Kliinisen työn johtaminen, osastonhoitajien tasapainoilua sairaalaorganisaatioissa : Laadullinen pitkittäistutkimus
Ottman-Salminen, Mirja (2024)
Ottman-Salminen, Mirja
Tampere University
2024
Terveystieteiden tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-12-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3693-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3693-6
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata terveydenhuollon ja sairaalaorganisaation osastonhoitajien kliinisen työn johtamista, siihen liittyviä arvoja sekä heidän kokemuksiaan kliinisen työn johtamisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa sairaalaorganisaation osastonhoitajien kliinisen työn johtamisen toimintamalli.
Ensimmäisessä vaiheessa integroidussa kirjallisuuskatsauksessa kuvattiin kliinisen työn johtamista terveydenhuollossa. Tiedonhaku tehtiin Academic Search Ultimate-, Cinahl Complete- ja Medline-tietokantoihin vuosina 2006–2021 ja käsihakuna. Aineisto, 11 artikkelia, analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Aineiston perusteella terveydenhuollon kliinisen työn johtaminen oli lähellä potilaan päivittäistä hoitoa ja se oli keskeistä laadukkaalle ja turvalliselle hoidolle. Kliinisen työn johtaminen kuvattiin kliinisen työn johtamisen tavoitteina, keinoina ja ammatillisena osaamisena.
Tutkimuksen toisessa vaiheessa kuvattiin sairaalaorganisaation osastonhoitajien käsityksiä kliinisen työn johtamisesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kuudessa ryhmähaastattelussa, joihin osallistui 21 osastonhoitajaa kolmesta keskussairaalasta vuosina 2018–2019. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla ja asemointianalyysilla. Kliinisen työn johtaminen jakautui henkilöstön osaamisresurssien ja toimintaprosessien johtamiseen sekä vuorovaikutusverkoston kehittämiseen ja ylläpitoon. Osastonhoitajien rooli ja tehtävät olivat keskeisiä, jotta osaston kliinistä työtä tekevän henkilöstön työ oli sujuvaa. Välittömään potilaan hoitotyöhön liittyvät asiat jäivät vähäiselle huomiolle.
Kolmannessa vaiheessa kuvattiin sairaalaorganisaation osastonhoitajien kliinisen työn johtamiseen liittyviä arvoja ja tehtäviä sekä niiden mahdollisia muutoksia vuodesta 2000 vuosiin 2018–2019. Vuoden 2000 aineisto kerättiin toisen johtamis- tutkimuksen yhteydessä kolmessa ryhmähaastattelussa, joihin osallistui yhdeksän osastonhoitajaa. Vuosien 2018–2019 aineisto kerättiin kuudessa ryhmähaastattelussa, joihin osallistui 21 osastonhoitajaa. Aineistot analysoitiin temaattisella analyysilla. Vuosien 2000 ja 2018–2019 aineistoissa osastonhoitajien arvot jäsentyivät ihmislähtöisyyteen ja vastuullisuuteen. Ihmislähtöisyys jäsentyi potilaslähtöisenä johtamisena ja toimintana työntekijöiden kanssa. Vastuullisuus kuvattiin osastonhoitajien johtamisvastuuna odotusten ristitulessa ja johtamisvelvollisuutena. Vuosien 2000 ja 2018–2019 aineistoissa osastonhoitajat odottivat henkilöstöltä enemmän itseohjautuvuutta. Osastonhoitajien tasapainoilu työntekijän ja työyhteisön asioiden välillä tuli esille voimakkaammin vuosina 2018–2019 kuin vuonna 2000.
Tutkimuksen neljännessä vaiheessa kuvattiin sairaalaorganisaation vuodeosastoilla toimivien osastonhoitajien työtä ennen COVID-19-pandemiaa ja sen aikana ja sekä heidän kokemaansa tukea pandemian aikana. Ensimmäinen aineisto oli harkinnanvarainen osaotos vuosien 2018–2019 kolmesta ryhmähaastattelusta, joissa oli kahdeksan osastotoiminnan osastonhoitajaa mukana. Toinen aineisto, esseet, kerättiin vuonna 2021 sähköisellä kyselyllä osastonhoitajilta tai heitä sijaistavilta apulaisosastonhoitajilta (n=9). Aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Osastonhoitajien työmäärä ja yhteistyö asiantuntijoiden kanssa lisääntyivät COVID-19 pandemian aikana. Osastonhoitajien viestintä muuttui kiireelliseksi viestinnäksi ja tärkeintä oli saada riittävästi henkilöstöä työhön ja tukea henkilöstöä pandemian aikana. Osastonhoitajat saivat tukea sairaalan johdolta, asiantuntijoilta, kollegoilta ja työyhteisöltä, mutta he kuvasivat myös negatiivisia tunnekokemuksiaan pandemian aikana.
Tutkimuksen perusteella sairaalaorganisaatioiden osastonhoitajien kliinisen työn johtamisessa ei ollut systemaattista rakennetta. Osastonhoitajien kliinisen työn johtamisen toimintamallin perusta rakentui arvoista, joita olivat ihmislähtöisyys ja vastuullisuus, ja ne olivat pysyneet samoina vuodesta 2000 vuosiin 2018–2019. Organisaatioissa on tarpeen määritellä yhdenmukaiset arvolähtöisen johtamisen periaatteet sekä sitouttaa moniammatillinen henkilöstö näihin periaatteisiin. Osastonhoitajien työssä potilaan hoitoon liittyvä kliinisen työn johtaminen jäi ajoittain yksikön kokonaisjohtamisen taustalle. Kliinisen työn johtamisessa on selkeytettävä yksikön osastonhoitajan ja erityisesti toiminnasta vastaavan lääkärin tehtäväalueita. Systemaattisessa kliinisen työn johtamisen toimintamallissa voitaisiin huomioida myös omana kokonaisuutena poikkeustilanteen toimintamalli, jossa on kuvattuna selkeät vastuut ja tehtävät.
Ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen pohja rakentuu asiakkaan elinympäristössä, ei vain sairaalaorganisaatioissa. Tämän vuoksi on tarpeen vahvistaa kliinisen työn johtamisessa myös yhteistyöverkostoa, joka tukee sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan hoidon laatua ja potilasturvallisuutta sekä toiminnan tehokkuutta. Verkostoyhteistyö eri toimijoiden välillä lisää mahdollisuuksia saavuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukselle asetetut tavoitteet: yhdenvertaiset, laadukkaat ja kustannustehokkaat palvelut.
Ensimmäisessä vaiheessa integroidussa kirjallisuuskatsauksessa kuvattiin kliinisen työn johtamista terveydenhuollossa. Tiedonhaku tehtiin Academic Search Ultimate-, Cinahl Complete- ja Medline-tietokantoihin vuosina 2006–2021 ja käsihakuna. Aineisto, 11 artikkelia, analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Aineiston perusteella terveydenhuollon kliinisen työn johtaminen oli lähellä potilaan päivittäistä hoitoa ja se oli keskeistä laadukkaalle ja turvalliselle hoidolle. Kliinisen työn johtaminen kuvattiin kliinisen työn johtamisen tavoitteina, keinoina ja ammatillisena osaamisena.
Tutkimuksen toisessa vaiheessa kuvattiin sairaalaorganisaation osastonhoitajien käsityksiä kliinisen työn johtamisesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kuudessa ryhmähaastattelussa, joihin osallistui 21 osastonhoitajaa kolmesta keskussairaalasta vuosina 2018–2019. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla ja asemointianalyysilla. Kliinisen työn johtaminen jakautui henkilöstön osaamisresurssien ja toimintaprosessien johtamiseen sekä vuorovaikutusverkoston kehittämiseen ja ylläpitoon. Osastonhoitajien rooli ja tehtävät olivat keskeisiä, jotta osaston kliinistä työtä tekevän henkilöstön työ oli sujuvaa. Välittömään potilaan hoitotyöhön liittyvät asiat jäivät vähäiselle huomiolle.
Kolmannessa vaiheessa kuvattiin sairaalaorganisaation osastonhoitajien kliinisen työn johtamiseen liittyviä arvoja ja tehtäviä sekä niiden mahdollisia muutoksia vuodesta 2000 vuosiin 2018–2019. Vuoden 2000 aineisto kerättiin toisen johtamis- tutkimuksen yhteydessä kolmessa ryhmähaastattelussa, joihin osallistui yhdeksän osastonhoitajaa. Vuosien 2018–2019 aineisto kerättiin kuudessa ryhmähaastattelussa, joihin osallistui 21 osastonhoitajaa. Aineistot analysoitiin temaattisella analyysilla. Vuosien 2000 ja 2018–2019 aineistoissa osastonhoitajien arvot jäsentyivät ihmislähtöisyyteen ja vastuullisuuteen. Ihmislähtöisyys jäsentyi potilaslähtöisenä johtamisena ja toimintana työntekijöiden kanssa. Vastuullisuus kuvattiin osastonhoitajien johtamisvastuuna odotusten ristitulessa ja johtamisvelvollisuutena. Vuosien 2000 ja 2018–2019 aineistoissa osastonhoitajat odottivat henkilöstöltä enemmän itseohjautuvuutta. Osastonhoitajien tasapainoilu työntekijän ja työyhteisön asioiden välillä tuli esille voimakkaammin vuosina 2018–2019 kuin vuonna 2000.
Tutkimuksen neljännessä vaiheessa kuvattiin sairaalaorganisaation vuodeosastoilla toimivien osastonhoitajien työtä ennen COVID-19-pandemiaa ja sen aikana ja sekä heidän kokemaansa tukea pandemian aikana. Ensimmäinen aineisto oli harkinnanvarainen osaotos vuosien 2018–2019 kolmesta ryhmähaastattelusta, joissa oli kahdeksan osastotoiminnan osastonhoitajaa mukana. Toinen aineisto, esseet, kerättiin vuonna 2021 sähköisellä kyselyllä osastonhoitajilta tai heitä sijaistavilta apulaisosastonhoitajilta (n=9). Aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Osastonhoitajien työmäärä ja yhteistyö asiantuntijoiden kanssa lisääntyivät COVID-19 pandemian aikana. Osastonhoitajien viestintä muuttui kiireelliseksi viestinnäksi ja tärkeintä oli saada riittävästi henkilöstöä työhön ja tukea henkilöstöä pandemian aikana. Osastonhoitajat saivat tukea sairaalan johdolta, asiantuntijoilta, kollegoilta ja työyhteisöltä, mutta he kuvasivat myös negatiivisia tunnekokemuksiaan pandemian aikana.
Tutkimuksen perusteella sairaalaorganisaatioiden osastonhoitajien kliinisen työn johtamisessa ei ollut systemaattista rakennetta. Osastonhoitajien kliinisen työn johtamisen toimintamallin perusta rakentui arvoista, joita olivat ihmislähtöisyys ja vastuullisuus, ja ne olivat pysyneet samoina vuodesta 2000 vuosiin 2018–2019. Organisaatioissa on tarpeen määritellä yhdenmukaiset arvolähtöisen johtamisen periaatteet sekä sitouttaa moniammatillinen henkilöstö näihin periaatteisiin. Osastonhoitajien työssä potilaan hoitoon liittyvä kliinisen työn johtaminen jäi ajoittain yksikön kokonaisjohtamisen taustalle. Kliinisen työn johtamisessa on selkeytettävä yksikön osastonhoitajan ja erityisesti toiminnasta vastaavan lääkärin tehtäväalueita. Systemaattisessa kliinisen työn johtamisen toimintamallissa voitaisiin huomioida myös omana kokonaisuutena poikkeustilanteen toimintamalli, jossa on kuvattuna selkeät vastuut ja tehtävät.
Ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen pohja rakentuu asiakkaan elinympäristössä, ei vain sairaalaorganisaatioissa. Tämän vuoksi on tarpeen vahvistaa kliinisen työn johtamisessa myös yhteistyöverkostoa, joka tukee sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan hoidon laatua ja potilasturvallisuutta sekä toiminnan tehokkuutta. Verkostoyhteistyö eri toimijoiden välillä lisää mahdollisuuksia saavuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukselle asetetut tavoitteet: yhdenvertaiset, laadukkaat ja kustannustehokkaat palvelut.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4929]