Psyykkinen kiusaaminen lasten kuvakirjojen vuorovaikutustilanteissa
Ruotanen, Emmi (2024)
Ruotanen, Emmi
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-09-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202409068577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202409068577
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää psyykkisen kiusaamisen ilmenemistä lasten kuvakirjojen vuorovaikutustilanteissa. Psyykkinen kiusaaminen on yksi kiusaamisen esiintymismuodoista ja sitä kautta ajankohtainen aihe.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kiusaamista, psyykkistä kiusaamista, vuorovaikutusta, värejä, lastenkirjallisuutta ja kuvakirjoja. Kiusaaminen on oleellinen käsite tutkimuksen kannalta, koska sen esiintymismuoto eli psyykkinen kiusaaminen on tutkimuksen aihe. Vuorovaikutus liittyy tutkimukseen, koska tutkimuksessa tutkitaan psyykkistä kiusaamista lasten kuvakirjojen vuorovaikutustilanteissa. Värit liittyvät tutkimukseen, koska niitä ilmenee kuvakirjojen kuvituksissa ja niiden kautta on analysoitu tutkimuksessa psyykkistä kiusaamista. Lastenkirjallisuus ja kuvakirjat toimivat tutkimuksen aineistona. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistoksi valikoitiin 12 lasten kuvakirjaa, joissa ilmeni psyykkistä kiusaamista. Aineiston tekstiosuus on analysoitu teoreettisen viitekehyksen avulla ja kuvien analysoinnissa on hyödynnetty semioottista kuva-analyysia. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä selvitettiin, että miten psyykkistä kiusaamista esiintyy lasten kuvakirjojen vuorovaikutustilanteissa, toisessa tutkimuskysymyksessä selvitettiin, että miten psyykkistä kiusaamista kuvataan värien kautta kuvakirjojen vuorovaikutustilanteissa ja kolmannessa tutkimuskysymyksessä selvitettiin, että miten psyykkistä kiusaamista kuvataan kiusaajan ja kiusatun kehonkielten kautta kuvakirjojen vuorovaikutustilanteissa?
Tutkimustuloksista selviää, että psyykkistä kiusaamista esiintyy erittäin moninaisesti kuvakirjoissa esiintyvissä vuorovaikutustilanteissa. Psyykkisen kiusaamisen piirteiden ilmenemisellä oli kuitenkin eroja eli osa piirteistä on selkeästi toisia harvinaisempia. Yleisintä psyykkisen kiusaamisen piirrettä eli ilmeilyä esiintyi yhdeksässä 12 kuvakirjasta, kun taas harvinaisimpia eli selän takana puhumista, manipulointia, kiristämistä ja uhkailua ilmeni ainoastaan kahdessa 12 kuvakirjasta. Lisäksi psyykkinen kiusaaminen on tutkimuksen mukaan pääasiassa ryhmävuorovaikutustilanteissa tapahtuvaa ja sitä voi tapahtua useissa erilaisissa ympäristöissä. Psyykkistä kiusaamista sisältävä vuorovaikutustilanne vaatii tutkimustulosten perusteella suurimmaksi osaksi ulkopuolista puuttumista ratketakseen. Psyykkistä kiusaamista ilmenee laajasti eri värien, ilmeiden ja eleiden kautta lasten kuvakirjojen vuorovaikutustilanteissa. Psyykkinen kiusaaminen ei kuitenkaan aina ole havaittavissa pelkästään kuvakirjan kuvista vaan sen havaitseminen vaatii osittain tuekseen tekstiä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kiusaamista, psyykkistä kiusaamista, vuorovaikutusta, värejä, lastenkirjallisuutta ja kuvakirjoja. Kiusaaminen on oleellinen käsite tutkimuksen kannalta, koska sen esiintymismuoto eli psyykkinen kiusaaminen on tutkimuksen aihe. Vuorovaikutus liittyy tutkimukseen, koska tutkimuksessa tutkitaan psyykkistä kiusaamista lasten kuvakirjojen vuorovaikutustilanteissa. Värit liittyvät tutkimukseen, koska niitä ilmenee kuvakirjojen kuvituksissa ja niiden kautta on analysoitu tutkimuksessa psyykkistä kiusaamista. Lastenkirjallisuus ja kuvakirjat toimivat tutkimuksen aineistona. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistoksi valikoitiin 12 lasten kuvakirjaa, joissa ilmeni psyykkistä kiusaamista. Aineiston tekstiosuus on analysoitu teoreettisen viitekehyksen avulla ja kuvien analysoinnissa on hyödynnetty semioottista kuva-analyysia. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä selvitettiin, että miten psyykkistä kiusaamista esiintyy lasten kuvakirjojen vuorovaikutustilanteissa, toisessa tutkimuskysymyksessä selvitettiin, että miten psyykkistä kiusaamista kuvataan värien kautta kuvakirjojen vuorovaikutustilanteissa ja kolmannessa tutkimuskysymyksessä selvitettiin, että miten psyykkistä kiusaamista kuvataan kiusaajan ja kiusatun kehonkielten kautta kuvakirjojen vuorovaikutustilanteissa?
Tutkimustuloksista selviää, että psyykkistä kiusaamista esiintyy erittäin moninaisesti kuvakirjoissa esiintyvissä vuorovaikutustilanteissa. Psyykkisen kiusaamisen piirteiden ilmenemisellä oli kuitenkin eroja eli osa piirteistä on selkeästi toisia harvinaisempia. Yleisintä psyykkisen kiusaamisen piirrettä eli ilmeilyä esiintyi yhdeksässä 12 kuvakirjasta, kun taas harvinaisimpia eli selän takana puhumista, manipulointia, kiristämistä ja uhkailua ilmeni ainoastaan kahdessa 12 kuvakirjasta. Lisäksi psyykkinen kiusaaminen on tutkimuksen mukaan pääasiassa ryhmävuorovaikutustilanteissa tapahtuvaa ja sitä voi tapahtua useissa erilaisissa ympäristöissä. Psyykkistä kiusaamista sisältävä vuorovaikutustilanne vaatii tutkimustulosten perusteella suurimmaksi osaksi ulkopuolista puuttumista ratketakseen. Psyykkistä kiusaamista ilmenee laajasti eri värien, ilmeiden ja eleiden kautta lasten kuvakirjojen vuorovaikutustilanteissa. Psyykkinen kiusaaminen ei kuitenkaan aina ole havaittavissa pelkästään kuvakirjan kuvista vaan sen havaitseminen vaatii osittain tuekseen tekstiä.