Tehokkaat ja käyttäjälähtöiset mobiilipush-ilmoitukset : Käytännöt ja menetelmät
Jokinen, Aliisa (2024)
Jokinen, Aliisa
2024
Tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Information Technology
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024110710000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-2024110710000
Tiivistelmä
Push-ilmoitus on laitteen tai sovelluksen lähettämä aistillinen ilmoitus, jonka käyttäjä voi nähdä mobiililaitteen yläreunassa. Push-ilmoitus on suosittu tapa informoida käyttäjiä ja monet käyttäjät saavat päivän aikana jopa kymmeniä ilmoituksia. Push-ilmoitusten tarkoitus on tuoda käyttäjille hyötyä, mutta ne voivat aiheuttaa myös stressiä ja kuormittumista, erityisesti jos niitä tulee paljon eikä niiden tuomaa informaatiota koeta hyödylliseksi.
Tämän työn tarkoitus on tutkia push-ilmoitusten suunnitteluprosessia ja toteutusta mobiilisovellukseen sekä löytää keinoja, joilla käyttäjä voi saada push-ilmoituksesta mahdollisimman paljon hyötyä pienellä vaivalla. Työssä keskeisessä roolissa ovat käytettävyys ja käyttäjän saama hyöty kyseisestä ominaisuudesta.
Kirjallisuuden ja dokumentaatioiden lisäksi tutkimuksessa on hyödynnetty kahden käyttäjäkokemuksen asiantuntijan haastatteluja. Työn osana rakennettiin myös sovellus, jonka avulla käytäntöjä voitiin testata. Sovelluksen kautta on mahdollista lähettää muunneltavia push-ilmoituksia ja tutkia, miten ne toimivat erilaisilla laitteilla.
Push-ilmoituksen reagointiin vaikuttaa ilmoituksen sisällön informatiivisuus ja selkeys. Lisäksi lähetysaika on keskeinen tekijä, sillä mikäli ilmoitus keskeyttää muita toimintoja, se voidaan kokea ärsyttävänä. Push-ilmoitusten tullessa liian usein käyttäjä saattaa hylätä ilmoitukset kokonaan tai jopa poistaa sovelluksen laitteeltaan. Suunnitteluprosessissa on punnittava käyttäjän saama hyöty ja mahdolliset haitat. Kaikissa sovelluksissa eivät toimi samat strategiat.
Teknisestä näkökulmasta push-ilmoitusten integrointi vaatii push-ilmoituspalvelun käyttöönottoa sekä muutoksia asiakas- ja palvelinpuolelle. Usein palvelinpuolelta lähetetään push-ilmoitus ja laitteen yksilöivä tunniste push-ilmoituspalveluun, joka välittää ilmoituksen oikealle laitteelle TCP/IP-yhteyden avulla. Asiakaspuolella nämä ilmoitukset otetaan vastaan ja näytetään joko sellaisenaan tai muokaten. Asiakaspuolen vastuulla on lisäksi laitteen rekisteröinti, käyttäjän suostumuksen pyytäminen sekä käyttäjän ja ilmoituksen välisen vuorovaikutuksen hallinta. Mikäli push-ilmoituksiin halutaan erikoisominaisuuksia tai käyttäjälle halutaan tarjota push-ilmoitusten hallintanäkymää, se on rakennettava myös asiakaspuolelle erikseen.
Työn avulla saa kokonaisvaltaisen käsityksen push-ilmoituksista ja niiden suunnittelu- ja toteutusprosessista. Työn tuloksia ja valmista ohjelmointikoodia voi käyttää mobiilisovelluksissa sekä muokata muihin ohjelmointiprojekteihin.
Tämän työn tarkoitus on tutkia push-ilmoitusten suunnitteluprosessia ja toteutusta mobiilisovellukseen sekä löytää keinoja, joilla käyttäjä voi saada push-ilmoituksesta mahdollisimman paljon hyötyä pienellä vaivalla. Työssä keskeisessä roolissa ovat käytettävyys ja käyttäjän saama hyöty kyseisestä ominaisuudesta.
Kirjallisuuden ja dokumentaatioiden lisäksi tutkimuksessa on hyödynnetty kahden käyttäjäkokemuksen asiantuntijan haastatteluja. Työn osana rakennettiin myös sovellus, jonka avulla käytäntöjä voitiin testata. Sovelluksen kautta on mahdollista lähettää muunneltavia push-ilmoituksia ja tutkia, miten ne toimivat erilaisilla laitteilla.
Push-ilmoituksen reagointiin vaikuttaa ilmoituksen sisällön informatiivisuus ja selkeys. Lisäksi lähetysaika on keskeinen tekijä, sillä mikäli ilmoitus keskeyttää muita toimintoja, se voidaan kokea ärsyttävänä. Push-ilmoitusten tullessa liian usein käyttäjä saattaa hylätä ilmoitukset kokonaan tai jopa poistaa sovelluksen laitteeltaan. Suunnitteluprosessissa on punnittava käyttäjän saama hyöty ja mahdolliset haitat. Kaikissa sovelluksissa eivät toimi samat strategiat.
Teknisestä näkökulmasta push-ilmoitusten integrointi vaatii push-ilmoituspalvelun käyttöönottoa sekä muutoksia asiakas- ja palvelinpuolelle. Usein palvelinpuolelta lähetetään push-ilmoitus ja laitteen yksilöivä tunniste push-ilmoituspalveluun, joka välittää ilmoituksen oikealle laitteelle TCP/IP-yhteyden avulla. Asiakaspuolella nämä ilmoitukset otetaan vastaan ja näytetään joko sellaisenaan tai muokaten. Asiakaspuolen vastuulla on lisäksi laitteen rekisteröinti, käyttäjän suostumuksen pyytäminen sekä käyttäjän ja ilmoituksen välisen vuorovaikutuksen hallinta. Mikäli push-ilmoituksiin halutaan erikoisominaisuuksia tai käyttäjälle halutaan tarjota push-ilmoitusten hallintanäkymää, se on rakennettava myös asiakaspuolelle erikseen.
Työn avulla saa kokonaisvaltaisen käsityksen push-ilmoituksista ja niiden suunnittelu- ja toteutusprosessista. Työn tuloksia ja valmista ohjelmointikoodia voi käyttää mobiilisovelluksissa sekä muokata muihin ohjelmointiprojekteihin.