Ekologinen itsekasvatus : Aikuiskasvatuksen filosofiaa ekokriisien ajassa
Kallio, Johanna (2024)
Kallio, Johanna
Tampereen yliopisto
2024
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-10-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3610-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3610-3
Tiivistelmä
Tässä kasvatusfilosofisessa väitöskirjassa analysoidaan ja kehitetään itsekasvatuksen käsitettä suomalaiseen aikuiskasvatuksen tieteenalaan kiinnittyvänä kasvatusilmiönä ekologisten kriisien ajassa. Itsekasvatus määritellään tutkimuksessa sivistyksen prosessikäsitteeksi. Sillä kuvataan aikuisikään kuuluvaa kasvatustoimintaa, jossa omaa ajatteluaan monipuolisesti harjoittamalla ihminen pyrkii tavoitteellisesti laajentamaan oman ymmärryksensä ja toimintansa eettistä näköalaa sekä tunnistaa sen yhteiskunnallisia ulottuvuuksia. Itsekasvatuksen käsitteellä oli keskeinen merkitys 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alkupuolella suomalaisen yleisen kasvatustieteen teorioiden piirissä, samoin kuin suomalaisen aikuiskasvatuksen tieteenalan ensimmäisissä muotoiluissa 1900-luvun puolivälissä. Nykyään käsite on pitkälti kadonnut ja ohitettu monissa uudemmissa aikuiskasvatuksen teorian muotoiluissa, vaikka henkinen kasvu nähdään laajasti keskeisenä osana aikuiskasvatusta ja tieteenalan teorioita.
Ekologinen kriisi haastaa kehittyessään perustavanlaatuisesti totuttuja ajattelu- ja toimintamallejamme, jolloin laajamittainen kulttuurisen muutoksen tarve on nykyisissä ekologisesti kestämättömissä yhteiskunnissa ilmeinen ja kiireellinen. Tämä tutkimus keskittyy analysoimaan ja kehittämään aikuiskasvatuksen teoriaa siitä normatiivisesta lähtökohdasta, että aikuiskasvatuksen perusluonteeseen tulee ekologisten kriisien ajassa keskeisesti kuulua elämän perusehtojen turvaaminen taloudellisten intressien yli. Tutkimuksen tarkoituksena on valjastaa itsekasvatuksen suomalaisesta käsitehistoriasta relevanttia sisältöä tämän lähtökohdan edellyttämän aikuiskasvatuksellisen teorian kehittämiseen. Kriittis-hermeneuttisella tutkimusotteella toteutettu systemaattinen analyysi paljastaa tutkimuksessa suomalaisten itsekasvatusteorioiden joukosta erityisen ekologisen juonteen. Sen edustajista tutkimuksen keskiöön asetetaan erityisesti Juho August Hollon (1885– 1967) ja Urpo Harvan (1926–1994) itsekasvatuskäsitykset. Tutkimuksen soveltavassa osassa suomalaisen itsekasvatuksen ekologisesta juonteesta sekä Erich Frommin (1900–1980) yhteiskuntakriittisestä teoriasta kehitetään synteesi, jota kutsutaan ekologisen itsekasvatuksen malliksi.
Ekologisen itsekasvatuksen mallissa ekologisen juonteen edustajien keskeiset huomiot itsekasvatuksen elämän merkityksellisyyttä jäsentävistä kasvatustehtävistä – samoin kuin ihmisen ja luonnon keskinäisestä sidosteisuudesta, relationaalisuudesta – haastavat vallitsevan kapitalistisen yhteiskunnan toimintalogiikkaa. Ekologisen itsekasvatuksen mallin pohjana toimivat tähän väitöskirjatutkimukseen sisältyvät kolme vertaisarvioitua tutkimusartikkelia I-III, joiden analyysien pohjalta tässä kokoomaosassa hahmoteltu ekologinen itsekasvatus jäsentyy. Ekologisen itsekasvatuksen mallissa keskeiseksi ekokriisien ajan itsekasvatuksen haasteeksi nousee kapitalististen yhteiskuntien ylläpitämä markkinaluonne, joka ohjaa biofobiseen eli luontoa pakonomaisesti haltuun ottavaan ja sitä pelkäävään asenteeseen. Tätä markkinaluonteen ilmenemistä itsekasvattaja haastaa biofilisen, elämää vaalivan tahtotilan kultivoimisen kautta: tiedon, aistien ja kokemusten avulla ekologinen itsekasvattaja harjoittaa elämisen taitoa, tunnistaa relationaalisen maailmasuhteen vaikutuksia itsessään ja kehittää tietoisesti rakkauden harjoittamisen taitojaan tunteen, tahdon ja toiminnan tasolla toteuttaessaan ekologista itsekasvatusta.
Ekologinen itsekasvatus liitetään tutkimuksessa ekologisen sivistyksen (ks. Värri 2014; 2018) prosessikäsitteeksi: se viittaa harjoitukseen, jolla ekologista sivistymistä voidaan tavoitella. Mallin tehtävänä on toimia teoreettisena luonnostelmana sellaisesta ekokriisien ajassa tarvittavasta aikuiskasvatuksellisesta sivistysprosessista, joka voisi emansipatorisena eli valtauttavana käytäntönä tukea yksilöiden ja yhteisöjen ajattelun ja toiminnan kehittämistä ekologisesti tietoisemmaksi. Lisäksi mallin tavoitteena on kasvattaa ymmärrystä kapitalististen yhteiskuntien ekokriisejä kiihdyttävien rakenteiden vaikutuksista yksilön omaan toimintaan ja yhteiskunnassa vallitseviin ajattelutapoihin.
Väitöskirjatutkimus tarjoaa uusia näkökulmia itsekasvatuksen käsitteen käyttöarvoon nykyisiin ekologisiin haasteisiin vastaavien aikuiskasvatuksen teorioiden muotoiluissa. Lisäksi se valottaa itsekasvatuksen suomalaisen käsitehistorian ainutlaatuisuutta valottamalla osaltaan käsitteen kulttuuris- historiallista muotoutumista erityisesti sen ekologisten kehityspiirteiden osalta. Tutkimuksen tehtävänä onkin puolustaa sivistävän aikuiskasvatuksen itseisarvoista asemaa ja kehittää aikuiskasvatuksen filosofiaa, jossa ekologisten kriisien haasteet otetaan tietoisemmin huomioon osana kapitalistisissa yhteiskunnissa toteutuvaa itsekasvatuksen harjoittamista.
Ekologinen kriisi haastaa kehittyessään perustavanlaatuisesti totuttuja ajattelu- ja toimintamallejamme, jolloin laajamittainen kulttuurisen muutoksen tarve on nykyisissä ekologisesti kestämättömissä yhteiskunnissa ilmeinen ja kiireellinen. Tämä tutkimus keskittyy analysoimaan ja kehittämään aikuiskasvatuksen teoriaa siitä normatiivisesta lähtökohdasta, että aikuiskasvatuksen perusluonteeseen tulee ekologisten kriisien ajassa keskeisesti kuulua elämän perusehtojen turvaaminen taloudellisten intressien yli. Tutkimuksen tarkoituksena on valjastaa itsekasvatuksen suomalaisesta käsitehistoriasta relevanttia sisältöä tämän lähtökohdan edellyttämän aikuiskasvatuksellisen teorian kehittämiseen. Kriittis-hermeneuttisella tutkimusotteella toteutettu systemaattinen analyysi paljastaa tutkimuksessa suomalaisten itsekasvatusteorioiden joukosta erityisen ekologisen juonteen. Sen edustajista tutkimuksen keskiöön asetetaan erityisesti Juho August Hollon (1885– 1967) ja Urpo Harvan (1926–1994) itsekasvatuskäsitykset. Tutkimuksen soveltavassa osassa suomalaisen itsekasvatuksen ekologisesta juonteesta sekä Erich Frommin (1900–1980) yhteiskuntakriittisestä teoriasta kehitetään synteesi, jota kutsutaan ekologisen itsekasvatuksen malliksi.
Ekologisen itsekasvatuksen mallissa ekologisen juonteen edustajien keskeiset huomiot itsekasvatuksen elämän merkityksellisyyttä jäsentävistä kasvatustehtävistä – samoin kuin ihmisen ja luonnon keskinäisestä sidosteisuudesta, relationaalisuudesta – haastavat vallitsevan kapitalistisen yhteiskunnan toimintalogiikkaa. Ekologisen itsekasvatuksen mallin pohjana toimivat tähän väitöskirjatutkimukseen sisältyvät kolme vertaisarvioitua tutkimusartikkelia I-III, joiden analyysien pohjalta tässä kokoomaosassa hahmoteltu ekologinen itsekasvatus jäsentyy. Ekologisen itsekasvatuksen mallissa keskeiseksi ekokriisien ajan itsekasvatuksen haasteeksi nousee kapitalististen yhteiskuntien ylläpitämä markkinaluonne, joka ohjaa biofobiseen eli luontoa pakonomaisesti haltuun ottavaan ja sitä pelkäävään asenteeseen. Tätä markkinaluonteen ilmenemistä itsekasvattaja haastaa biofilisen, elämää vaalivan tahtotilan kultivoimisen kautta: tiedon, aistien ja kokemusten avulla ekologinen itsekasvattaja harjoittaa elämisen taitoa, tunnistaa relationaalisen maailmasuhteen vaikutuksia itsessään ja kehittää tietoisesti rakkauden harjoittamisen taitojaan tunteen, tahdon ja toiminnan tasolla toteuttaessaan ekologista itsekasvatusta.
Ekologinen itsekasvatus liitetään tutkimuksessa ekologisen sivistyksen (ks. Värri 2014; 2018) prosessikäsitteeksi: se viittaa harjoitukseen, jolla ekologista sivistymistä voidaan tavoitella. Mallin tehtävänä on toimia teoreettisena luonnostelmana sellaisesta ekokriisien ajassa tarvittavasta aikuiskasvatuksellisesta sivistysprosessista, joka voisi emansipatorisena eli valtauttavana käytäntönä tukea yksilöiden ja yhteisöjen ajattelun ja toiminnan kehittämistä ekologisesti tietoisemmaksi. Lisäksi mallin tavoitteena on kasvattaa ymmärrystä kapitalististen yhteiskuntien ekokriisejä kiihdyttävien rakenteiden vaikutuksista yksilön omaan toimintaan ja yhteiskunnassa vallitseviin ajattelutapoihin.
Väitöskirjatutkimus tarjoaa uusia näkökulmia itsekasvatuksen käsitteen käyttöarvoon nykyisiin ekologisiin haasteisiin vastaavien aikuiskasvatuksen teorioiden muotoiluissa. Lisäksi se valottaa itsekasvatuksen suomalaisen käsitehistorian ainutlaatuisuutta valottamalla osaltaan käsitteen kulttuuris- historiallista muotoutumista erityisesti sen ekologisten kehityspiirteiden osalta. Tutkimuksen tehtävänä onkin puolustaa sivistävän aikuiskasvatuksen itseisarvoista asemaa ja kehittää aikuiskasvatuksen filosofiaa, jossa ekologisten kriisien haasteet otetaan tietoisemmin huomioon osana kapitalistisissa yhteiskunnissa toteutuvaa itsekasvatuksen harjoittamista.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4864]