Pystyvideon vallankumous : Kirjallisuuskatsaus pystyvideon yleistymisen taustoista
Peltola, Elias (2024)
Peltola, Elias
2024
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-09-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202409138711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202409138711
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet pystyvideon yleistymiseen. Sosiaalisen median ja digitaalisen viestinnän murros on muuttanut tiedon jakamisen ja visuaalisen sisällön kulutuksen tapoja. Yksi keskeinen ilmiö tässä murroksessa on pystyvideoiden nousu, joka kuvastaa visuaalisen kulttuurin siirtymää uusiin muotoihin. Elokuvan alkuajoista lähtien videot ovat lähes poikkeuksetta olleet aina vaakasuuntaisia, mutta mobiililaitteiden ja sosiaalisen median aikakaudella ihmiskunta hyväksyy ja kuluttaa pystyvideoita enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Älypuhelinten ja kosketusnäyttöjen myötä pystyvideoiden kuvaaminen ja katselu on helpottunut, mikä on johtanut niiden nopeaan yleistymiseen. Tämä kehitys on kuitenkin osa laajempaa historiallista prosessia, jossa kuvasuhteet ovat kehittyneet taloudellisten, teknologisten ja esteettisien ilmiöiden muutoksien myötä.
Tutkielman tutkimusmenetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineisto koostuu pääosin Tampereen Yliopiston kirjaston Andor-hakupalvelusta löytyneitä pystyvideota, kuvasuhteita ja mediaestetiikkaa käsitteleviä tieteellisiä artikkeleita sekä muutamia verkkoartikkeleita. Päätutkimusaineistoksi valikoitui viisi tieteellistä artikkelia, jotka tarkastelevat ilmiötä markkinoinnin, uutisvideokuvaajien ammattilaisten, elokuvan ja television historian sekä mediaestetiikan, laitteen ja kuvan välisen suhteen sekä mobiilikommunikaation näkökulmasta.
Tutkimuksissa esille tulleet pystyvideon yleistymisen taustalla olevat tekijät osoittavat, että siirtymä vaakasuuntaisesta videon vakiintuneesta asemasta kohti pysty- ja vaakavideon yhteiseloa ei ole ollut lineaarinen tai yksiselitteinen. Erittelen pystyvideon yleistymiseen johtaneet tekijät iästä johtuviin, esteettisiin, teknologisiin ja taloudellisiin tekijöihin. Tutkielman lopuksi esitellään mahdollisia aiheita jatkotutkimukselle esimerkiksi tarkastelemalla pystyvideon yleistymisen syitä käyttäjälähtöisesti kyselytutkimuksen avulla Suomessa.
Tutkielman tutkimusmenetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineisto koostuu pääosin Tampereen Yliopiston kirjaston Andor-hakupalvelusta löytyneitä pystyvideota, kuvasuhteita ja mediaestetiikkaa käsitteleviä tieteellisiä artikkeleita sekä muutamia verkkoartikkeleita. Päätutkimusaineistoksi valikoitui viisi tieteellistä artikkelia, jotka tarkastelevat ilmiötä markkinoinnin, uutisvideokuvaajien ammattilaisten, elokuvan ja television historian sekä mediaestetiikan, laitteen ja kuvan välisen suhteen sekä mobiilikommunikaation näkökulmasta.
Tutkimuksissa esille tulleet pystyvideon yleistymisen taustalla olevat tekijät osoittavat, että siirtymä vaakasuuntaisesta videon vakiintuneesta asemasta kohti pysty- ja vaakavideon yhteiseloa ei ole ollut lineaarinen tai yksiselitteinen. Erittelen pystyvideon yleistymiseen johtaneet tekijät iästä johtuviin, esteettisiin, teknologisiin ja taloudellisiin tekijöihin. Tutkielman lopuksi esitellään mahdollisia aiheita jatkotutkimukselle esimerkiksi tarkastelemalla pystyvideon yleistymisen syitä käyttäjälähtöisesti kyselytutkimuksen avulla Suomessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]