Opiskelu-uupumus sosiaalisena riskinä
Kiiveri, Reetta (2024)
Kiiveri, Reetta
2024
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-09-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202409098610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202409098610
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan korkeakouluopiskelijoiden kokemaa opiskelu-uupumusta, ja käsitellään sitä mahdollisena uutena sosiaalisena riskinä. Tutkielman keskiössä ovat opiskelijoiden omakohtaiset kokemukset ilmiöstä, joiden kautta tavoitteena on tuoda ilmi uutta tietoa. Opiskelijoiden kokemukset ja uupumus ovat olleet mediassa puheenaiheena. Korkeakouluopiskelijat ovat pian työelämään siirtyvä ihmisryhmä, jonka takia on merkityksellistä tutkia korkeakouluopiskelijoiden nykyistä ja tulevaa työkykyä myös yhteiskunnallisessa kontekstissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastatteluilla, ja aineisto analysoitiin teemoittelua hyödyntäen. Taustateoriassa esitellään riski ja sosiaalinen riski käsitteinä, sekä käsitellään näiden tunnuspiirteitä. Tulkintateoriassa käsitellään työuupumusta ja opiskelu-uupumusta.
Tutkielman empiriaosuudessa esitellään haastatteluista kerättyä aineistoa ja opiskelijoilta esiin nostettuja havaintoja. Haastatteluaineisto toteutettiin kolmena korkeakouluopiskelijan haastatteluna. Haastattelussa opiskelijoilta kysyttiin heidän opiskelukokemuksestaan, suhtautumisestaan opintoihin ja uupumuksen oireista. Haastattelussa hankittiin myös tietoa opiskelijoiden kokemuksista heidän työkyvystään opintojen aikana ja ajatuksia tulevaan työkykyyn ja -uraan liittyen. Aineiston analyysissa pyritään vastaamaan tutkielman alussa asetettuihin kahteen tutkimuskysymykseen.
Tutkimustulokset osoittavat haastateltujen opiskelijoiden kokeneen opinnoista kumpuavan uupumuksen hieman eri määrässä ja oirein. Kaikki haastateltavat olivat tietoisia uupumuksestaan ja pystyivät tunnistamaan sen luomat haasteet työkyvylleen. Aineistosta nousseita havaintoja tarkasteltiin sosiaalisen riskin määritelmää vasten. Tutkimuksen tuloksissa löydettiin perusteita opiskelu-uupumuksen olevan sosiaalinen riski, mutta tutkimuksen aiheesta poiketen lähempänä perinteistä kuin uutta sosiaalista riskiä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastatteluilla, ja aineisto analysoitiin teemoittelua hyödyntäen. Taustateoriassa esitellään riski ja sosiaalinen riski käsitteinä, sekä käsitellään näiden tunnuspiirteitä. Tulkintateoriassa käsitellään työuupumusta ja opiskelu-uupumusta.
Tutkielman empiriaosuudessa esitellään haastatteluista kerättyä aineistoa ja opiskelijoilta esiin nostettuja havaintoja. Haastatteluaineisto toteutettiin kolmena korkeakouluopiskelijan haastatteluna. Haastattelussa opiskelijoilta kysyttiin heidän opiskelukokemuksestaan, suhtautumisestaan opintoihin ja uupumuksen oireista. Haastattelussa hankittiin myös tietoa opiskelijoiden kokemuksista heidän työkyvystään opintojen aikana ja ajatuksia tulevaan työkykyyn ja -uraan liittyen. Aineiston analyysissa pyritään vastaamaan tutkielman alussa asetettuihin kahteen tutkimuskysymykseen.
Tutkimustulokset osoittavat haastateltujen opiskelijoiden kokeneen opinnoista kumpuavan uupumuksen hieman eri määrässä ja oirein. Kaikki haastateltavat olivat tietoisia uupumuksestaan ja pystyivät tunnistamaan sen luomat haasteet työkyvylleen. Aineistosta nousseita havaintoja tarkasteltiin sosiaalisen riskin määritelmää vasten. Tutkimuksen tuloksissa löydettiin perusteita opiskelu-uupumuksen olevan sosiaalinen riski, mutta tutkimuksen aiheesta poiketen lähempänä perinteistä kuin uutta sosiaalista riskiä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8929]