Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Etäajalta opittua : Luokanopettajien kokemuksia pandemia-ajan etäopetuskäytännöistä sekä niiden siirtymisestä lähiopetukseen

Pitkänen, Marjukka (2024)

 
Avaa tiedosto
PitkanenMarjukka.pdf (615.5Kt)
Lataukset: 



Pitkänen, Marjukka
2024

Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-10-23
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202409248895
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaiset opetuskäytännöt alakoulunopettajat kokivat toimivina tai toimimattomina koronapandemian aikaisessa etäopetuksessa. Lisäksi selvitettiin, onko etäajan opetuksesta siirtynyt jotakin perinteiseen lähiopetukseen. Aiemmissa tutkimuksissa on käyty läpi opettajien kokemuksia etäopetusajasta, ja myös opettajien ajatuksia etäopetuskäytäntöjen hyödyntämisestä lähiopetuksessa on tutkittu jonkin verran. Tutkimusta käytäntöjen varsinaisesta siirtymisestä lähiopetukseen on kuitenkin tehty vähemmän.
Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin Alakoulun aarreaitta -nimiseen Facebook-ryhmään lähetetyllä tutkimuskyselyllä. Saadut vastaukset analysoitiin sisällönanalyysillä. Tulosten perusteella opettajien kokemukset vaihtelivat paljon erityisesti toimineiden ja toimimattomien etäopetuskäytäntöjen kohdalla. Myös kokemuksissa etäopetuskäytäntöjen siirtymisestä lähiopetukseen oli havaittavissa vaihtelua, joskaan ei yhtä paljon kuin käytäntöjen toimivuudessa tai toimimattomuudessa. Suuri osa opettajista koki, että etäajan käytäntöjä oli jäänyt käyttöön myös lähiopetukseen. Esimerkiksi Googlen Classroomia ja muita sähköisiä alustoja käytettiin edelleen muun muassa tehtävien jakamiseen ja palauttamiseen. Myös teknisistä taidoista kerrottiin olleen hyötyä vielä etäajan jälkeen.
Tutkimus siis osoittaa, että opettajien kokemuksissa etäopetuksessa toimivista ja toimimattomista käytänteistä on suuria eroja. Tämän voidaan nähdä kertovan myös eroista erilaisten luokkien välillä. Samalla tutkimus osoittaa, etteivät koronapandemian aikana opitut asiat, esimerkiksi erilaisten sovellusten käyttö tai uusien toimintatapojen opettelu, ole menneet hukkaan. Päinvastoin niistä on monen opettajan kokemusten mukaan ollut hyötyä myös jälkikäteen.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste