Game Jamming in Schools : Affordances of game jam events in general formal education
Aurava, Riikka (2024)
Aurava, Riikka
Tampere University
2024
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Information Studies and Interactive Media
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3691-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3691-2
Tiivistelmä
Koulutusjärjestelmät ympäri maailman tähtäävät uuden vuosituhannen tai tulevaisuuden valmiuden edistämiseen. Tämä valmius koostuu tiedoista ja taidoista, joita pidetään tarpeellisina jatkuvasti muuttuvassa maailmassa ja työelämässä, sekä kyvystä ja tahdosta käyttää tietoja ja taitoja. Useat uuden vuosituhannen valmiuden osa-alueet, kuten luovuus, mukautuvuus, ja oppimaan oppimisen taidot, jotka eivät suoraan kuulu mihinkään kouluaineeseen, on havaittu hankaliksi opettaa yleisessä formaalissa opetuksessa.
Pelit ja pelikulttuuri ovat kaikkialla läsnä. Monille, ja alaikäisistä useimmille, pelit ovat arkinen ajankäyttötapa. Pelaamisen lisääntyessä myös pelien tekeminen harrastuksena on lisääntynyt. Pelijamitapahtumien, joihin ihmiset kokoontuvat luomaan pelejä yhdessä, suosio on kasvanut ensimmäisen, vuonna 2002 järjestetyn pelijamitapahtuman jälkeen. Pelijameista tehty tutkimus osoittaa, että oppiminen on tärkeä syy osallistua pelijameihin, ja monille pelijamiosallistujille se on myös tärkeä lopputulos. Tutkimuksen mukaan monet oppimistulokset ovat yhteydessä useisiin uuden vuosituhannen valmiuden osa-alueeseen, vaikkakin tulokset ovat enimmäkseen olleet alustavia, tutkitut pelijamitapahtumat on järjestetty formaalin opetuksen ulkopuolella, ja tutkittavat ovat enimmäkseen olleet aikuisia.
Tämä väitöskirja tutkii pelijamitapahtumia, jotka on järjestetty osana yleistä formaalia opetusta. Väitöskirja esittää iteratiivisen, hermeneuttisen kasvatustieteellisen kehittämistutkimusprojektin, joka on tuottanut 1) teoreettista ymmärrystä pelijamitapahtumista koulukäytössä ja 2) käytännön tuotteen, ohjeita pelijamien järjestämiseen osana yleistä formaalia opetusta, kouluissa, ja oppimis- ja opetustarkoituksessa. Tutkimus on tehty Suomessa, ja sen kolme pääiteraatiota, osana kouluopetusta järjestettyä pelijamitapahtumaa, on järjestetty lukioissa 16–19- vuotiaille opiskelijoille. Tutkimuksessa on käytetty enimmäkseen laadullisia metodeja: avoimia kyselyitä, haastatteluita ja havainnointia. Tutkittavat ovat opettajia kaikilta kouluasteilta ja lukio-opiskelijoita.
Tulokset osoittavat, että 1) pelijamioppiminen kuuluu pedagogisesti sosiaalisen konstruktivismin ja konstruktionismin jatkumoon, 2) pelijamitapahtumat sopivat kouluihin parhaiten, kun koulun käytänteet ovat joustavia ja mahdollistavat projektioppimisen ja ainerajat ylittävän oppimisen, 3) pelijamiosallistuminen todennäköisesti edistää uuden vuosituhannen valmiuksia, 4) osana kouluopetusta järjestettävät pelijamit eroavat muista pelijameista, pääasiassa koska osallistujat ja järjestäjät ovat samaan aikaan myös opiskelijoita ja opettajia, ja 5) pelijamitapahtumia tarvitaan kouluissa, paitsi uuden vuosituhannen valmiuksien edistämiseksi, myös koska ne edistävät tasa-arvoa ja demokratiaa, ja koska ne tarjoavat pedagogisesti mielekkään tavan oppia peleistä ja pelikulttuurista.
Tulokset paljastavat perustavanlaatuisen ongelman suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Pelijamien järjestäminen kouluissa kohtaa samoja esteitä kuin muut projektioppimiseen, oppijakeskeisyyteen ja ainerajat ylittävään oppimiseen perustuvat oppimisen ja opettamisen tavat. Koulutusjärjestelmä perustuu kouluaineiden tarkkaan rajanvetoon, ja monet koulun käytännöistä, kuten lukujärjestykset ja aikataulut, ovat riippuvaisia tästä jaosta. Mitä jäykempiä nämä käytänteet ovat, sitä hankalampaa on järjestää muuta kuin yhteen oppiaineeseen liittyvää, opettajajohtoista opetusta. Tämä, sekä resurssien puute, arvosanojen tärkeyden korostaminen ja ylitäysi opetussuunnitelma selittävät osaltaan, miksi uuden vuosituhannen valmiuksia on niin hankalaa edistää kouluopetuksessa.
Pelit ja pelikulttuuri ovat kaikkialla läsnä. Monille, ja alaikäisistä useimmille, pelit ovat arkinen ajankäyttötapa. Pelaamisen lisääntyessä myös pelien tekeminen harrastuksena on lisääntynyt. Pelijamitapahtumien, joihin ihmiset kokoontuvat luomaan pelejä yhdessä, suosio on kasvanut ensimmäisen, vuonna 2002 järjestetyn pelijamitapahtuman jälkeen. Pelijameista tehty tutkimus osoittaa, että oppiminen on tärkeä syy osallistua pelijameihin, ja monille pelijamiosallistujille se on myös tärkeä lopputulos. Tutkimuksen mukaan monet oppimistulokset ovat yhteydessä useisiin uuden vuosituhannen valmiuden osa-alueeseen, vaikkakin tulokset ovat enimmäkseen olleet alustavia, tutkitut pelijamitapahtumat on järjestetty formaalin opetuksen ulkopuolella, ja tutkittavat ovat enimmäkseen olleet aikuisia.
Tämä väitöskirja tutkii pelijamitapahtumia, jotka on järjestetty osana yleistä formaalia opetusta. Väitöskirja esittää iteratiivisen, hermeneuttisen kasvatustieteellisen kehittämistutkimusprojektin, joka on tuottanut 1) teoreettista ymmärrystä pelijamitapahtumista koulukäytössä ja 2) käytännön tuotteen, ohjeita pelijamien järjestämiseen osana yleistä formaalia opetusta, kouluissa, ja oppimis- ja opetustarkoituksessa. Tutkimus on tehty Suomessa, ja sen kolme pääiteraatiota, osana kouluopetusta järjestettyä pelijamitapahtumaa, on järjestetty lukioissa 16–19- vuotiaille opiskelijoille. Tutkimuksessa on käytetty enimmäkseen laadullisia metodeja: avoimia kyselyitä, haastatteluita ja havainnointia. Tutkittavat ovat opettajia kaikilta kouluasteilta ja lukio-opiskelijoita.
Tulokset osoittavat, että 1) pelijamioppiminen kuuluu pedagogisesti sosiaalisen konstruktivismin ja konstruktionismin jatkumoon, 2) pelijamitapahtumat sopivat kouluihin parhaiten, kun koulun käytänteet ovat joustavia ja mahdollistavat projektioppimisen ja ainerajat ylittävän oppimisen, 3) pelijamiosallistuminen todennäköisesti edistää uuden vuosituhannen valmiuksia, 4) osana kouluopetusta järjestettävät pelijamit eroavat muista pelijameista, pääasiassa koska osallistujat ja järjestäjät ovat samaan aikaan myös opiskelijoita ja opettajia, ja 5) pelijamitapahtumia tarvitaan kouluissa, paitsi uuden vuosituhannen valmiuksien edistämiseksi, myös koska ne edistävät tasa-arvoa ja demokratiaa, ja koska ne tarjoavat pedagogisesti mielekkään tavan oppia peleistä ja pelikulttuurista.
Tulokset paljastavat perustavanlaatuisen ongelman suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Pelijamien järjestäminen kouluissa kohtaa samoja esteitä kuin muut projektioppimiseen, oppijakeskeisyyteen ja ainerajat ylittävään oppimiseen perustuvat oppimisen ja opettamisen tavat. Koulutusjärjestelmä perustuu kouluaineiden tarkkaan rajanvetoon, ja monet koulun käytännöistä, kuten lukujärjestykset ja aikataulut, ovat riippuvaisia tästä jaosta. Mitä jäykempiä nämä käytänteet ovat, sitä hankalampaa on järjestää muuta kuin yhteen oppiaineeseen liittyvää, opettajajohtoista opetusta. Tämä, sekä resurssien puute, arvosanojen tärkeyden korostaminen ja ylitäysi opetussuunnitelma selittävät osaltaan, miksi uuden vuosituhannen valmiuksia on niin hankalaa edistää kouluopetuksessa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4966]