Viihteellisen nuortenkirjan esimerkilliset henkilöt ja opettavaiset tarinat : 1920- ja 1930-luvun kotimaisen nuortenkirjan lajikehitys ja yhteiskunnalliset kytkökset Jalmari Saulin ja Aili Somersalon tuotannoissa
Hakala, Hellevi (2024)
Hakala, Hellevi
Tampere University
2024
Kirjallisuustieteen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-10-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3574-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3574-8
Tiivistelmä
Tarkastelen väitöskirjassani kotimaisen nuortenkirjallisuuden kehittymistä kirjallisuudenlajina 1920- ja 1930-luvulla. Kontekstuaalisen tutkimusotteen, lastenkirjallisuuden henkilötypologian ja juonimallinnuksien avulla tehdyn tekstianalyysin sekä historiallisen lajitutkimuksen avulla puran väitettä siitä, että sotien välisenä aikana nuortenkirjallisuus olisi viihteellisyydessään ollut epäajankohtaista suhteessa aikansa yhteiskunnalliseen keskusteluun nuorille asetetuista odotuksista, miehen ja naisen roolista yhteiskunnassa ja esimerkillisestä kansalaisuudesta. Rajaamalla tutkimukseni kahden nuortenkirjan alalajin, Jalmari Saulin historiallisen sotaseikkailun ja Aili Somersalon neitoromaanin, analysointiin osoitan, että 1900-luvun ensivuosikymmenillä nuortenkirjaa kirjoitettiin ja julkaistiin populaarikulttuurin kontekstissa, populaarifiktiolle tyypillisellä lajirepertoaarilla, mutta teoksia arvosteltiin usein topeliaanisesta lähtökohdasta käsin. Teoksilta odotettiin opettavaisuutta, kristillis-isänmaallisia arvoja ja korkeaa moraalia, ei viihteellistä kevytmielisyyttä. Hyödyntämällä historiallista lajitutkimusta ja tarkastelemalla teoksia kolmen eri kontekstin, kirjallisen, institutionaalisen ja yhteiskunnallisen, kautta olen löytänyt tutkimusaineistostani uusia silloin- ja nyt-merkityksiä.
Historiallisessa lajitutkimuksessa kirjallisuuden laji nähdään kontekstuaalisena, ajassa ja paikassa muuntuvana ilmiöinä ei pysyvänä normina. Tällöin on keskeistä tutkia, millaisia teoksia lajiin kuuluu tietyllä historiallisella hetkellä, ja millainen lajirepertoaari lajilla on. Lajia kuvaa tyypillisistä piirteistä koostuva repertoaari, jota kirjailijat noudattavat, varioivat tai muuttavat teoksissaan. Keskityn tutkimuksessani kirjallisuuden lajia määrittävinä piirteinä kirjallisuusinstituution nuortenkirjalle asettamiin vaatimuksiin, tarinoiden juoneen, keskeisiin tapahtumapaikkoihin ja henkilöhahmoihin.
Tutkimukseni kohdistuu Jalmari Saulin ja Aili Somersalon nuortenkirjakaanonin ulkopuolelle jääneisiin ja kirjallisesta muistista kadonneisiin teoksiin. Saulin historialliset sotaseikkailut ja Somersalon romanttiset neitoromaanit olivat aikanaan nuorten lukijoiden suosiossa, mutta tultaessa 1960-luvulle heidän teoksensa eivät enää olleet osa kotimaisen nuortenkirjan kirjallista muistia. He saivat malleja kirjoitustyölleen aikuisten kirjallisuudesta nuorten lukemistoksi liukuneista teoksista ja kansalliset rajat ylittävistä nuortenkirjakäännöksistä. Lajien migraatio kulttuurista toiseen, kirjallisista keskuksista periferiaan, olikin tärkeää oman kansallisen nuortenkirjatradition kehittymisessä 1900-luvun alussa. Mallien omaksumisen ja muuntelun avulla lähdettiin Suomessa ripeästi kirjoittamaan ja julkaisemaan kotimaisia nuortenkirjoja.
1920- ja 1930-luvulla kirjoitettujen nuortenkirjojen moninaisuus osoittaa, että nuortenkirja käsitteenä jakautuu monenlaisiin kirjatyyppeihin, joista voidaan puhua nuortenkirjan alalajeina. Siksi ei ole mahdollista määritellä yhdenlaista nuortenkirjaa lajina, vaan ilmiötä on syytä tarkastella alalajien kautta. Yhteisiä piirteitä kaikille 1920- ja 1930-luvulla julkaistuille nuortenkirjoille on sukupuolen mukaan jakautunut yleisö ja sisältö, yleensä sarjallinen tuotantotapa, esimerkillinen päähenkilö ja kehityskertomuksen muoto. Tutkimusaineistoni kirjallinen konteksti koostuu useasta alalajista, joilla on nuortenkirjan yleisten piirteiden lisäksi omat toisista alalajeista erottavat piirteensä. 1900-luvun ensivuosikymmenillä tytöille julkaistiin paljon esimerkiksi koululaiskertomuksia, matkakuvauksia, perhekuvauksia ja romanttisia neitoromaaneja. Pojille puolestaan kirjoitettiin muun muassa eräseikkailuja, historiallisia seikkailuja, partio- ja vakoiluseikkailuja ja humoristisia poikakuvauksia.
Sotien välisen ajan kirjallisuusinstituutiossa käytyä keskustelua nuortenkirjallisuudesta leimaa vakavan ja viihteellisyyden ristiriita. Kansanvalistuseliitti odotti teoksilta pedagogista esimerkillisyyttä, kun taas kustantajat siirsivät nuorille suunnatuissa kirjasarjoissa painopistettä viihteeseen myynnin edistämiseksi. Kansanvalistuseliitin piirissä oltiin huolissaan viihteellisten kirjojen vaikutuksista nuoriin lukijoihin. Toisteisuutta juonessa, henkilöhahmoissa ja tapahtumapaikoissa pidettiin teosten arvoa alentavana kaavamaisuutena. Näitä sarjallisuuteen liittyviä piirteitä ei ymmärretty kritiikin auktoriteettina toimineen Arvostelevan kirjaluettelon arvosteluissa populaariin liittyvänä repertoaarina. Toisaalta historialliset seikkailut saivat sen kritiikeissä näistä piirteistä huolimatta myönteisiä arvioita moraalis-pedagogisin perustein. Tärkeintä on sankarin esimerkillisyys ja teosten opettavaisuus. Kirjallisuuden yhdeksi tehtäväksi kritiikeissä nähdään kasvattaa nuorisoa ja muokata yhteistä kulttuurista muistia Suomesta kansakuntana. Päivälehtien kritiikeissä populaariin viihteeseen suhtauduttiin suopeammin, ja Saulin ja Somersalon teokset saivat niissä myönteisen vastaanoton. Saulia ylistetään historiallisen seikkailukirjan mestariksi. Somersalon luoma moderni, kaupunkilainen poikatyttö ja teosten komediallinen tyyli nähdään tyttökirjaa uudistavana piirteenä. Neitoromaaneissa saa kuvauksen uusi moderni, kaupunkilainen elämäntapa.
Juoni on populaarifiktiota keskeisesti määrittävä piirre. Tutkimusaineistossani juonen voi abstrahoida muotoon lähtö - välitila - paluu. Sankari ja sankaritar irtautuvat tutusta koti- tai muusta arkiympäristöstään, toimivat välitilassa lajin juonelle tyypillisellä tavalla ja lajille tyypillisessä paikassa ja palavat aikuistuneena takaisin yhteiskuntaan. Pilkkomalla perusjuonen seikkailu- ja romanssijuonen mallinnuksilla pienempiin avaintapahtumiin, ja kontekstoimalla ne yhteiskunnalliseen keskusteluun on mahdollista rakentaa teoksille uusia silloin-merkityksiä. Saulin teokset kiinnittyvät selkeästi aikansa vapaussoturimyyttiin, jossa vapaat urheat soturit puolustavat omaa maataan vihollista vastaan. Somersalon neitoromaanit uusintavat ajan yhteiskunnallisen keskustelun mukaisesti avioliittoa naisen elämänpolkuna, mutta romanssin välitilassa sankaritar tekee näkyväksi myös muita naiseuden toteuttamisen vaihtoehtoja modernissa yhteiskunnassa.
1920- ja 1930-luvun nuortenkirjoissa henkilöhahmot ovat tärkeä hyvän kirjallisuuden kriteeri. Kansanvalistuseliitti odotti kirjoissa kuvattavan korkeasti esimerkillisiä henkilöitä, joihin lukijoiden toivottiin samaistuvan. Henkilötypologian avulla tarinoista löytyneet erilaiset, vain muutamalla piirteellä kuvatut henkilöhahmotyypit tematisoituvat yhteiskunnallisen kontekstin kautta. Saulin sankari on yhtenevä ajan ihanteena olleen militaristisen miesihanteen kanssa. Sauli kuitenkin muokkaa runebergiläistä soturi-ihannetta muun muassa humoristisilla groteskin ruumiin kuvauksilla ja liittämällä sankariin rakkauden myötä feminiinistä herkkyyttä. Somersalon teoksissa kirjalliselle näyttämölle astuu moderni työssäkäyvä uusi nainen ja kansalliset rajat ylittävä poikatytön hahmo. Molemmat koettelevat naisille ajan julkisessa keskustelussa asetettuja normeja. Somersalon komediallinen äitiyden kuvaus kyseenalaistaa myös 1900-luvun alun äiti-ideaalin.
Tutkimustuloksena esitän, että historiallisen lajitutkimuksen, lastenkirjan henkilö- typologian ja juonimallinnusten avulle olen osittanut kaanonin ulkopuolelle jääneiden Saulin ja Somersalon teosten merkityksen nuortenkirjan lajikehitykselle. He uudistivat opettavaista ja vakavahenkistä 1800-luvun nuortenkirjatraditiota populaarifiktion suuntaan. Sauli ja Somersalo käyttävät teoksissaan sarjallisuuden estetiikkaa, humoristisia henkilökuvia ja nostavat rakkauden aiheena tarinoiden keskiöön. Heidän teoksissaan on piirteitä eri lajien repertoaareista. Somersalon teoksissa kokeillaan myös erilaisia kerronnan muotoja, kuten päiväkirja- ja kirjemuodon yhdistämistä samassa teoksessa. Palauttamalla Saulin ja Somersalon teokset aikansa kontekstiin olen osoittanut myös sen, että heidän teoksensa eivät vain reflektoineet omaa aikaansa, vaan olivat aktiivisesti uusintamassa aikansa puhetapoja tyttöjen ja poikien yhteiskunnallisesta roolista ylläpitäen ja rikkoen vallitsevia käsityksiä.
Sisältöhuomautus: Luvuissa 4 ja 5 osa historiallisen romaanin sisältöanalyysissä käytetyistä teossitaateista sisältää väkivaltaa ja rasistista kielenkäyttöä.
Historiallisessa lajitutkimuksessa kirjallisuuden laji nähdään kontekstuaalisena, ajassa ja paikassa muuntuvana ilmiöinä ei pysyvänä normina. Tällöin on keskeistä tutkia, millaisia teoksia lajiin kuuluu tietyllä historiallisella hetkellä, ja millainen lajirepertoaari lajilla on. Lajia kuvaa tyypillisistä piirteistä koostuva repertoaari, jota kirjailijat noudattavat, varioivat tai muuttavat teoksissaan. Keskityn tutkimuksessani kirjallisuuden lajia määrittävinä piirteinä kirjallisuusinstituution nuortenkirjalle asettamiin vaatimuksiin, tarinoiden juoneen, keskeisiin tapahtumapaikkoihin ja henkilöhahmoihin.
Tutkimukseni kohdistuu Jalmari Saulin ja Aili Somersalon nuortenkirjakaanonin ulkopuolelle jääneisiin ja kirjallisesta muistista kadonneisiin teoksiin. Saulin historialliset sotaseikkailut ja Somersalon romanttiset neitoromaanit olivat aikanaan nuorten lukijoiden suosiossa, mutta tultaessa 1960-luvulle heidän teoksensa eivät enää olleet osa kotimaisen nuortenkirjan kirjallista muistia. He saivat malleja kirjoitustyölleen aikuisten kirjallisuudesta nuorten lukemistoksi liukuneista teoksista ja kansalliset rajat ylittävistä nuortenkirjakäännöksistä. Lajien migraatio kulttuurista toiseen, kirjallisista keskuksista periferiaan, olikin tärkeää oman kansallisen nuortenkirjatradition kehittymisessä 1900-luvun alussa. Mallien omaksumisen ja muuntelun avulla lähdettiin Suomessa ripeästi kirjoittamaan ja julkaisemaan kotimaisia nuortenkirjoja.
1920- ja 1930-luvulla kirjoitettujen nuortenkirjojen moninaisuus osoittaa, että nuortenkirja käsitteenä jakautuu monenlaisiin kirjatyyppeihin, joista voidaan puhua nuortenkirjan alalajeina. Siksi ei ole mahdollista määritellä yhdenlaista nuortenkirjaa lajina, vaan ilmiötä on syytä tarkastella alalajien kautta. Yhteisiä piirteitä kaikille 1920- ja 1930-luvulla julkaistuille nuortenkirjoille on sukupuolen mukaan jakautunut yleisö ja sisältö, yleensä sarjallinen tuotantotapa, esimerkillinen päähenkilö ja kehityskertomuksen muoto. Tutkimusaineistoni kirjallinen konteksti koostuu useasta alalajista, joilla on nuortenkirjan yleisten piirteiden lisäksi omat toisista alalajeista erottavat piirteensä. 1900-luvun ensivuosikymmenillä tytöille julkaistiin paljon esimerkiksi koululaiskertomuksia, matkakuvauksia, perhekuvauksia ja romanttisia neitoromaaneja. Pojille puolestaan kirjoitettiin muun muassa eräseikkailuja, historiallisia seikkailuja, partio- ja vakoiluseikkailuja ja humoristisia poikakuvauksia.
Sotien välisen ajan kirjallisuusinstituutiossa käytyä keskustelua nuortenkirjallisuudesta leimaa vakavan ja viihteellisyyden ristiriita. Kansanvalistuseliitti odotti teoksilta pedagogista esimerkillisyyttä, kun taas kustantajat siirsivät nuorille suunnatuissa kirjasarjoissa painopistettä viihteeseen myynnin edistämiseksi. Kansanvalistuseliitin piirissä oltiin huolissaan viihteellisten kirjojen vaikutuksista nuoriin lukijoihin. Toisteisuutta juonessa, henkilöhahmoissa ja tapahtumapaikoissa pidettiin teosten arvoa alentavana kaavamaisuutena. Näitä sarjallisuuteen liittyviä piirteitä ei ymmärretty kritiikin auktoriteettina toimineen Arvostelevan kirjaluettelon arvosteluissa populaariin liittyvänä repertoaarina. Toisaalta historialliset seikkailut saivat sen kritiikeissä näistä piirteistä huolimatta myönteisiä arvioita moraalis-pedagogisin perustein. Tärkeintä on sankarin esimerkillisyys ja teosten opettavaisuus. Kirjallisuuden yhdeksi tehtäväksi kritiikeissä nähdään kasvattaa nuorisoa ja muokata yhteistä kulttuurista muistia Suomesta kansakuntana. Päivälehtien kritiikeissä populaariin viihteeseen suhtauduttiin suopeammin, ja Saulin ja Somersalon teokset saivat niissä myönteisen vastaanoton. Saulia ylistetään historiallisen seikkailukirjan mestariksi. Somersalon luoma moderni, kaupunkilainen poikatyttö ja teosten komediallinen tyyli nähdään tyttökirjaa uudistavana piirteenä. Neitoromaaneissa saa kuvauksen uusi moderni, kaupunkilainen elämäntapa.
Juoni on populaarifiktiota keskeisesti määrittävä piirre. Tutkimusaineistossani juonen voi abstrahoida muotoon lähtö - välitila - paluu. Sankari ja sankaritar irtautuvat tutusta koti- tai muusta arkiympäristöstään, toimivat välitilassa lajin juonelle tyypillisellä tavalla ja lajille tyypillisessä paikassa ja palavat aikuistuneena takaisin yhteiskuntaan. Pilkkomalla perusjuonen seikkailu- ja romanssijuonen mallinnuksilla pienempiin avaintapahtumiin, ja kontekstoimalla ne yhteiskunnalliseen keskusteluun on mahdollista rakentaa teoksille uusia silloin-merkityksiä. Saulin teokset kiinnittyvät selkeästi aikansa vapaussoturimyyttiin, jossa vapaat urheat soturit puolustavat omaa maataan vihollista vastaan. Somersalon neitoromaanit uusintavat ajan yhteiskunnallisen keskustelun mukaisesti avioliittoa naisen elämänpolkuna, mutta romanssin välitilassa sankaritar tekee näkyväksi myös muita naiseuden toteuttamisen vaihtoehtoja modernissa yhteiskunnassa.
1920- ja 1930-luvun nuortenkirjoissa henkilöhahmot ovat tärkeä hyvän kirjallisuuden kriteeri. Kansanvalistuseliitti odotti kirjoissa kuvattavan korkeasti esimerkillisiä henkilöitä, joihin lukijoiden toivottiin samaistuvan. Henkilötypologian avulla tarinoista löytyneet erilaiset, vain muutamalla piirteellä kuvatut henkilöhahmotyypit tematisoituvat yhteiskunnallisen kontekstin kautta. Saulin sankari on yhtenevä ajan ihanteena olleen militaristisen miesihanteen kanssa. Sauli kuitenkin muokkaa runebergiläistä soturi-ihannetta muun muassa humoristisilla groteskin ruumiin kuvauksilla ja liittämällä sankariin rakkauden myötä feminiinistä herkkyyttä. Somersalon teoksissa kirjalliselle näyttämölle astuu moderni työssäkäyvä uusi nainen ja kansalliset rajat ylittävä poikatytön hahmo. Molemmat koettelevat naisille ajan julkisessa keskustelussa asetettuja normeja. Somersalon komediallinen äitiyden kuvaus kyseenalaistaa myös 1900-luvun alun äiti-ideaalin.
Tutkimustuloksena esitän, että historiallisen lajitutkimuksen, lastenkirjan henkilö- typologian ja juonimallinnusten avulle olen osittanut kaanonin ulkopuolelle jääneiden Saulin ja Somersalon teosten merkityksen nuortenkirjan lajikehitykselle. He uudistivat opettavaista ja vakavahenkistä 1800-luvun nuortenkirjatraditiota populaarifiktion suuntaan. Sauli ja Somersalo käyttävät teoksissaan sarjallisuuden estetiikkaa, humoristisia henkilökuvia ja nostavat rakkauden aiheena tarinoiden keskiöön. Heidän teoksissaan on piirteitä eri lajien repertoaareista. Somersalon teoksissa kokeillaan myös erilaisia kerronnan muotoja, kuten päiväkirja- ja kirjemuodon yhdistämistä samassa teoksessa. Palauttamalla Saulin ja Somersalon teokset aikansa kontekstiin olen osoittanut myös sen, että heidän teoksensa eivät vain reflektoineet omaa aikaansa, vaan olivat aktiivisesti uusintamassa aikansa puhetapoja tyttöjen ja poikien yhteiskunnallisesta roolista ylläpitäen ja rikkoen vallitsevia käsityksiä.
Sisältöhuomautus: Luvuissa 4 ja 5 osa historiallisen romaanin sisältöanalyysissä käytetyistä teossitaateista sisältää väkivaltaa ja rasistista kielenkäyttöä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4864]