Miten tunteet ilmenevät 1950-1980 luvun suomalaisessa lastenkirjallisuudessa
Naukkarinen, Jenni; Salli, Anni (2024)
Naukkarinen, Jenni
Salli, Anni
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-11-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111010068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024111010068
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on tarkoitus tarkastella perustunteiden ilmenemistä valikoiduissa suomalaisissa lastenkirjallisuuden teoksissa. Teokset on kirjoitettu 1950–1980 luvuilla. Tutkimuksessa pohdimme, miten näiden perustunteiden ilmeneminen valitsemissamme satuklassikoissa kuvastaa teosten julkaisuajankohdan kasvatusnäkemyksiä. Lisäksi tutkimuksessa pohdimme sitä, miten tutkimuksen tuloksia voitaisiin hyödyntää varhaiskasvatuksen käytännöntyössä, osana tunnekasvatusta.
Tutkimuksessa teoriassa käymme läpi, lastenkirjallisuuden määritelmää pohjaten aineistoomme ja aineistomme lajityyppeihin, lisäksi avaamme perustunteiden määritelmiä ja kasvatusnäkemyksiä valitsemillamme vuosikymmenillä. Tutkimuksemme aineistona toimii neljä suomalaista lastenkirjallisuuden teosta.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena on empiirisen tiedon kuvaileminen. Analysointiin käytämme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja teemoittelua. Tutkielmamme tuloksissa käy ilmi, että tutkimissamme teoksissa on näkyvissä teoksen kirjoitusajankohdan vallitsevat kasvatusnäkemykset.
Tutkimuksessa teoriassa käymme läpi, lastenkirjallisuuden määritelmää pohjaten aineistoomme ja aineistomme lajityyppeihin, lisäksi avaamme perustunteiden määritelmiä ja kasvatusnäkemyksiä valitsemillamme vuosikymmenillä. Tutkimuksemme aineistona toimii neljä suomalaista lastenkirjallisuuden teosta.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena on empiirisen tiedon kuvaileminen. Analysointiin käytämme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja teemoittelua. Tutkielmamme tuloksissa käy ilmi, että tutkimissamme teoksissa on näkyvissä teoksen kirjoitusajankohdan vallitsevat kasvatusnäkemykset.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]