Miten koulun johtajuus rakentaa ammatillista toimijuutta?: Tarkastelussa uran alkuvaiheessa olevat opettajat
Vihmaa, Veera (2024)
Vihmaa, Veera
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-11-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202411069956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202411069956
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin uran alkuvaiheessa olevien opettajien kokemuksia koulun johtajuudesta ja ammatillisesta toimijuudesta. Koulun johtajuudella on havaittu olevan yhteys ammatillisen toimijuuden kokemukseen. Opettajien korkea ammatillinen toimijuus sen sijaan edistää työhyvinvointia ja tukee oppilaiden oppimista. Jotta saavutetaan hyvinvoivempia työyhteisöjä ja parempia oppimistuloksia, on selvitettävä, miten uran alkuvaiheessa olevien opettajien kokemus koulun johtajuudesta on yhteydessä heidän kokemukseensa ammatillisesta toimijuudesta.
Tutkimuksessa käytetyt tiedot olivat OPPI-tutkimusryhmän vuonna 2021 sähköisellä kyselyllä keräämästä kansainvälisestä aineistosta. Tutkimukseen osallistui 243 Suomessa työskentelevää, uran alkuvaiheessa olevaa opettajaa, joista pääosa oli luokanopettajia, aineenopettajia ja erityisopettajia. Tässä tutkimuksessa käytettiin kolmea mittaria, jotka olivat ammatillinen toimijuus, yhteinen suunta työpaikalla ja osallistava päätöksenteko. Ammatillinen toimijuus koski tässä tutkimuksessa opettajayhteisössä rakentuvaa toimijuutta. Tutkimus toteutettiin käyttämällä faktorianalyysiä, Pearsonin korrelaatiokerrointa ja lineaarista regressioanalyysiä.
Tutkimuksessa koulun johtajuuden havaittiin koostuvan kahdesta osa-alueesta: yhteisestä suunnasta työpaikalla sekä osallistavasta päätöksenteosta. Uran alkuvaiheessa olevien opettajien kokemukset koulun johtajuudesta olivat yhteydessä heidän kokemukseensa ammatillisesta toimijuudesta. Koulun johtajuuden osa-alueet selittivät tilastollisesti merkitsevästi ammatillista toimijuutta. Sen sijaan sukupuoli tai opetusala eivät selittäneet ammatillisessa toimijuudessa esiintyvää vaihtelua. Tämän tutkimuksen valossa, mitä kirkkaampi yhteinen suunta työpaikalla on, sitä halukkaampi uran alkuvaiheessa oleva opettaja on kehittymään läpi uransa. Samoin käy, kun uran alkuvaiheessa olevaa opettajaa koskevat ratkaisut tehdään häntä päätöksentekoprosessiin osallistaen.
Tämä tutkimus tuottaa arvokasta tietoa koulun johtajuuden yhteydestä ammatilliseen toimijuuteen. Tutkimuksen tulosten valossa voidaan kehittää niin kasvatustieteiden kuin johtamisen ja esihenkilötyön koulutusta ja siten luoda tehokkaampia ja hyvinvoivempia kouluja. This study examined early career teachers' experiences of school leadership and professional agency. School leadership has been found to be connected to professional agency. In turn, teachers' high professional agency promotes well-being at work and supports learning among students. To achieve healthier work communities and better learning outcomes, it is important to investigate how early career teachers' experience of school leadership is related to their experience of professional agency.
The data used in this study came from an international dataset collected through an electronic survey by the OPPI research group in 2021. The study involved 243 teachers working in Finland, who were in the early stages of their careers. Most of the participants were classroom teachers, subject teachers, and special education teachers. The instruments that were used in this study were professional agency, shared vision at the workplace and participative decision-making. In this study, professional agency referred to the agency that is built within the teacher community. The research methods used included factor analysis, Pearson's correlation and linear regression analysis.
In the study, school leadership was found to consist of two key components: a shared vision at the workplace and participative decision-making. Early career teachers' experiences of school leadership were linked to their sense of professional agency. The components of school leadership were statistically significant in explaining professional agency. In contrast, gender or their educational background did not explain the variation in professional agency. According to this study, the clearer the shared vision at the workplace is, the more willing early career teachers are to develop throughout their careers. The same effect occurs when decisions affecting early career teachers are made with their involvement in the decision-making process.
This study provides valuable insights into the connection between school leadership and professional agency. Based on the results of the study, it is possible to enhance the education programs of both pedagogy and leadership, thereby creating more effective and well-being-oriented schools.
Tutkimuksessa käytetyt tiedot olivat OPPI-tutkimusryhmän vuonna 2021 sähköisellä kyselyllä keräämästä kansainvälisestä aineistosta. Tutkimukseen osallistui 243 Suomessa työskentelevää, uran alkuvaiheessa olevaa opettajaa, joista pääosa oli luokanopettajia, aineenopettajia ja erityisopettajia. Tässä tutkimuksessa käytettiin kolmea mittaria, jotka olivat ammatillinen toimijuus, yhteinen suunta työpaikalla ja osallistava päätöksenteko. Ammatillinen toimijuus koski tässä tutkimuksessa opettajayhteisössä rakentuvaa toimijuutta. Tutkimus toteutettiin käyttämällä faktorianalyysiä, Pearsonin korrelaatiokerrointa ja lineaarista regressioanalyysiä.
Tutkimuksessa koulun johtajuuden havaittiin koostuvan kahdesta osa-alueesta: yhteisestä suunnasta työpaikalla sekä osallistavasta päätöksenteosta. Uran alkuvaiheessa olevien opettajien kokemukset koulun johtajuudesta olivat yhteydessä heidän kokemukseensa ammatillisesta toimijuudesta. Koulun johtajuuden osa-alueet selittivät tilastollisesti merkitsevästi ammatillista toimijuutta. Sen sijaan sukupuoli tai opetusala eivät selittäneet ammatillisessa toimijuudessa esiintyvää vaihtelua. Tämän tutkimuksen valossa, mitä kirkkaampi yhteinen suunta työpaikalla on, sitä halukkaampi uran alkuvaiheessa oleva opettaja on kehittymään läpi uransa. Samoin käy, kun uran alkuvaiheessa olevaa opettajaa koskevat ratkaisut tehdään häntä päätöksentekoprosessiin osallistaen.
Tämä tutkimus tuottaa arvokasta tietoa koulun johtajuuden yhteydestä ammatilliseen toimijuuteen. Tutkimuksen tulosten valossa voidaan kehittää niin kasvatustieteiden kuin johtamisen ja esihenkilötyön koulutusta ja siten luoda tehokkaampia ja hyvinvoivempia kouluja.
The data used in this study came from an international dataset collected through an electronic survey by the OPPI research group in 2021. The study involved 243 teachers working in Finland, who were in the early stages of their careers. Most of the participants were classroom teachers, subject teachers, and special education teachers. The instruments that were used in this study were professional agency, shared vision at the workplace and participative decision-making. In this study, professional agency referred to the agency that is built within the teacher community. The research methods used included factor analysis, Pearson's correlation and linear regression analysis.
In the study, school leadership was found to consist of two key components: a shared vision at the workplace and participative decision-making. Early career teachers' experiences of school leadership were linked to their sense of professional agency. The components of school leadership were statistically significant in explaining professional agency. In contrast, gender or their educational background did not explain the variation in professional agency. According to this study, the clearer the shared vision at the workplace is, the more willing early career teachers are to develop throughout their careers. The same effect occurs when decisions affecting early career teachers are made with their involvement in the decision-making process.
This study provides valuable insights into the connection between school leadership and professional agency. Based on the results of the study, it is possible to enhance the education programs of both pedagogy and leadership, thereby creating more effective and well-being-oriented schools.