Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gamifying Sustainable Consumption : Opportunities and dilemmas

Guillen Mandujano, Georgina (2024)

 
Avaa tiedosto
978-952-03-3654-7.pdf (8.822Mt)
Lataukset: 



Guillen Mandujano, Georgina
Tampere University
2024

Ihmiset ja teknologia -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Humans and Technologies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-11-21
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3654-7
Tiivistelmä
Viime vuosikymmeninä termillä ”kestävä kulutus” on viitattu toimiin, jotka ulottuvat aina tuotannon tehostamisesta sen pohtimiseen, mitä vaikutuksia kuluttajan yksittäisillä valinnoilla on muiden olentojen sekä planeetan hyvinvoinnille. Määrittelystä riippumatta kestävä kulutus liittyy erottamattomasti elämäntapoihimme sekä valintoihimme, joilla ne mahdollistamme. Kestävän kulutuksen tutkimuksen kenttä on täynnä lukuisia tutkimuksia siitä, miten tyydyttää ihmisten tarpeita ilman, että estää muiden mahdollisuutta hyvinvoivaan elämään yhden planeettamme rajoissa. Näissä aiemmissa tutkimuksissa on tarkasteltu sekä yhteisöjen sisäisiä että yhteiskuntarakenteiden välisiä suhteita, sekä korostettu yksilön toimijuuden merkitystä ja tarvetta jakaa vastuu kaikkien yhteiskunnallisten toimijoiden kesken. Nykyisen talousjärjestelmämme tuotanto- ja kulutusdynamiikka painostaa kuitenkin jatkuvasti tavaroiden ja palvelujen ylikulutukseen, jonka takia yksilöiden kannustaminen toimijuuteen ja kestävämpiin elämäntapoihin voi vaikuttaa vaikealta tehtävältä. Tämä tarjoaa kuitenkin myös tilaisuuden tutkia nykyisiä lähestymistapoja kestävään kulutukseen sekä mahdollisuuden innovoida ja kehittää kokonaisvaltaisesti yhteiskunnan kestävyyttä.

Tämä väitöskirja tutkii pelillistämistä kestävän kulutuksen käytäntöjen mahdollistajana. Väitöskirja koostuu seitsemästä osatutkimuksesta, joissa hyödynnetään mediatutkimusta, ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen tutkimusta, sosiaalipsykologiaa, sosiologista kuluttajatutkimusta, pelitutkimusta sekä kestävän kulutuksen ja tuotannon tutkimusta. Väitöskirjan tavoitteena on selvittää, miten kestävä kulutus ja pelillistäminen liittyvät toisiinsa niin teoriassa kuin käytännössä. Useiden eri tutkimusmenetelmien avulla väitöskirja pyrkii tunnistamaan kestävän kulutuksen yleisimmät narratiivit ja niiden välittämiseen eniten käytetyt kanavat, sekä pelillistämisen mahdollistaman toiminnan. Jotta tutkimus nojaisi vankkaan teoreettiseen perustaan ja samalla tarjoaisi konkreettisia ratkaisuja käytännön toimijoille, väitöskirjan ensimmäinen osatutkimus selvitti, miten viestinnän ja sosiaalisen oppimisen käytäntöjä voidaan hyödyntää kestävän kulutuksen motivoimiseksi arjessa. Osatutkimuksessa käsitellään pelillistämisen kasvavaa käytäntöjen kenttää, joka mahdollistaa kuluttajille muunkinlaista toimintaa kuin ainoastaan tietoisuuden lisäämistä tai kuluttajien valistamista. Väitöskirjan toinen osatutkimus on systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jossa analysoidaan kestävän kulutuksen ja pelillistämisen tutkimuksen yhtymäkohtia. Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat, että kestävä kulutus yhdistetään useimmiten hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja jätehuollon kysymyksiin sekä suurta riippuvuutta teknologisista ratkaisuista, pääasiassa mobiilisovelluksista. Katsauksen tulokset johtivat kolmeen rinnakkaiseen tutkimuslinjaan: osatutkimuksiin 3, 4 ja 5.

Kolmannessa osatutkimuksessa analysoidaan systemaattisesti useita pelillisiä mobiilisovelluksia, jotka ovat kehitetty edistämään kestävää kulutusta. Tutkimus paljastaa, miten useimmissa sovelluksissa käytetään hyvin yksinkertaista pelillistämistä ilman muita pelielementtejä, eikä niissä myöskään tuoda juurikaan esiin muita kestävän kulutuksen narratiiveja kuin resurssitehokkuus. Tutkimuksen tulosten perusteella on syytä pohtia tämän ilmiön syitä sekä sitä, kuinka tukea käytännön toimijoita kehittämään olemassa olevia sovelluksia tai luomaan uusia, joiden käyttö jatkuisi riittävän kauan, jotta tavoitellut tulokset voitaisiin saavuttaa.

Neljäs osatutkimus keskittyy oppimiseen käytännön suunnitteluprosesseissa, joissa on toteutettu kestävän kulutuksen pelillistämistä. Tutkimuksessa lähdetään liikkeelle laajoista kestävän kulutuksen viestinnän lähestymistavoista ja päädytään pohtimaan sitä, miten niitä on esitetty ja voitaisiin esittää pelillistämisen avulla. Lisäksi neljännessä osatutkimuksessa analysoidaan useita tapaustutkimuksia, joissa on pyritty kehittämään pelillisiä yhteistoiminnallisia käytäntöjä, joiden avulla erilaiset yhteiskunnalliset toimijat saadaan mukaan yhteisvastuulliseen toimintaan backcasting-menetelmän avulla.

Viidennessä osatutkimuksessa tarkastellaan resurssitehokkuutta, joka on kestävän kulutuksen yleisin narratiivi. Tutkimuksessa analysoidaan vertaisarvioitua kirjallisuutta, joka käsittelee pelillistämistä kiertotalouden katalysaattorina sen transformatiivisesta potentiaalista siirtymävaiheen hallinnan syklien näkökulmasta. Tulosten mukaan pelillistäminen esitetään pääasiassa pisteisiin ja ansiomerkkeihin perustuvana strategiana, jolla pyritään opettamaan kierrättämistä. Yksi analyysiin sisällytetty tutkimus havaitsi kuitenkin pelillistämisen potentiaalin viestinnän keinona, joka avasi keskustelun sosiaalisemman ja yhteisöllisemmän lähestymistavan tuomisesta kiertotalouden toimintoihin.

Lopuksi, ymmärtääksemme, kuinka pelillistäminen voi edustaa siirtymää nykyisissä kulutusnarratiiveissa ja -käytännöissä, osatutkimukset 6 ja 7 pyrkivät lisäämään ymmärrystä kestävän pelillistämisen suunnittelusta arvokeskeisestä näkökulmasta tutkimalla kestävän kulutuksen sovellusten kenttää niiden tekijöiden ja kehittäjien perspektiivistä. Kestävän kulutuksen sovellukset erottuvat muista sovelluksista niiden lopullisen tavoitteen osalta: ne mahdollistavat toimia tänään, jotta vaikutusta huomisen hyvinvointiin voitaisiin tuottaa. Kuten kolmannessa osatutkimuksessa kävi ilmi, useimpien kestävän kulutuksen sovellusten elinkaari on hyvin lyhyt, ja kahden erilaisen version (sekä yksittäisille käyttäjille että yrityksille) kehittäminen viittasi monipuolisiin tapoihin voittaa haasteet, jotka liittyvät sovellusten pyörittämiseen liiketoimintana. Tämän vuoksi kestävän kulutuksen sovellusten tekijöiden haastattelut paljastivat joitakin pelillistämiseen liittyviä ristiriitoja ja jännitteitä liittyen sovellusten kehittämiseen sekä pyrkimykseen pitää ne merkityksellisinä yhä tiukkenevassa kilpailuympäristössä (osatutkimus 6). Haastattelut auttoivat myös kehittämään suosituksia kestävän kulutuksen puolestapuhujille, jotka ovat halukkaita luomaan pelillistettyjä sovelluksia (osatutkimus 7).

Tämä väitöskirja tarjoaa sekä teoreettista että käytännön tietoa siitä, miten pelillistäminen voisi edistää kestävän kulutuksen viestintää ja kulutuskäytäntöjen muuttamista. Pelillisen kestävän kulutuksen suhteiden ja mahdollisuuksien syvempi ymmärrys avaa väyliä useille tutkimuslinjoille, koskien esimerkiksi pelillistämisten eettisyyttä, puuttumista nykyisten ratkaisujen vastareaktioihin ihmisten käytöksessä (esim. rebound-ilmiö), vastuullisen tutkimuksen ja innovoinnin käytäntöjä sekä ihmisen ja tietokoneen välisen kestävän vuorovaikutuksen tutkimuksen edistämistä. Kaiken kaikkiaan, väitöskirja kehottaa pelillistämisen ja kestävän kulutusviestinnän tutkijoita ja käytännön harjoittajia tukemaan toisiaan kestävän kehityksen saavuttamiseksi.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [5014]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste