Opintojen ja töiden yhteensovittaminen – uhka vai mahdollisuus opiskelijoiden hyvinvoinnille?
Seitala, Eija-Liisa (2024)
Seitala, Eija-Liisa
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-10-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202410099202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202410099202
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -tutkimuksen tavoitteena on selvittää opiskelijoiden kokemuksia opintojen ja töiden yhteensovittamisesta sekä sitä, miten opintojen ja töiden tekeminen vaikuttaa opiskelijoiden hyvinvointiin. Työssäkäynti on kasvava ilmiö, sillä yhä useampi opiskelija työskentelee opintojensa aikana. Opintojen aikaisella työskentelyllä on vaikutusta niin opiskelijoiden arkeen, opintojen edistymiseen sekä opiskelijoiden hyvinvointiin. Tämän vuoksi on tärkeää tutkia opiskelijoiden kokemuksia opintojen ja töiden yhteensovittamista, unohtamatta opiskelijoiden hyvinvointia.
Tutkimus toteutettiin lomakehaastatteluna hyödyntäen Microsoft Forms -lomaketta. Tutkimukseen osallistui 33 Tampereen yliopiston kasvatustieteen opiskelijaa. Tutkimuksen kohteena olivat opiskelijat, jotka työskentelivät opintojen ohella keskimäärin viisi tuntia viikossa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin fenomenologista lähestymistapaa. Aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla. Teemoittelun pääpaino kohdistui tutkimuskysymyksiin. Analyysin myötä muodostui neljä teemaa. Muodostuneet teemat ovat työssäkäyvien opiskelijoiden taloudellisen tilanteen vaikutus hyvinvointiin, työpaikan vaikutus työssäkäyvien opiskelijoiden hyvinvointiin, opintojen toteutustapa edellytyksenä työssäkäynnille sekä opintojen ja töiden yhdistämisen vaikutus opiskelijoiden arkeen ja hyvinvointiin.
Ensimmäisessä teemassa kuvailtiin opiskelijoiden taloudellista tilannetta ja hyvinvointia, opiskelijoiden saaman tuen määrää ja opintolainaa sekä opiskelijoiden halua ylläpitää saavuttamaansa elintasoa. Toisessa teemassa tuotiin esiin työnantajan tuen vaikutusta opiskelijoiden opinnoille, opiskelijoiden viihtymistä töissä sekä työkokemuksen merkitystä opiskelijoille. Kolmannessa teemassa käsiteltiin opintojen monipuolisuutta sekä opintojen etenemistä. Viimeisessä teemassa käsiteltiin opiskelijoiden arjen suunnitelmallisuuden työssäkäyvien opiskelijoiden hyvinvointiin, palautumisen merkitystä ja opiskelijoiden vapaa-ajan ja sosiaalisten suhteiden tarvetta.
Tutkimuksen tulosten mukaan erilaiset asiat vaikuttavat opintojen ja töiden yhteensovittamisessa. Erilaiset asiat tukevat, mutta myös haastavat työssäkäyvän opiskelijan arkea. Työssäkäynnillä opintojen ohella on myös vaikutusta opiskelijoiden hyvinvointiin. Työ tuo vaihtelua opiskelijoiden arkeen, mutta se tuo myös stressiä ja vähentää opinnoille käytettävää aikaa.
Tutkimus toteutettiin lomakehaastatteluna hyödyntäen Microsoft Forms -lomaketta. Tutkimukseen osallistui 33 Tampereen yliopiston kasvatustieteen opiskelijaa. Tutkimuksen kohteena olivat opiskelijat, jotka työskentelivät opintojen ohella keskimäärin viisi tuntia viikossa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin fenomenologista lähestymistapaa. Aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla. Teemoittelun pääpaino kohdistui tutkimuskysymyksiin. Analyysin myötä muodostui neljä teemaa. Muodostuneet teemat ovat työssäkäyvien opiskelijoiden taloudellisen tilanteen vaikutus hyvinvointiin, työpaikan vaikutus työssäkäyvien opiskelijoiden hyvinvointiin, opintojen toteutustapa edellytyksenä työssäkäynnille sekä opintojen ja töiden yhdistämisen vaikutus opiskelijoiden arkeen ja hyvinvointiin.
Ensimmäisessä teemassa kuvailtiin opiskelijoiden taloudellista tilannetta ja hyvinvointia, opiskelijoiden saaman tuen määrää ja opintolainaa sekä opiskelijoiden halua ylläpitää saavuttamaansa elintasoa. Toisessa teemassa tuotiin esiin työnantajan tuen vaikutusta opiskelijoiden opinnoille, opiskelijoiden viihtymistä töissä sekä työkokemuksen merkitystä opiskelijoille. Kolmannessa teemassa käsiteltiin opintojen monipuolisuutta sekä opintojen etenemistä. Viimeisessä teemassa käsiteltiin opiskelijoiden arjen suunnitelmallisuuden työssäkäyvien opiskelijoiden hyvinvointiin, palautumisen merkitystä ja opiskelijoiden vapaa-ajan ja sosiaalisten suhteiden tarvetta.
Tutkimuksen tulosten mukaan erilaiset asiat vaikuttavat opintojen ja töiden yhteensovittamisessa. Erilaiset asiat tukevat, mutta myös haastavat työssäkäyvän opiskelijan arkea. Työssäkäynnillä opintojen ohella on myös vaikutusta opiskelijoiden hyvinvointiin. Työ tuo vaihtelua opiskelijoiden arkeen, mutta se tuo myös stressiä ja vähentää opinnoille käytettävää aikaa.