Dialogikerronnan yhteiskunnallisuus Maria Jotunin proosassa
Kuutsa, Anna (2024)
Kuutsa, Anna
Tampere University
2024
Kirjallisuustieteen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3705-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3705-6
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee dialogikerronnan ja yhteiskunnallisen teeman suhdetta Maria Jotunin (1880–1943) proosafiktiossa. Jotunin tuotannossa kuvataan rakkauden ja naimakauppojen vaikutuksia hahmojen elämänkulkuun: teksteissä toistuvat varsinkin vaihtelevista sosiaaliluokista tulevien ja erilaisissa elämänvaiheissa olevien naisten kuvaukset avioliittoon menemisestä tai menemättä jättämisestä, siinä olemisesta tai siihen liittyvistä toiveista. Avioliittojen ja rakkaussuhteiden kuvaukset nousevat esiin tutkimuksen kohdeteksteissä, jotka ovat pääasiallisesti lyhyt yhdenpäivänromaani Arkielämää (1909) sekä Jotunin muu romaani- ja novellituotanto. Hypoteesini on, että teosten yhteiskunnallinen teema syntyy lukijan tulkinnallisessa prosessissa, jossa lukija yhdistää erilaisten dialogikerronnan muotojen ja avioliittokertomusten merkityksen.
Tutkimukseni teoreettinen kehys on monitieteinen narratologia: lingvistiikasta ammentava, kognitiivinen ja feministinen narratologia, retorinen kertomusteoria sekä puheen esitykseen erikoistunut sosiolingvistiikka. Samalla sovellan ja haastan aiempaa dialogikerrontaa ja puheen esitystä koskevaa kotimaista ja kansainvälistä tutkimusta. Tutkimukseni deskriptiivisen poetiikan alle lukeutuva metodi suuntaa tekstianalyysia kahteen painopisteeseen: toisaalta tekstin kielelliseen tasoon ja sen erityispiirteisiin, sekä sen jälkeen näiden tekstuaalisten keinojen yhteiskunnallisiin tulkintoihin. Tekstin tulkinnan ja teorian vuoropuhelun avulla tutkimus uudistaa sekä tekstin tulkinnallisia näkökulmia että laajempia teoreettisia määritelmiä.
Retorisen analyysin kautta dialogikerrontaa käsitellään tekijän ja lukijan välisenä kommunikaationa, jossa kertovan tekstin ominaisuudet näyttäytyvät intentionaalisina ja tulkintaan vaikuttavina keinoina. Tämä näkökulma nousee esiin erityisesti luvussa 2, jossa käsittelen dialogikerronnan ja puheen esityksen kertovaa luonnetta sekä erityisesti suoran esityksen samankaltaisuutta tulkinnallisesti monisyisen vapaan epäsuoran esityksen kanssa. Semioottisen näkökulman avulla taas tarkennan analyysia Jotunin dialogikerronnalle oleellisiin puheen muotoihin ja tekstuaaliseen rakenteeseen. Tämä tulokulma korostuu erityisesti luvussa 3, jossa käsittelen dialogikerronnan puheen esitysten mahdollisuutta kollektiivisen, anonyymin tai edustuksellisen äänen esittämiseen sekä toisaalta sosiaalisten ja kulttuuristen normien kielentämiseen mallitarinoiden, sananlaskujen ja hokemien kautta. Kertomuksen kognitiivinen näkökulma toimii puolestaan tulkinnallisena välineenä tekstissä kielennettyjen mielenesitysten, tajuntojen välisten vuoropuhelujen ja kulttuuristen odotusten erittelyssä. Tätä hyödynnän etenkin viimeisessä luvussa 4, jossa määrittelen niitä kerronnallisia keinoja, joiden kautta Arkielämän kerronta välittää yhteisöllisiä tai normatiivisia näkemyksiä.
Määrittelen esimerkkianalyysien pohjalta viisi Jotunin dialogikerronnan keskeistä piirrettä. Osoitan, kuinka dialogikerronta voi koostua 1) vuorottelevista puhe-esityksistä tai 2) muista tekstissä verbalisoiduista kommunikaatiokeinoista, se voi sisältää 3) upotettuja puherakenteita, jotka kuvaavat menneisyydessä käytyjä tai hypoteettisia keskusteluja, 4) dialogisuus voi ilmetä puheen ja tajunnan esityksissä myös muun muassa puhuttelun, kulttuurisen kielenkäytön tai mallitarinoiden kautta, toisaalta 5) dialogikerronta voi esittää anonyymia puhetta erilaisin lainauksen tavan tai puhe-esityksen kielellisten tai typografisten keinojen kautta. Jokaisessa dialogikerronnan piirteessä painottuu havainto siitä, kuinka puheen esityksen kerronnalliset, kielelliset ja tyylilliset keinot kuvaavat samanaikaisesti sekä hahmoa ja hänen motiivejansa että tekstin laajempaa teemaa.
Tutkimukseni uudistaa dialogikerronnan teoriaa puheen esityksen kertovan luonteen huomioimisen, dialogikerronnan omaperäisten poeettisten keinovarantojen määrittelyn sekä erityisesti suoran esityksen määritelmän laventamisen osalta. Jotunin suorat puhe-esitykset hyödyntävät suoruuden illuusiota esimerkiksi typografian osalta, mutta yhtäaikaisesti ne myös rikkovat suoruutta koskevia oletuksia erilaisilla kielellisillä ja ilmaisun alkuperän hämärtämistä koskevilla keinoilla. Tutkimus osoittaa, kuinka suoralla esityksellä on omat kerronnalliset ja tulkinnallisesti kiinnostavat erityispiirteensä. Lisäksi tutkimustulokset osoittavat, kuinka Jotunin proosatekstien yhteiskunnallisuus välittyy kerronnallisten rakenteiden, tekstuaalisten erityispiirteiden ja lukijan tulkitsevan roolin kautta. Hahmot puhuvat rakkaudesta ja sitä koskevista odotuksistaan usein tavalla, jonka voi jo muotonsa puolesta tulkita rakentavan tai viittaavan myös laajempiin kulttuurisiin odotuksiin sekä tapoihin ymmärtää ja sanallistaa avioliittoon liittyviä kokemuksia. Tällaiset puheen muodot toimivat tekstuaalisina ja kielellisinä keinoina, joiden kautta tekstit voi lukea viittaavan laajemmalle kuin tarinamaailman yksilöityjen hahmojen kokemuksen kuvauksiin. Ensimmäisenä Jotunin proosatuotantoon keskittyvänä monografiana tutkimus tarjoaa uutta tietoa kotimaisen klassikkokirjailijan tuotannon keskeisistä ominaispiirteistä sekä kerron- nallisen rakentumisen kuin tematiikankin osalta. Samalla sen tarjoamia käsitteitä, määritelmiä ja analyysimetodeja on mahdollista hyödyntää laajemminkin erilaisten fiktiivisten ja ei-fiktiivisten puheen esitysten tutkimuksessa.
Tutkimukseni teoreettinen kehys on monitieteinen narratologia: lingvistiikasta ammentava, kognitiivinen ja feministinen narratologia, retorinen kertomusteoria sekä puheen esitykseen erikoistunut sosiolingvistiikka. Samalla sovellan ja haastan aiempaa dialogikerrontaa ja puheen esitystä koskevaa kotimaista ja kansainvälistä tutkimusta. Tutkimukseni deskriptiivisen poetiikan alle lukeutuva metodi suuntaa tekstianalyysia kahteen painopisteeseen: toisaalta tekstin kielelliseen tasoon ja sen erityispiirteisiin, sekä sen jälkeen näiden tekstuaalisten keinojen yhteiskunnallisiin tulkintoihin. Tekstin tulkinnan ja teorian vuoropuhelun avulla tutkimus uudistaa sekä tekstin tulkinnallisia näkökulmia että laajempia teoreettisia määritelmiä.
Retorisen analyysin kautta dialogikerrontaa käsitellään tekijän ja lukijan välisenä kommunikaationa, jossa kertovan tekstin ominaisuudet näyttäytyvät intentionaalisina ja tulkintaan vaikuttavina keinoina. Tämä näkökulma nousee esiin erityisesti luvussa 2, jossa käsittelen dialogikerronnan ja puheen esityksen kertovaa luonnetta sekä erityisesti suoran esityksen samankaltaisuutta tulkinnallisesti monisyisen vapaan epäsuoran esityksen kanssa. Semioottisen näkökulman avulla taas tarkennan analyysia Jotunin dialogikerronnalle oleellisiin puheen muotoihin ja tekstuaaliseen rakenteeseen. Tämä tulokulma korostuu erityisesti luvussa 3, jossa käsittelen dialogikerronnan puheen esitysten mahdollisuutta kollektiivisen, anonyymin tai edustuksellisen äänen esittämiseen sekä toisaalta sosiaalisten ja kulttuuristen normien kielentämiseen mallitarinoiden, sananlaskujen ja hokemien kautta. Kertomuksen kognitiivinen näkökulma toimii puolestaan tulkinnallisena välineenä tekstissä kielennettyjen mielenesitysten, tajuntojen välisten vuoropuhelujen ja kulttuuristen odotusten erittelyssä. Tätä hyödynnän etenkin viimeisessä luvussa 4, jossa määrittelen niitä kerronnallisia keinoja, joiden kautta Arkielämän kerronta välittää yhteisöllisiä tai normatiivisia näkemyksiä.
Määrittelen esimerkkianalyysien pohjalta viisi Jotunin dialogikerronnan keskeistä piirrettä. Osoitan, kuinka dialogikerronta voi koostua 1) vuorottelevista puhe-esityksistä tai 2) muista tekstissä verbalisoiduista kommunikaatiokeinoista, se voi sisältää 3) upotettuja puherakenteita, jotka kuvaavat menneisyydessä käytyjä tai hypoteettisia keskusteluja, 4) dialogisuus voi ilmetä puheen ja tajunnan esityksissä myös muun muassa puhuttelun, kulttuurisen kielenkäytön tai mallitarinoiden kautta, toisaalta 5) dialogikerronta voi esittää anonyymia puhetta erilaisin lainauksen tavan tai puhe-esityksen kielellisten tai typografisten keinojen kautta. Jokaisessa dialogikerronnan piirteessä painottuu havainto siitä, kuinka puheen esityksen kerronnalliset, kielelliset ja tyylilliset keinot kuvaavat samanaikaisesti sekä hahmoa ja hänen motiivejansa että tekstin laajempaa teemaa.
Tutkimukseni uudistaa dialogikerronnan teoriaa puheen esityksen kertovan luonteen huomioimisen, dialogikerronnan omaperäisten poeettisten keinovarantojen määrittelyn sekä erityisesti suoran esityksen määritelmän laventamisen osalta. Jotunin suorat puhe-esitykset hyödyntävät suoruuden illuusiota esimerkiksi typografian osalta, mutta yhtäaikaisesti ne myös rikkovat suoruutta koskevia oletuksia erilaisilla kielellisillä ja ilmaisun alkuperän hämärtämistä koskevilla keinoilla. Tutkimus osoittaa, kuinka suoralla esityksellä on omat kerronnalliset ja tulkinnallisesti kiinnostavat erityispiirteensä. Lisäksi tutkimustulokset osoittavat, kuinka Jotunin proosatekstien yhteiskunnallisuus välittyy kerronnallisten rakenteiden, tekstuaalisten erityispiirteiden ja lukijan tulkitsevan roolin kautta. Hahmot puhuvat rakkaudesta ja sitä koskevista odotuksistaan usein tavalla, jonka voi jo muotonsa puolesta tulkita rakentavan tai viittaavan myös laajempiin kulttuurisiin odotuksiin sekä tapoihin ymmärtää ja sanallistaa avioliittoon liittyviä kokemuksia. Tällaiset puheen muodot toimivat tekstuaalisina ja kielellisinä keinoina, joiden kautta tekstit voi lukea viittaavan laajemmalle kuin tarinamaailman yksilöityjen hahmojen kokemuksen kuvauksiin. Ensimmäisenä Jotunin proosatuotantoon keskittyvänä monografiana tutkimus tarjoaa uutta tietoa kotimaisen klassikkokirjailijan tuotannon keskeisistä ominaispiirteistä sekä kerron- nallisen rakentumisen kuin tematiikankin osalta. Samalla sen tarjoamia käsitteitä, määritelmiä ja analyysimetodeja on mahdollista hyödyntää laajemminkin erilaisten fiktiivisten ja ei-fiktiivisten puheen esitysten tutkimuksessa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4929]