Kuvioitu pinta : Multimodaalisen stilistiikan näkökulma 2010-luvun kokeelliseen suomenkieliseen romaanitaiteeseen
Vaakanainen, Noora (2024)
Vaakanainen, Noora
Tampere University
2024
Kirjallisuustieteen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-11-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3664-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3664-6
Tiivistelmä
Artikkeliväitöskirjassani tutkin graafisia keinoja sekä niiden vuorovaikutteisuutta kielellisten ja kerronnallisten keinojen kanssa 2010-luvun suomenkielisessä romaanikirjallisuudessa. Tutkimukseni tavoitteena on ensinnäkin soveltaa verrattain uusia metodeja ja käsitteitä etualaistuvien muotojen analyysiin, toiseksi kartoittaa näiden muotojen esteettisiä vaikutelmia, merkityksiä ja tehtäviä teoskokonaisuuksissa, ja kolmanneksi punnita muotojen mahdollista kokeellisuutta. Tutkimukseni kohteena ovat Meiju Niskalan Sata kirjettä kuolleelle äidille, Maija Muinosen Mustat paperit, Mikko Rimmisen Maailman luonnollisin asia, Laura Laakson Mrs. Milkyway, Antti Salmisen Lomonosovin moottori, Maria Matinmikon Kolkka, Pontus Purokurun Römaani ja Kaj Kalinin Design.
Yhdistän analyysissani multimodaalista stilistiikkaa, diskurssinarratologiaa sekä aiempaa suomenkielisen kokeellisen kirjallisuuden tutkimusta. Näitä eri teoriaperinteitä soveltamalla tarkoituksenani on tutkia, millaista vuorovaikutteisuutta teksteissä rakentuu eri moodien, erityisesti kielen, taiton ja typografian välille, ja millaisia merkityksiä nämä vuorovaikutukset teksteissä mahdollistavat. Lisäksi tutkin sitä, miten erilaiset multimodaaliset muodot voivat laajentaa ymmärrystä kerronnallisuudesta ja kerronnallisista keinoista. Tavoitteenani on näyttää, että etualaistuvat graafiset keinot, kuten tekstin odotuksenmukaisesta poikkeava asettelu tai kirjasinlajissa ilmenevä kohosteisuus, voivat saada moninaisia ja usein ristivetoisia tehtäviä teoskokonaisuudessa. Näin ollen tutkimukseni osallistuu teoreettiseen keskusteluun kertomakirjallisuuden muodoista ja funktioista.
Väitöstutkimukseni koostuu neljästä vertaisarvioidusta artikkelista, jotka ovat ilmestyneet tieteellisissä julkaisuissa. Artikkelit toimivat väitöskirjassani tekstianalyyttisinä tapauskertomuksina, joissa käsittelen joko tiettyä multimodaalista muotoa, kuten esimerkiksi metatekstuaalisuutta tai monikielisyyttä, tai vaihtoehtoisesti teosten jakamaa teemaa, kuten poissaoloa. Kussakin artikkelissa analysoin kahta eri teosparia, mikä mahdollistaa muotojen ja funktioiden keskinäisen vertailun. Samanaikaisesti lähestymistapa toimii välineenä analysoida teosten välille syntyvää tulkinallista vuoropuhelua sekä siinä esiintyvää hankausta.
Varhaisimmissa multimodaalisuutta narratologisista näkökulmista lähestyvissä tutkimuksissa eksplisiittisesti multimodaalisten teosten visuaalisia piirteitä on ymmärretty kokeellisina tekniikoina. Näissä tutkimuksissa graafisten keinojen on saatettu esittää jopa muuntavan ymmärrystä kertomakirjallisuudesta ja sen mahdollisuuksista. Viimeaikaisissa tutkimuksissa romaanien kasvava visuaalisuus on myös liitetty populaarikulttuuriin, ja graafisten keinojen kokeellisuutta on tarkasteltu kriittisesti. Väitöskirjassani esitän, että multimodaalisen muotojen kokeellisuus on sidoksissa muotojen saamiin tehtäviin ja näiden tehtävien varioitumiseen. Siten muotojen mahdollinen kokeellisuus on riippuvaista muotojen motivoitumisesta ja tässä motivoitumisessa ilmenevästä varioinnista ja jännitteisyydestä.
Yhdistän analyysissani multimodaalista stilistiikkaa, diskurssinarratologiaa sekä aiempaa suomenkielisen kokeellisen kirjallisuuden tutkimusta. Näitä eri teoriaperinteitä soveltamalla tarkoituksenani on tutkia, millaista vuorovaikutteisuutta teksteissä rakentuu eri moodien, erityisesti kielen, taiton ja typografian välille, ja millaisia merkityksiä nämä vuorovaikutukset teksteissä mahdollistavat. Lisäksi tutkin sitä, miten erilaiset multimodaaliset muodot voivat laajentaa ymmärrystä kerronnallisuudesta ja kerronnallisista keinoista. Tavoitteenani on näyttää, että etualaistuvat graafiset keinot, kuten tekstin odotuksenmukaisesta poikkeava asettelu tai kirjasinlajissa ilmenevä kohosteisuus, voivat saada moninaisia ja usein ristivetoisia tehtäviä teoskokonaisuudessa. Näin ollen tutkimukseni osallistuu teoreettiseen keskusteluun kertomakirjallisuuden muodoista ja funktioista.
Väitöstutkimukseni koostuu neljästä vertaisarvioidusta artikkelista, jotka ovat ilmestyneet tieteellisissä julkaisuissa. Artikkelit toimivat väitöskirjassani tekstianalyyttisinä tapauskertomuksina, joissa käsittelen joko tiettyä multimodaalista muotoa, kuten esimerkiksi metatekstuaalisuutta tai monikielisyyttä, tai vaihtoehtoisesti teosten jakamaa teemaa, kuten poissaoloa. Kussakin artikkelissa analysoin kahta eri teosparia, mikä mahdollistaa muotojen ja funktioiden keskinäisen vertailun. Samanaikaisesti lähestymistapa toimii välineenä analysoida teosten välille syntyvää tulkinallista vuoropuhelua sekä siinä esiintyvää hankausta.
Varhaisimmissa multimodaalisuutta narratologisista näkökulmista lähestyvissä tutkimuksissa eksplisiittisesti multimodaalisten teosten visuaalisia piirteitä on ymmärretty kokeellisina tekniikoina. Näissä tutkimuksissa graafisten keinojen on saatettu esittää jopa muuntavan ymmärrystä kertomakirjallisuudesta ja sen mahdollisuuksista. Viimeaikaisissa tutkimuksissa romaanien kasvava visuaalisuus on myös liitetty populaarikulttuuriin, ja graafisten keinojen kokeellisuutta on tarkasteltu kriittisesti. Väitöskirjassani esitän, että multimodaalisen muotojen kokeellisuus on sidoksissa muotojen saamiin tehtäviin ja näiden tehtävien varioitumiseen. Siten muotojen mahdollinen kokeellisuus on riippuvaista muotojen motivoitumisesta ja tässä motivoitumisessa ilmenevästä varioinnista ja jännitteisyydestä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4983]