"Isoin juttu on jaettu vastuu kaikessa!" : Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden ulottuvuuksista
Nykänen, Iines (2024)
Nykänen, Iines
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-11-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111310181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111310181
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden toteuttamisesta. Olin kiinnostunut selvittämään, millaisia tekijöitä ja kokemuksia luokanopettajat tuovat esiin yhteisopettajuutta tukevista ja haastavista tekijöistä, mutta myös siitä, miten opettajat kokevat opetustavan vaikuttavan opetukseen ja opettajuuteen.
Tutkimus on toteutettu laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä määrittelen yhteisopettajuuden käsitteen, sekä esittelen aiempaan tutkimukseen perustuen näkökulmia yhteisopettajuudesta. Keräsin tutkimusaineiston kyselylomakkeella, joka oli suunnattu luokanopettajille, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet alakoulussa, ja ovat toteuttaneet yhteisopettajuutta työssään. Kyselylomakkeen kautta kerätty aineisto koostuu 12 vastauksesta. Tutkimuksessa hyödynsin fenomenologista tutkimusotetta, sillä tutkimuksen kohteena ovat kokemukset. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, jonka tuloksena muodostui kuvauskategoriajärjestelmä, joka koostuu neljästä kuvauskategoriasta: yhteistyö, työparin soveltuvuus, resurssit, ja vaikutukset oppijaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella luokanopettajat kokevat yhteistyön sujuvuuden merkittäväksi yhteisopettajuudelle, mutta myös työhyvinvointiin vaikuttavaksi tekijäksi. Yhteisopettajuuden toimivuuden kannalta merkittäväksi tekijäksi ilmeni myös työparin ominaisuudet, joiden koettiin olevan parhaimmillaan riittävän samankaltaisia keskenään, mutta liian erilaisuuden koettiin olevan yhteisopettajuutta haastavaa. Saadut resurssit koettiin merkittäväksi mahdollistajaksi opetuksen monipuolistamisessa, kun taas resurssien puute jopa esteenä yhteisopetukselle. Opettajat kokivat yhteisopettajuuden monipuolistavan myös oppiympäristöä oppijan näkökulmasta, mutta opettajat tunnistivat suuren oppilasmäärän tuovan myös haasteita. Keskeiset tulokset tutkielmassa vastaavat paljon aiemman tutkimuksen tuloksia.
Tutkimus on toteutettu laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä määrittelen yhteisopettajuuden käsitteen, sekä esittelen aiempaan tutkimukseen perustuen näkökulmia yhteisopettajuudesta. Keräsin tutkimusaineiston kyselylomakkeella, joka oli suunnattu luokanopettajille, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet alakoulussa, ja ovat toteuttaneet yhteisopettajuutta työssään. Kyselylomakkeen kautta kerätty aineisto koostuu 12 vastauksesta. Tutkimuksessa hyödynsin fenomenologista tutkimusotetta, sillä tutkimuksen kohteena ovat kokemukset. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, jonka tuloksena muodostui kuvauskategoriajärjestelmä, joka koostuu neljästä kuvauskategoriasta: yhteistyö, työparin soveltuvuus, resurssit, ja vaikutukset oppijaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella luokanopettajat kokevat yhteistyön sujuvuuden merkittäväksi yhteisopettajuudelle, mutta myös työhyvinvointiin vaikuttavaksi tekijäksi. Yhteisopettajuuden toimivuuden kannalta merkittäväksi tekijäksi ilmeni myös työparin ominaisuudet, joiden koettiin olevan parhaimmillaan riittävän samankaltaisia keskenään, mutta liian erilaisuuden koettiin olevan yhteisopettajuutta haastavaa. Saadut resurssit koettiin merkittäväksi mahdollistajaksi opetuksen monipuolistamisessa, kun taas resurssien puute jopa esteenä yhteisopetukselle. Opettajat kokivat yhteisopettajuuden monipuolistavan myös oppiympäristöä oppijan näkökulmasta, mutta opettajat tunnistivat suuren oppilasmäärän tuovan myös haasteita. Keskeiset tulokset tutkielmassa vastaavat paljon aiemman tutkimuksen tuloksia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]