”Mä oon myös tukemassa työntekijöiden työtä enkä vaan niinku johtamassa heitä” : Varhaiskasvatuksen johtajien ja apulaisjohtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta osana johtamisen kokonaisuutta
Borgström, Tuulikki (2024)
Borgström, Tuulikki
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202411039795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202411039795
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen teemana on pedagoginen johtaminen varhaiskasvatuksessa ja päiväkodin johtajien ja apulaisjohtajien näkemykset sen toteuttamisesta. Tutkimukseni käsittelee pedagogisen johtamisen toteutumista kuudessa varhaiskasvatusyksikössä, jotka ovat mukana oman kuntaorganisaationsa apulaisjohtajamallin pilottihankkeessa. Pedagoginen johtaminen on noussut merkittäväksi osaksi päiväkodin johtamistyötä, ja tutkimus sen kehittämisestä on lisääntynyt. Päiväkodin johtajien työmäärä on lisääntynyt ja kuormittunut, minkä seurauksena työtä keventäviä ja tukevia rakenteita on lähdetty selvittämään ja luomaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella pedagogista johtamista ja sen toteutumista varhaiskasvatusyksiköissä, joissa päiväkotia johtaa yhdessä päiväkodin johtaja ja apulaisjohtaja. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten pedagogista johtamista toteutetaan johtajuutta jakamalla ja millaiset toimintamallit tukevat sekä yhteistä että jaettua johtajuutta. Halusin tutkimukseni avulla lisäksi selvittää, millaisia hyötyjä apulaisjohtajuudesta on ollut johtamisen tukirakenteena ja miten sen on koettu vaikuttavan varhaiskasvatuksen johtajien työmäärän lisääntymiseen ja kuormitukseen.
Toteutin laadullisen tutkimuksen haastattelemalla yhteensä 11 henkilöä, viittä päiväkodin johtajaa ja kuutta apulaisjohtajaa. Tutkimuksen aineiston keräsin toteuttamalla viisi parihaastattelua ja yhden yksilöhaastattelun. Parihaastatteluihin osallistui yksiköiden johtajat ja apualaisjohtajat ja yksilöhaastatteluun yksikön apulaisjohtaja. Haastatteluiden aineiston litteroin ja analysoin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tulokset osoittavat, että pedagoginen johtaminen on yksi tärkeimmistä varhaiskasvatuksen johtamisen muodoista ja apulaisjohtajuudesta on selkeä hyöty sen toteuttamisessa. Apulaisjohtajat nähtiin ja koettiin arjen työn mahdollistajina ja vahvana tukena pedagogisen johtamisen toteuttamisessa. Apulaisjohtajuudella nähtiin olevan selkeitä positiivisia vaikutuksia johtajien työhyvinvointiin. Selkeänä johtopäätöksenä voidaan tutkimuksen perusteella esittää, että varhaiskasvatuksen johtamisen tukemiselle on selkeä tarve ja työn kuormittavuutta helpottavia tekijöitä on löydettävä. Pedagogisten toimintamallien rakentaminen ja sekä henkisen että fyysisen oppimisympäristön muokkaaminen ovat sekä päiväkodin johtajan että apulaisjohtajan keskeisiä pedagogisen johtamisen keinoja.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella pedagogista johtamista ja sen toteutumista varhaiskasvatusyksiköissä, joissa päiväkotia johtaa yhdessä päiväkodin johtaja ja apulaisjohtaja. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten pedagogista johtamista toteutetaan johtajuutta jakamalla ja millaiset toimintamallit tukevat sekä yhteistä että jaettua johtajuutta. Halusin tutkimukseni avulla lisäksi selvittää, millaisia hyötyjä apulaisjohtajuudesta on ollut johtamisen tukirakenteena ja miten sen on koettu vaikuttavan varhaiskasvatuksen johtajien työmäärän lisääntymiseen ja kuormitukseen.
Toteutin laadullisen tutkimuksen haastattelemalla yhteensä 11 henkilöä, viittä päiväkodin johtajaa ja kuutta apulaisjohtajaa. Tutkimuksen aineiston keräsin toteuttamalla viisi parihaastattelua ja yhden yksilöhaastattelun. Parihaastatteluihin osallistui yksiköiden johtajat ja apualaisjohtajat ja yksilöhaastatteluun yksikön apulaisjohtaja. Haastatteluiden aineiston litteroin ja analysoin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tulokset osoittavat, että pedagoginen johtaminen on yksi tärkeimmistä varhaiskasvatuksen johtamisen muodoista ja apulaisjohtajuudesta on selkeä hyöty sen toteuttamisessa. Apulaisjohtajat nähtiin ja koettiin arjen työn mahdollistajina ja vahvana tukena pedagogisen johtamisen toteuttamisessa. Apulaisjohtajuudella nähtiin olevan selkeitä positiivisia vaikutuksia johtajien työhyvinvointiin. Selkeänä johtopäätöksenä voidaan tutkimuksen perusteella esittää, että varhaiskasvatuksen johtamisen tukemiselle on selkeä tarve ja työn kuormittavuutta helpottavia tekijöitä on löydettävä. Pedagogisten toimintamallien rakentaminen ja sekä henkisen että fyysisen oppimisympäristön muokkaaminen ovat sekä päiväkodin johtajan että apulaisjohtajan keskeisiä pedagogisen johtamisen keinoja.