Yliopistokirjaston verkkopalvelun käytettävyyden heuristinen evaluointi: Andor-hakupalvelu
Haapakangas, Laura (2025)
Haapakangas, Laura
2025
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-01-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111210152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111210152
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, sisältääkö Tampereen yliopiston kirjaston Andor-verkkopalvelu sen käyttöä vaikeuttavia käytettävyysongelmia. Lisäksi tarkastellaan sitä, millaisia ja miten vakavia mahdolliset ongelmat ovat. Jotta ongelmia löydettäisiin mahdollisimman kattavasti, käytettävyyttä tutkitaan sekä mobiili- että tietokoneen käyttöliittymässä. Koska verkkosivustojen responsiivisuus on lisääntyneen mobiilikäytön myötä noussut tärkeäksi ominaisuudeksi, tarkastellaan samalla Andorin responsiivisuutta eli sitä, kuinka hyvin toiminnot ja sisällöt mukautuvat käyttölaitteen kokoon.
Käytettävyysongelmien kartoittamiseksi Andor-verkkopalvelulle tehtiin heuristinen arviointi joulukuun 2023 ja maaliskuun 2024 välisenä aikana. Palvelu käytiin useamman kerran läpi etsien käyttöliittymästä mahdollisia suunnitteluvirheitä ja käytettävyysongelmia. Löydettyjä ongelmia kuvailtiin niiden rikkomien heuristiikkojen eli yleisesti tunnettujen suunnitteluperiaatteiden avulla. Arvioinnin pohjana käytettiin Nielsenin klassista heuristiikkalistaa, jota täydennettiin nimenomaan verkkopalvelun arviointiin sopivilla tarkennuksilla. Lopuksi ongelmat luokiteltiin vakavuutensa mukaan Nielsenin viisiasteista vakavuusluokitusta käyttäen.
Yhteensä heuristisessa arvioinnissa löydettiin 32 käytettävyysongelmaa, joista n. 38 % prosenttia oli vakavuudeltaan suuria. Yksi ongelmista oli katastrofaalinen. Suuret ja katastrofaaliset ongelmat liittyivät usein verkkopalvelun heikkoon responsiivisuuteen: sivusto ei mukautunut mobiilikäyttöliittymässä tarkoituksenmukaisesti näytön kokoon. Tällöin näkymästä jäi puuttumaan olennaista sisältöä, toimintojen kuvakkeet asettuivat käyttökelvottomina päällekkäin tai sisällön asettelu hajosi. Tämä ei koskenut vain mobiilia, vaan erilaisia skaalausongelmia esiintyi myös tietokoneen käyttöliittymässä.
Mobiili- ja tietokonespesifejä sekä käyttöliittymille yhteisiä käytettävyysongelmia löytyi lähes yhtä paljon. Käyttölaitteesta riippumatta suurin osa ongelmista liittyi palvelun tilan näkyvyyden ongelmiin, puutteisiin johdonmukaisuudessa ja vakiintuneiden käytäntöjen noudattamisessa sekä siihen, että palvelu kuormittaa välillä tarpeettomasti käyttäjän muistia. Löydetyt ongelmat todennäköisesti heikentävät erityisesti palvelun opittavuutta, muistettavuutta ja tehokkuutta, mikä ei ole ideaalia, kun kyseessä on käyttäjien työntekoa ja opiskelua tukeva palvelu. Näihin liittyvät heuristiikat kannattanee palvelua kehitettäessä huomioida tarkemmin. Tulokset ovat linjassa aiemman Andorista tehdyn käytettävyystutkimuksen kanssa ja osoittavat, että hakupalvelun käytettävyydessä todella on vielä parannettavaa.
Käytettävyysongelmien kartoittamiseksi Andor-verkkopalvelulle tehtiin heuristinen arviointi joulukuun 2023 ja maaliskuun 2024 välisenä aikana. Palvelu käytiin useamman kerran läpi etsien käyttöliittymästä mahdollisia suunnitteluvirheitä ja käytettävyysongelmia. Löydettyjä ongelmia kuvailtiin niiden rikkomien heuristiikkojen eli yleisesti tunnettujen suunnitteluperiaatteiden avulla. Arvioinnin pohjana käytettiin Nielsenin klassista heuristiikkalistaa, jota täydennettiin nimenomaan verkkopalvelun arviointiin sopivilla tarkennuksilla. Lopuksi ongelmat luokiteltiin vakavuutensa mukaan Nielsenin viisiasteista vakavuusluokitusta käyttäen.
Yhteensä heuristisessa arvioinnissa löydettiin 32 käytettävyysongelmaa, joista n. 38 % prosenttia oli vakavuudeltaan suuria. Yksi ongelmista oli katastrofaalinen. Suuret ja katastrofaaliset ongelmat liittyivät usein verkkopalvelun heikkoon responsiivisuuteen: sivusto ei mukautunut mobiilikäyttöliittymässä tarkoituksenmukaisesti näytön kokoon. Tällöin näkymästä jäi puuttumaan olennaista sisältöä, toimintojen kuvakkeet asettuivat käyttökelvottomina päällekkäin tai sisällön asettelu hajosi. Tämä ei koskenut vain mobiilia, vaan erilaisia skaalausongelmia esiintyi myös tietokoneen käyttöliittymässä.
Mobiili- ja tietokonespesifejä sekä käyttöliittymille yhteisiä käytettävyysongelmia löytyi lähes yhtä paljon. Käyttölaitteesta riippumatta suurin osa ongelmista liittyi palvelun tilan näkyvyyden ongelmiin, puutteisiin johdonmukaisuudessa ja vakiintuneiden käytäntöjen noudattamisessa sekä siihen, että palvelu kuormittaa välillä tarpeettomasti käyttäjän muistia. Löydetyt ongelmat todennäköisesti heikentävät erityisesti palvelun opittavuutta, muistettavuutta ja tehokkuutta, mikä ei ole ideaalia, kun kyseessä on käyttäjien työntekoa ja opiskelua tukeva palvelu. Näihin liittyvät heuristiikat kannattanee palvelua kehitettäessä huomioida tarkemmin. Tulokset ovat linjassa aiemman Andorista tehdyn käytettävyystutkimuksen kanssa ja osoittavat, että hakupalvelun käytettävyydessä todella on vielä parannettavaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]