Nuorten kokemuksia Tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta : TUVA antaa aikaa ajatella
Jokiperä, Pauliina (2024)
Jokiperä, Pauliina
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111410187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111410187
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella nuorten kokemuksia TUVA-koulutuksesta, sekä selvittää millaisia merkityksiä he antavat koululle ja koulutukselle. Lisäksi tutkittiin sitä, mitkä tekijät nuorten mielestä vaikuttavat koulumotivaatioon. Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA) on vuoden mittainen koulutus, jonka tarkoituksena on antaa valmiuksia toisen asteen opintoihin, ja jonka aikana opiskelijalle tehdään jatko-opintosuunnitelma. TUVA-koulutus on tarkoitettu peruskoulun päättäneille oppivelvollisille ja toisen asteen opinnot keskeyttäneille nuorille, sekä aikuisille maahanmuuttajille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena vuoden 2024 aikana. Tutkimukseen osallistui yhdeksän oppivelvollista nuorta, joiden kokemuksia ja ajatuksia aiheesta kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Aineiston analysoinnissa käytettiin menetelmänä sisällönanalyysia, jolla pyrittiin luomaan aineistosta mahdollisimman laajasti nuorten näkökulmaa esiin tuova kokonaisuus. Tutkimuksen lähestymistapa on hermeneuttis-fenomenologinen, jonka tarkoituksena on ensisijaisesti ymmärtää ja tulkita nuorten kokemusmaailmaa.
Teoreettinen viitekehys koostuu nuoruuden, suomalaisen koulutusjärjestelmän sekä motivaation tutkimuksesta. Tutkimuksen ajankohtaisuutta ja yhteiskunnallista merkitystä perustelee oppivelvollisuuslainmuutos vuonna 2021, ja sen yhteydessä valmisteltu valmentavien koulutusten yhdistäminen TUVA-koulutukseksi. Tutkimus antaa arvokasta tietoa siitä, onko TUVA-koulutus nuorten mielestä hyödyllinen ja onnistuuko se sille asetetuissa tavoitteissa.
Nuorten kokemukset TUVA-koulutuksesta olivat tämän tutkimuksen mukaan pääosin hyviä, ja he kokivat TUVA-koulutuksen olleen heille hyödyllinen. Tutkimukseen osallistuneilla nuorilla oli erilaisia tavoitteita TUVA-opintoihin liittyen sekä jatko-opintojen suhteen, mutta he kokivat saaneensa valita ja vaikuttaa niihin itse. Tärkeinä motivaatioon liittyvinä teemoina nousivat esiin kavereiden merkitys, sekä kodista ja koulusta saatu tuki opintojen aikana. Oma asenne ja halu päästä eteenpäin olivat kuitenkin merkittävin koulumotivaatioon vaikuttava tekijä. Saatujen tulosten pohjalta luotiin Motivaation kehä TUVA-koulutuksessa (Kuvio 4), joka havainnollistaa nuorille merkityksellisten tekijöiden vaikutusta siirtymässä TUVA-koulutuksesta jatko-opintoihin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena vuoden 2024 aikana. Tutkimukseen osallistui yhdeksän oppivelvollista nuorta, joiden kokemuksia ja ajatuksia aiheesta kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Aineiston analysoinnissa käytettiin menetelmänä sisällönanalyysia, jolla pyrittiin luomaan aineistosta mahdollisimman laajasti nuorten näkökulmaa esiin tuova kokonaisuus. Tutkimuksen lähestymistapa on hermeneuttis-fenomenologinen, jonka tarkoituksena on ensisijaisesti ymmärtää ja tulkita nuorten kokemusmaailmaa.
Teoreettinen viitekehys koostuu nuoruuden, suomalaisen koulutusjärjestelmän sekä motivaation tutkimuksesta. Tutkimuksen ajankohtaisuutta ja yhteiskunnallista merkitystä perustelee oppivelvollisuuslainmuutos vuonna 2021, ja sen yhteydessä valmisteltu valmentavien koulutusten yhdistäminen TUVA-koulutukseksi. Tutkimus antaa arvokasta tietoa siitä, onko TUVA-koulutus nuorten mielestä hyödyllinen ja onnistuuko se sille asetetuissa tavoitteissa.
Nuorten kokemukset TUVA-koulutuksesta olivat tämän tutkimuksen mukaan pääosin hyviä, ja he kokivat TUVA-koulutuksen olleen heille hyödyllinen. Tutkimukseen osallistuneilla nuorilla oli erilaisia tavoitteita TUVA-opintoihin liittyen sekä jatko-opintojen suhteen, mutta he kokivat saaneensa valita ja vaikuttaa niihin itse. Tärkeinä motivaatioon liittyvinä teemoina nousivat esiin kavereiden merkitys, sekä kodista ja koulusta saatu tuki opintojen aikana. Oma asenne ja halu päästä eteenpäin olivat kuitenkin merkittävin koulumotivaatioon vaikuttava tekijä. Saatujen tulosten pohjalta luotiin Motivaation kehä TUVA-koulutuksessa (Kuvio 4), joka havainnollistaa nuorille merkityksellisten tekijöiden vaikutusta siirtymässä TUVA-koulutuksesta jatko-opintoihin.