Vauvavuoden jälkeen jatkuva imetys : Tutkimus äitien imetykseen liittyvistä kokemuksista ja neuvolaterveydenhoitajien imetysohjausosaamisesta
Ojantausta, Oona (2024)
Ojantausta, Oona
Tampere University
2024
Terveystieteiden tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3695-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3695-0
Tiivistelmä
Yli vuoden ikään jatkuva imetys suojaa sekä lasta, että imettävää äitiä monilta sairauksilta ja terveysriskeiltä. Pitkäkestoinen imetys on länsimaisessa kulttuurissa normeista poikkeavaa, mikä kuvautuu myös äitien kokemuksissa. Terveydenhuollon ammattilaisten tuki on tärkeää imetyksen jatkumiselle vauvavuoden jälkeen, mutta pitkäkestoisen imetyksen ohjausosaaminen on puutteellista maailmanlaajuisesti. Tämän väitöskirjatutkimuksen tarkoituksena oli muodostaa synteesi yli 1-vuotiaan lapsen imetyksestä äitien imetykseen liittyvien kokemusten ja neuvolaterveydenhoitajien imetysohjausosaamisen näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, ja se koostui kolmesta vaiheesta. Tutkimuksen ensimmäisessä, laadullisessa vaiheessa kuvattiin äitien (n=10) kokemuksia yli 1-vuotiaan lapsen imetyksestä (osajulkaisu I) ja terveydenhuollon ammattilaisten asenteista sitä kohtaan (osajulkaisu II). Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan äidit kokivat yli vuoden kestävän imetyksen tärkeänä ja luonnollisena osana perheen elämää, jonka myötä he pystyivät edistämään sekä omaa, että lapsen parasta. Äitien kokemusten mukaan pitkäkestoinen imetys on väärin ymmärrettyä eikä sitä nähdä yhteiskunnallisesti hyväksyttävänä. Äidit kokivat terveydenhuollon ammattilaisten imetysasenteiden vaihtelevan ammattilaiskohtaisesti, ja ristiriitainen kohtelu johti imetyksen salaamiseen niin yhteiskunnallisella tasolla, kuin terveydenhuollon ympäristöissä.
Tutkimuksen toisessa vaiheessa tarkoituksena oli kehittää terveydenhoitajien imetysohjausosaamista (sis. tiedot, taidot, asenteet) mittaava mittari ja arvioida sen psykometrisiä ominaisuuksia. Osana mittarin kehittämistä toteutettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena oli kuvata terveydenhuollon ammattilaisten imetysohjausosaamista (sis. tiedot, taidot, asenteet) yli 1-vuotiaan lapsen imetykseen liittyen (osajulkaisu III). Katsauksen aineisto (n=7) analysoitiin deduktiivisella teema- analyysillä osaamisen käsitteen ohjaamana. Katsauksen tuloksena muodostuneen pääteeman Tiedot ja taidot -osa-alueet operationalisoitiin LBCS©-mittariksi, jonka kehittämisessä hyödynnettiin systemaattisen katsauksen lisäksi Extended Breastfeeding Knowledge and Attitudes -kyselyä sekä tutkimuksen laadullisen vaiheen tuloksia. Asiantuntijapaneelin (n=6) arviointien jälkeen LBCS©-mittari pilotoitiin esitutkimuksessa (osajulkaisu IV), johon osallistui neuvoterveydenhoitajia (n=197). Mittarin validiteettia arvioitiin Rasch analyysillä ja eksploratiivisella faktorianalyysillä. Mittarin sisäistä johdonmukaisuutta arvioitiin Cronbachin alfakertoimilla. LBCS©-mittari täytti uudelle mittarille asetetut vaatimukset. Lopullinen versio LBCS©-mittarista sisälsi kaksi osamittaria: Tiedot ja taidot, sekä Asenteet.
Tutkimuksen kolmannessa, määrällisessä vaiheessa mitattiin neuvolaterveydenhoitajien (n=270) imetysohjausosaamisen tasoa (sis. tiedot, taidot, asenteet) yli 1-vuotiaan lapsen imetykseen liittyen, sekä sosiodemografisten tekijöiden, tietojen, taitojen, asenteiden ja koetun koulutuksen tarpeen välisiä yhteyksiä (osajulkaisu V). Aineisto kerättiin LBCS©-mittarilla ja analysoitiin tilastollisin menetelmin. Neuvolaterveydenhoitajien sosiodemografisilla tekijöillä oli yhteyksiä sekä tieto- ja taitotasoon, että asenteisiin. Hieman yli puolella (n=151, 55,9 %) terveydenhoitajista oli hyvä tieto- ja taitotaso yli 1-vuotiaan lapsen imetykseen liittyen. Valtaosa terveydenhoitajista (n=191, 70,7 %) oli yleisasenteeltaan myönteisiä yli 1-vuotiaan lapsen imetystä kohtaan. Terveydenhoitajien asenne imetystä kohtaan muuttui vähemmän positiiviseksi kaikissa mittarin väittämissä imetettävän lapsen iän kasvaessa. Suurin osa terveydenhoitajista (n=195, 72,2 %) koki tarvitsevansa koulutusta yli 1-vuotiaan lapsen imetykseen liittyen. Terveydenhoitajien parempi tieto- ja taitotaso oli yhteydessä positiivisempaan asenteeseen, (r=0,523, p<0,001) ja paremman tieto- ja taitotason omaavat kokivat todennäköisemmin tarvetta lisäkoulutukselle aiheesta (OR=1,95, 95 % CI 1,14-3,34, p=0,015).
Tulosten avulla voidaan kehittää imetysohjausta ja siihen liittyvää koulutusta. Tutkimusta varten kehitetty LBCS©-mittari soveltuu neuvolaterveydenhoitajien imetysohjausosaamisen mittaamiseen, mutta vaatii jatkokehitystä.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, ja se koostui kolmesta vaiheesta. Tutkimuksen ensimmäisessä, laadullisessa vaiheessa kuvattiin äitien (n=10) kokemuksia yli 1-vuotiaan lapsen imetyksestä (osajulkaisu I) ja terveydenhuollon ammattilaisten asenteista sitä kohtaan (osajulkaisu II). Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan äidit kokivat yli vuoden kestävän imetyksen tärkeänä ja luonnollisena osana perheen elämää, jonka myötä he pystyivät edistämään sekä omaa, että lapsen parasta. Äitien kokemusten mukaan pitkäkestoinen imetys on väärin ymmärrettyä eikä sitä nähdä yhteiskunnallisesti hyväksyttävänä. Äidit kokivat terveydenhuollon ammattilaisten imetysasenteiden vaihtelevan ammattilaiskohtaisesti, ja ristiriitainen kohtelu johti imetyksen salaamiseen niin yhteiskunnallisella tasolla, kuin terveydenhuollon ympäristöissä.
Tutkimuksen toisessa vaiheessa tarkoituksena oli kehittää terveydenhoitajien imetysohjausosaamista (sis. tiedot, taidot, asenteet) mittaava mittari ja arvioida sen psykometrisiä ominaisuuksia. Osana mittarin kehittämistä toteutettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena oli kuvata terveydenhuollon ammattilaisten imetysohjausosaamista (sis. tiedot, taidot, asenteet) yli 1-vuotiaan lapsen imetykseen liittyen (osajulkaisu III). Katsauksen aineisto (n=7) analysoitiin deduktiivisella teema- analyysillä osaamisen käsitteen ohjaamana. Katsauksen tuloksena muodostuneen pääteeman Tiedot ja taidot -osa-alueet operationalisoitiin LBCS©-mittariksi, jonka kehittämisessä hyödynnettiin systemaattisen katsauksen lisäksi Extended Breastfeeding Knowledge and Attitudes -kyselyä sekä tutkimuksen laadullisen vaiheen tuloksia. Asiantuntijapaneelin (n=6) arviointien jälkeen LBCS©-mittari pilotoitiin esitutkimuksessa (osajulkaisu IV), johon osallistui neuvoterveydenhoitajia (n=197). Mittarin validiteettia arvioitiin Rasch analyysillä ja eksploratiivisella faktorianalyysillä. Mittarin sisäistä johdonmukaisuutta arvioitiin Cronbachin alfakertoimilla. LBCS©-mittari täytti uudelle mittarille asetetut vaatimukset. Lopullinen versio LBCS©-mittarista sisälsi kaksi osamittaria: Tiedot ja taidot, sekä Asenteet.
Tutkimuksen kolmannessa, määrällisessä vaiheessa mitattiin neuvolaterveydenhoitajien (n=270) imetysohjausosaamisen tasoa (sis. tiedot, taidot, asenteet) yli 1-vuotiaan lapsen imetykseen liittyen, sekä sosiodemografisten tekijöiden, tietojen, taitojen, asenteiden ja koetun koulutuksen tarpeen välisiä yhteyksiä (osajulkaisu V). Aineisto kerättiin LBCS©-mittarilla ja analysoitiin tilastollisin menetelmin. Neuvolaterveydenhoitajien sosiodemografisilla tekijöillä oli yhteyksiä sekä tieto- ja taitotasoon, että asenteisiin. Hieman yli puolella (n=151, 55,9 %) terveydenhoitajista oli hyvä tieto- ja taitotaso yli 1-vuotiaan lapsen imetykseen liittyen. Valtaosa terveydenhoitajista (n=191, 70,7 %) oli yleisasenteeltaan myönteisiä yli 1-vuotiaan lapsen imetystä kohtaan. Terveydenhoitajien asenne imetystä kohtaan muuttui vähemmän positiiviseksi kaikissa mittarin väittämissä imetettävän lapsen iän kasvaessa. Suurin osa terveydenhoitajista (n=195, 72,2 %) koki tarvitsevansa koulutusta yli 1-vuotiaan lapsen imetykseen liittyen. Terveydenhoitajien parempi tieto- ja taitotaso oli yhteydessä positiivisempaan asenteeseen, (r=0,523, p<0,001) ja paremman tieto- ja taitotason omaavat kokivat todennäköisemmin tarvetta lisäkoulutukselle aiheesta (OR=1,95, 95 % CI 1,14-3,34, p=0,015).
Tulosten avulla voidaan kehittää imetysohjausta ja siihen liittyvää koulutusta. Tutkimusta varten kehitetty LBCS©-mittari soveltuu neuvolaterveydenhoitajien imetysohjausosaamisen mittaamiseen, mutta vaatii jatkokehitystä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4905]