä, pienet resurssit ja suuret luokkakoot ovat vaikuttaneet tulosten mukaan vetovoimaisuuden laskuun. Näistä asioista huolimatta alan opiskelijat näkevät luokanopettajan ammatin kohtuullisen vetovoimaisena ja ennen kaikkea yhteiskunnallisesti tärkeänä, mutta ovat huolissaan omasta jaksamisestaan ja pärjäämisestään siinä.
Tutkielma toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen, fenomenografisella lähestymistavalla. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin Tampereen yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoille Telegram-ryhmässä. Saatu aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti.
Tulosten perusteella luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset luokanopettajan ammatin vetovoimaisuudesta ovat pääasiassa heikentyneet opintojen aikana. Syitä tähän ovat muun muassa tietämättömyys työn todellisesta luonteesta opiskelemaan hakiessa, omat kokemukset opettajan työstä esimerkiksi sijaisuuksien aikana sekä negatiivinen uutisointi ja keskustelu mediassa. Myös opettajan ammatin yleinen arvostuksen lasku, palkkataso sekä työn realiteetit, kuten työmäärä, pienet resurssit ja suuret luokkakoot ovat vaikuttaneet tulosten mukaan vetovoimaisuuden laskuun. Näistä asioista huolimatta alan opiskelijat näkevät luokanopettajan ammatin kohtuullisen vetovoimaisena ja ennen kaikkea yhteiskunnallisesti tärkeänä, mutta ovat huolissaan omasta jaksamisestaan ja pärjäämisestään siinä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8933]