Institutionaalinen (epä)luottamus lasten ADHD:n ympärillä : Diskurssianalyyttinen sosiaalisen median tutkimus
Baldschun, Anu (2024)
Baldschun, Anu
2024
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-10-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202410089188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202410089188
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvata institutionaalista (epä)luottamusta lasten ADHD:hen liittyen. Tutkimusaihe on tärkeä, koska institutionaalinen luottamus on yhteydessä niin yksilöiden kuin yhteisöjen hyvinvointiin ja siksi, että institutionaalinen luottamus on todettu viimeaikaisesti romahtaneeksi. Institutionaalisen (epä)luottamuksen tarkastelu lasten ADHD:n kautta on ajankohtaista muun muassa siksi, että lasten ADHD tulee diagnosoiduksi muiden toimesta ja siinä on todettu tapahtuneen niin ali- kuin ylidiagnostiikkaa. Tutkielma ei kuitenkaan rajoitu vain ADHD:n diagnostiikkaan liittyviin luottamuksen jännitteisiin. Se keskittyy myös laajemmin epäluottamuksen ilmiöihin niin palvelujärjestelmän toimintaan kohdistuen, kuin ylipäänsä yhteiskunnan ADHD-piirteisiin suhtautumiseen.
Tutkimusaineisto on kerätty ADHD-piirteisten lasten vanhempien sosiaalisen median keskusteluryhmistä Saksassa ja Suomessa. Tutkimustavoitteena on saada laaja ymmärrys lasten ADHD:hen liittyvistä epäluottamuksen ilmiöstä, siksi siinä hyödynnetään Candlinin ja Crichtonin (2013) viitekehystä luottamuksen ulottuvuuksista. Tutkimusaineiston analyysissa käytetään diskursiivisia tutkimusmenetelmiä.
Tutkielman keskeiset havainnot liittyvät siihen, miten institutionaalinen (epä)luottamus diagnoosin, lääkehoidon sekä palvelujärjestelmän kyvystä tuen mahdollistajina voi vaikuttaa ammattilaisten kohtaamisiin ja yhteistyöhön. Samalla tutkimus tarjoaa näkymiä sosiaalisen median roolista institutionaalisen (epä)luottamuksen heijastajana ja rakentajana. Tutkimustulokset antavat käytännön tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat ammattilaisiin kohdistuvaan luottamukseen ja millä luottamuksen komponenteilla yksilön ja yhteiskunnan hyvinvointia edistävää institutionaalista luottamusta voisi palvelujärjestelmässä vahvistaa.
Tutkimusaineisto on kerätty ADHD-piirteisten lasten vanhempien sosiaalisen median keskusteluryhmistä Saksassa ja Suomessa. Tutkimustavoitteena on saada laaja ymmärrys lasten ADHD:hen liittyvistä epäluottamuksen ilmiöstä, siksi siinä hyödynnetään Candlinin ja Crichtonin (2013) viitekehystä luottamuksen ulottuvuuksista. Tutkimusaineiston analyysissa käytetään diskursiivisia tutkimusmenetelmiä.
Tutkielman keskeiset havainnot liittyvät siihen, miten institutionaalinen (epä)luottamus diagnoosin, lääkehoidon sekä palvelujärjestelmän kyvystä tuen mahdollistajina voi vaikuttaa ammattilaisten kohtaamisiin ja yhteistyöhön. Samalla tutkimus tarjoaa näkymiä sosiaalisen median roolista institutionaalisen (epä)luottamuksen heijastajana ja rakentajana. Tutkimustulokset antavat käytännön tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat ammattilaisiin kohdistuvaan luottamukseen ja millä luottamuksen komponenteilla yksilön ja yhteiskunnan hyvinvointia edistävää institutionaalista luottamusta voisi palvelujärjestelmässä vahvistaa.