Good leadership practices as a basis for crisis resilience : How Finnish higher education can work better in crisis
Perkins, Marc; Saarinen, Taina; Siekkinen, Taru; Pekkola, Elias; Laine, Kati; Minkkinen, Laura (2024)
Perkins, Marc
Saarinen, Taina
Siekkinen, Taru
Pekkola, Elias
Laine, Kati
Minkkinen, Laura
University of Jyväskylä
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202409178768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202409178768
Tiivistelmä
Suomalaiset korkeakoulut ovat kohdanneet viime vuosina monenlaisia kriisejä. Niiden toimintaympäristö on muuttunut, ja samaan aikaan kriisien todennäköisyys on kasvanut. Tässä hankkeessa tutkimme, kuinka suomalaiset korkeakoulut ovat toimineet aiemmissa kriiseissä ja kuinka ne voisivat toimia paremmin tulevissa. Tavoitteemme on kehittää yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kriisijohtamista kaikissa kriisin eri vaiheissa: kriiseihin valmistautumisessa, meneillään olevan kriisin hallinnassa, ja kriiseistä toipumisessa. Keräsimme aineistoa suomalaisten korkeakoulujen henkilöstöltä paneeli-keskustelujen ja valtakunnallisen kyselyn avulla. Lisäksi analysoimme uudelleen useita aiemmin keräämiämme aineistoja. Järjestimme maalis-marraskuussa 2023 kaksi paneelikeskustelukierrosta, joiden yhteensä kymmeneen paneelikeskusteluun osallistui yhteensä 25 henkilöä 14 suomalaisesta korkeakoulusta. Näissä keskusteluissa tarkasteltiin osallistujien kriisikäsityksiä, aiempia kriisikokemuksia, käsityksiä nykyisestä kriisijohtamisen tilanteesta panelistien korkeakouluissa, ja ajatuksia korkeakoulujen kriisijohtamisen kehittämisestä. Kyselymme toimitettiin helmi-maaliskuussa 2024 yhteensä 10 yliopistossa ja 11 ammattikorkeakoulussa johtotehtävissä toimiville henkilöille aina laitosjohtajista ja osastopäälliköistä johtajiin ja rehtoreihin. Saimme kaikkiaan 126 vastausta. Kyselyssä johtajia pyydettiin pohtimaan aiempia kriisikokemuksiaan, meneillään olevaa valmistautumista kriiseihin ja sitä, miten he voisivat parantaa omaa ja organisaationsa kykyä selviytyä tulevista kriiseistä. Sekä paneelikeskusteluissa että kyselyssä osallistujia kannustettiin pohtimaan yleisempiä kriisijohtamiseen liittyviä teemoja, joten tässä työssä ei tarkastella yksityiskohtaisesti mitään tiettyä kriisiä tai kriisityyppiä. Tutkimuksemme kirjallisuuskatsaus kohdistui vuoden 2020 jälkeen ilmestyneisiin vertaisarvioituihin julkaisuihin, jotka käsittelivät kriisijohtamista. Kirjallisuus-katsauksessa tunnistettiin kolme pääteemaa COVID-19-aikakauden kriisijohtamisen tutkimuksessa: kriisin hyvinvointivaikutukset, viestinnän merkitys sekä organisaation ja johtajuuden ominaisuudet. Tutkimustuloksemme kattavat neljä pääaluetta: osallistujien käsitykset kriisistä, kriisikäytänteet, kriisiviestintä ja hyvinvointi. Osallistujat tarkastelivat korkea-koulutuksen kriisejä laaja-alaisesti ja nostivat esiin erilaisia ja eritasoisia kriisejä. Näistä lähtökohdista käsitteellistimme kriisin vaihtelevaksi, kontekstisidonnaiseksi ja sumeaksi. Lisäksi osallistujat tunnistivat useita yksilöitä tai ryhmiä (esimerkiksi kielen, etnisyyden tai vamman perusteella), joihin kriisit saattavat vaikuttaa epätasa-arvoistavasti. Mahdollisten kriisien moninaisuus asettaa haasteita korkeakouluille ja niiden johtajille, henkilöstölle ja opiskelijoille sekä kriiseihin valmistautuessa, niitä kokiessa, että niistä palautuessa. Osallistujat nostivat esiin monia korkeakouluille merkittäviä kriisikäytänteitä, joissa toistuivat yksilölliset, organisatoriset ja johtajuudelliset näkökulmat sekä laajemmat kriisinkestävyyden ja yhteisöllisyyden teemat. Osallistujat tunnistivat lisäksi useita kriisiviestinnällisesti merkittäviä elementtejä, ja niiden perusteella kaksisuuntainen, osallistava, monikanavainen ja joustava viestintä, joka on myös luotettavaa, hyödyllistä ja harkittua, helpottaisi kriisitilanteessa johtamista. Osallistujat ilmaisivat huolensa organisaatioyhteisön hyvinvoinnista ja korostivat yhteisön, osallisuuden ja tuen merkitystä hyvinvoinnin edistämisessä paitsi kriisin aikana, myös sitä ennen ja sen jälkeen. Aineiston analyysissa esiin nousi kolme läpileikkaavaa teemaa: 1) arjen johtaminen on kriisijohtamista ja/tai kriisijohtaminen on arjen johtamista, eli ajatus siitä, että kriisijohtamistaidot ovat tärkeitä taitoja, joita on tärkeää hankkia ja harjoittaa paitsi kriisin aikana, myös arjessa; 2) moninaisuus, joka nousi esiin lähes jokaisella analyysin osa-alueella, ja joka tunnistettiin erilaisilla tavoilla; ja 3) konteksti, eli kuinka kunkin kriisin tai tilanteen erityispiirteillä on suuri merkitys lopputuloksen ja asianmukaisen johtamistavan määrittämisessä. Raportin lopussa esitetään suosituksia korkeakouluorganisaatioille viidellä keskeisellä alalla: valmistautuminen, organisatoriset näkökohdat, viestintä, hyvinvointi ja esille nousseet uudet tutkimuskohteet.
Kokoelmat
- TUNICRIS-julkaisut [19753]