Monimenetelmätutkimus varhaiskasvatuksen työntekijöiden asenteista ammatillista tietotaitoa kohtaan
Helske, Tuula; Lehtikangas, Taika (2024)
Helske, Tuula
Lehtikangas, Taika
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-11-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202410289559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202410289559
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen kentän työntekijöillä on paljon osaamista, joka perustuu sekä koulutuksen kautta opittuihin tietoihin että työssä opittuihin taitoihin. Monipuolisella osaamisella voidaan kehittää yksilöiden toimintaa, mutta pahimmassa tapauksessa negatiivisilla asenteilla toisten osaamista kohtaan voi olla myös kielteinen vaikutus osallisuuteen. Tämän tutkimuksen kohteena olivat päiväkotien tiimeissä työskentelevät varhaiskasvatuksen työntekijät. Sujuvan tiimityön varmistamiseksi on olennaista, että työntekijöiden osaamista hyödynnetään ja toimintaa kehitetään asenteista ja lähtökohdista riippumatta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden asenteita teoriatietoa ja käytännön taitoja sekä toistensa ammatillista tietotaitoa kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen työntekijät näkevät varhaiskasvatuksen osaamisen rakentuvan. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää, miten osaaminen rakentuu, miten erilaista osaamista arvostetaan ja millaisia asenteita kentällä ilmenee.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jossa aineisto kerättiin työntekijöille lähetetyllä verkkokyselylomakkeella kevään ja alkukesän 2024 aikana. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että asenneväittämiä. Kyselylomakkeen operationalisointi tehtiin asenteiden kolmikomponenttimallin osa-alueiden kautta. Aineiston kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen osa analysoitiin omina kokonaisuuksina, jonka jälkeen tulokset yhdistettiin monimenetelmätutkimuksen yhdistävän mallin mukaisesti vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Laadullinen aineisto analysoitiin luokittelulla ja sisällönanalyyseilla ja määrällinen aineisto analysoitiin puolestaan SPSS-järjestelmässä ristiintaulukoinnilla, Kruskal-Wallisin testillä sekä Mann Whitney U -testillä.
Tuloksista nousi esille, että varhaiskasvatuksen kentällä on asenne-eroja siinä, kenen tietoutta ja millaista tietoa arvostetaan eniten. Tämän lisäksi osaamisen osa-alueiden maininnoissa huomattiin eroja vastaajien kesken. Lisäksi vastaajat reflektoivat toisten perusteluita suhteessa omaan tietouteen. Näiden tulosten pohjalta pohdittiin sitä, millaisia haitallisia dynamiikkoja asenne-eroista voi kentälle syntyä. Tutkimuksessa pohdittiin myös sitä, kuka määrää oikeasta tiedosta ja siitä, mikä tieto hyväksytään yhteisen toiminnan pohjaksi. Early childhood education professionals have a lot of knowledge, that is learnt through both formal education and practical experience. This diverse expertise can be used to develop individuals' performance, but in the worst cases, negative attitudes towards others´ skills can reduce the participation of other employees. This study focused on early childhood education workers in daycare teams. In teamwork, it is crucial to utilize employees’ skills and develop everyday working regardless of attitudes and backgrounds.
The purpose of this study was to investigate early childhood education workers’ attitudes towards theoretical knowledge and practical skills, and each other’s professional expertise. Additionally, the study explored how these workers perceive the construction of early childhood education expertise. The aim was to understand how expertise is built, how different skills are valued, and what attitudes there are in the field.
The study was made as a mixed-methods research, with data collected by an online survey sent to employees during spring and early summer of 2024. The survey included both open questions and attitude statements. The survey was operationalized through the tri-component model of attitudes. The qualitative and quantitative parts of the data were analyzed separately, and the results were then combined with combining set-up to answer the research questions. Qualitative data were analyzed through classification and content analysis, while quantitative data were analyzed using cross-tabulation, the Kruskal-Wallis test, and the Mann-Whitney U test in SPSS.
The results revealed attitude differences to whose and what type of knowledge is most valued. In addition to this, differences were noticed in the mentions of the areas of expertise among the respondents. Also, respondents reflected others' ideas to their own knowledge. Based on these results, discussion was made about what kind of harmful dynamics can arise in the field from differences in attitudes. In addition, the study discussed determining the right information and what information is accepted as a basis for everyday action. Finally, this study looked at the role and importance of leadership in solving possible conflicts in teams and between team-members.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden asenteita teoriatietoa ja käytännön taitoja sekä toistensa ammatillista tietotaitoa kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen työntekijät näkevät varhaiskasvatuksen osaamisen rakentuvan. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää, miten osaaminen rakentuu, miten erilaista osaamista arvostetaan ja millaisia asenteita kentällä ilmenee.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jossa aineisto kerättiin työntekijöille lähetetyllä verkkokyselylomakkeella kevään ja alkukesän 2024 aikana. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että asenneväittämiä. Kyselylomakkeen operationalisointi tehtiin asenteiden kolmikomponenttimallin osa-alueiden kautta. Aineiston kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen osa analysoitiin omina kokonaisuuksina, jonka jälkeen tulokset yhdistettiin monimenetelmätutkimuksen yhdistävän mallin mukaisesti vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Laadullinen aineisto analysoitiin luokittelulla ja sisällönanalyyseilla ja määrällinen aineisto analysoitiin puolestaan SPSS-järjestelmässä ristiintaulukoinnilla, Kruskal-Wallisin testillä sekä Mann Whitney U -testillä.
Tuloksista nousi esille, että varhaiskasvatuksen kentällä on asenne-eroja siinä, kenen tietoutta ja millaista tietoa arvostetaan eniten. Tämän lisäksi osaamisen osa-alueiden maininnoissa huomattiin eroja vastaajien kesken. Lisäksi vastaajat reflektoivat toisten perusteluita suhteessa omaan tietouteen. Näiden tulosten pohjalta pohdittiin sitä, millaisia haitallisia dynamiikkoja asenne-eroista voi kentälle syntyä. Tutkimuksessa pohdittiin myös sitä, kuka määrää oikeasta tiedosta ja siitä, mikä tieto hyväksytään yhteisen toiminnan pohjaksi.
The purpose of this study was to investigate early childhood education workers’ attitudes towards theoretical knowledge and practical skills, and each other’s professional expertise. Additionally, the study explored how these workers perceive the construction of early childhood education expertise. The aim was to understand how expertise is built, how different skills are valued, and what attitudes there are in the field.
The study was made as a mixed-methods research, with data collected by an online survey sent to employees during spring and early summer of 2024. The survey included both open questions and attitude statements. The survey was operationalized through the tri-component model of attitudes. The qualitative and quantitative parts of the data were analyzed separately, and the results were then combined with combining set-up to answer the research questions. Qualitative data were analyzed through classification and content analysis, while quantitative data were analyzed using cross-tabulation, the Kruskal-Wallis test, and the Mann-Whitney U test in SPSS.
The results revealed attitude differences to whose and what type of knowledge is most valued. In addition to this, differences were noticed in the mentions of the areas of expertise among the respondents. Also, respondents reflected others' ideas to their own knowledge. Based on these results, discussion was made about what kind of harmful dynamics can arise in the field from differences in attitudes. In addition, the study discussed determining the right information and what information is accepted as a basis for everyday action. Finally, this study looked at the role and importance of leadership in solving possible conflicts in teams and between team-members.