Tyhjä vuori, tyhjä mieli : Ihmisen ja luonnon suhde klassisessa kiinalaisessa luontorunoudessa
Tähtinen, Tero (2024)
Tähtinen, Tero
Tampere University
2024
Kirjallisuustieteen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-10-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3554-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3554-0
Tiivistelmä
Artikkeliväitöskirja tutkii ihmisen ja luonnon suhdetta klassisessa kiinalaisessa luontorunoudessa. Tarkastelu on rajattu koskemaan erityisesti niin sanottujen kuuden dynastian (220–589) ja Tangdynastian (618–907) aikakausia. Kiinalainen luontorunous syntyi nykymerkityksessään 300- ja 400-lukujen aikana ja varsinkin mitallinen shi-runous saavutti kypsyytensä Tang-kaudella, jota pidetään yleisesti kiinalaisen runouden kultakautena.
Tutkimuksen kohdeteksteinä on valitsemiani kiinalaisia runoja, jotka havainnollistavat kiinalaisen luontoajattelun perusperiaatteita mutta samalla osoittavat kiinalaisen runoperinteen moninaisuutta. Erityisesti kiinnitän huomiota Wang Wein, Wei Yingwun ja Tao Qianin runouteen, joiden avulla kiinalaisen maisemakäsityksen eri ulottuvuudet tulevat näkyviin. Wang tunnetaan varsinkin villin luonnon todellisuutta kuvaavista neliriveistä, Wei taas kirjoitti myös mielikuvituksen avulla kehkeytyviä maisemia ja Tao puolestaan kuvasi runoudessaan kernaasti kiinalaista agraarimiljöötä ja siihen kytkeytyvää elämänmuotoa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu useampaan, keskenään lomittuvaan tutkimusperinteeseen, minkä vuoksi väitöskirja osallistuu Kiina-tutkimuksen ja kirjallisuustieteen keskusteluihin muutamallakin saralla. Se hyödyntää laajalti klassisen sinologian perinnettä mutta tuo samalla niiden rinnalle myös modernia länsimaista ekokritiikkiä ja ihmismaantiedettä. Yhtenä tarkoituksena on tuoda tuttuihin ja jo aiemmin tutkittuihin runoihin uusia ja nykypäivän humanistisiin kysymyksenasetteluihin ankkuroituvia näkökulmia.
Väitöskirja perustuu neljälle vertaisarvioidulle tutkimusartikkelille, joissa ihmisen ja luonnon suhdetta lähestytään eri puolilta. Artikkeleita yhdistävät pääkysymykset ovat: (1) Miten kiinalainen perinne ymmärtää ”maiseman” käsitteen? (2) Miten kiinalainen maisemakäsitys tematisoituu klassisessa kiinalaisessa runoudessa? (3) Millaisin poeettisin keinon ihmisen ja luonnon suhde niissä kuvataan ja tuotetaan?
Ensimmäinen artikkeli toimii eräänlaisena johdatuksena aiheeseen ja esittelee kiinalaisen maisemakäsityksen filosofisia ja maailmankatsomuksellisia lähtökohtia. Kiinaksi sana ”maisema” on shanshui eli kirjaimellisesti ”vuoret-vedet”. Kyseessä ei siis ole länsimaisittain ymmärretty maisema, joka ilmenee erityisesti katsomisen kohteena, vaan kokonainen villin luonnon kosmologia, jonka erottamaton osa ihminen on. Toisessa artikkelissa käsittelen Wei Yingwun ja Wang Wein runoja, joissa luonto hahmottuu konkreettisten objektien sijaan imaginaarisena ja häilyväisenä kokemuksena. Artikkelin tarkoituksena on kyseenalaistaa ja laventaa perinteistä käsitystä, jonka mukaan kiinalainen luontorunous kuvaa yksiselitteisesti fysikaalista todellisuutta.
Kolmas artikkeli esittää Wang Wein ”Wangvirran kokoelman” runoista luennan, joka pohjautuu mahāyānabuddhalaiselle opille ”ei-minästä”. Pääväitteeni on, että Wangin suggestiivisen tiiviit luontorunot eivät viime kädessä kuvaa ulkoisia luonnonobjekteja vaan syvää meditatiivista minättömyyden kokemusta, joissa havaitsijaa ja havaittua ei voi enää rajata erilleen toisistaan. Neljännessä artikkelissa tarkastelen ”tilan” ja ”paikan” ulottuvuuksia Tao Qianin maatilaa ja sen elämänpiiriä kuvaavissa runoissa. Analyysieni kautta osoitan, että maatila ei ole Taolle pelkästään konkreettinen asuinsija vaan monin tavoin eletyksi tullut paikka, joka sisältää myös spirituaalisia ja eettisiä tasoja.
Tutkimukseni nostaa esiin ihmisen ja luonnon suhteen rajapintaan liittyviä teemoja ja käsityksiä, jotka poikkeavat merkittävästi länsimaisesta perinteestä. Kiinalainen runous yhdessä klassisen kiinan kanssa mahdollistavat esimerkiksi minuuden hälvenemisen kuvauksia, jotka länsimaisessa runoudessa ovat jääneet marginaalisiksi. Sen vuoksi tällaiset kokemukset ovat toistaiseksi jääneet käytännössä huomioitta esimerkiksi ekokriittisen tutkimuksen piirissä.
Väitöskirjani pääväitteenä esitän, että klassinen kiinalainen maailmankuva ja sen pohjalta kumpuava luontorunous esittävät ihmisen ja luonnon suhteen paljon moninaisempana ja syvällisempänä kuin länsimainen subjekti-orientoitunut perinne. Kiinalaisen näkökulman ottaminen huomioon rikastuttaisi länsimaista luontoa koskevaa humanistista tutkimusta.
Tutkimuksen kohdeteksteinä on valitsemiani kiinalaisia runoja, jotka havainnollistavat kiinalaisen luontoajattelun perusperiaatteita mutta samalla osoittavat kiinalaisen runoperinteen moninaisuutta. Erityisesti kiinnitän huomiota Wang Wein, Wei Yingwun ja Tao Qianin runouteen, joiden avulla kiinalaisen maisemakäsityksen eri ulottuvuudet tulevat näkyviin. Wang tunnetaan varsinkin villin luonnon todellisuutta kuvaavista neliriveistä, Wei taas kirjoitti myös mielikuvituksen avulla kehkeytyviä maisemia ja Tao puolestaan kuvasi runoudessaan kernaasti kiinalaista agraarimiljöötä ja siihen kytkeytyvää elämänmuotoa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu useampaan, keskenään lomittuvaan tutkimusperinteeseen, minkä vuoksi väitöskirja osallistuu Kiina-tutkimuksen ja kirjallisuustieteen keskusteluihin muutamallakin saralla. Se hyödyntää laajalti klassisen sinologian perinnettä mutta tuo samalla niiden rinnalle myös modernia länsimaista ekokritiikkiä ja ihmismaantiedettä. Yhtenä tarkoituksena on tuoda tuttuihin ja jo aiemmin tutkittuihin runoihin uusia ja nykypäivän humanistisiin kysymyksenasetteluihin ankkuroituvia näkökulmia.
Väitöskirja perustuu neljälle vertaisarvioidulle tutkimusartikkelille, joissa ihmisen ja luonnon suhdetta lähestytään eri puolilta. Artikkeleita yhdistävät pääkysymykset ovat: (1) Miten kiinalainen perinne ymmärtää ”maiseman” käsitteen? (2) Miten kiinalainen maisemakäsitys tematisoituu klassisessa kiinalaisessa runoudessa? (3) Millaisin poeettisin keinon ihmisen ja luonnon suhde niissä kuvataan ja tuotetaan?
Ensimmäinen artikkeli toimii eräänlaisena johdatuksena aiheeseen ja esittelee kiinalaisen maisemakäsityksen filosofisia ja maailmankatsomuksellisia lähtökohtia. Kiinaksi sana ”maisema” on shanshui eli kirjaimellisesti ”vuoret-vedet”. Kyseessä ei siis ole länsimaisittain ymmärretty maisema, joka ilmenee erityisesti katsomisen kohteena, vaan kokonainen villin luonnon kosmologia, jonka erottamaton osa ihminen on. Toisessa artikkelissa käsittelen Wei Yingwun ja Wang Wein runoja, joissa luonto hahmottuu konkreettisten objektien sijaan imaginaarisena ja häilyväisenä kokemuksena. Artikkelin tarkoituksena on kyseenalaistaa ja laventaa perinteistä käsitystä, jonka mukaan kiinalainen luontorunous kuvaa yksiselitteisesti fysikaalista todellisuutta.
Kolmas artikkeli esittää Wang Wein ”Wangvirran kokoelman” runoista luennan, joka pohjautuu mahāyānabuddhalaiselle opille ”ei-minästä”. Pääväitteeni on, että Wangin suggestiivisen tiiviit luontorunot eivät viime kädessä kuvaa ulkoisia luonnonobjekteja vaan syvää meditatiivista minättömyyden kokemusta, joissa havaitsijaa ja havaittua ei voi enää rajata erilleen toisistaan. Neljännessä artikkelissa tarkastelen ”tilan” ja ”paikan” ulottuvuuksia Tao Qianin maatilaa ja sen elämänpiiriä kuvaavissa runoissa. Analyysieni kautta osoitan, että maatila ei ole Taolle pelkästään konkreettinen asuinsija vaan monin tavoin eletyksi tullut paikka, joka sisältää myös spirituaalisia ja eettisiä tasoja.
Tutkimukseni nostaa esiin ihmisen ja luonnon suhteen rajapintaan liittyviä teemoja ja käsityksiä, jotka poikkeavat merkittävästi länsimaisesta perinteestä. Kiinalainen runous yhdessä klassisen kiinan kanssa mahdollistavat esimerkiksi minuuden hälvenemisen kuvauksia, jotka länsimaisessa runoudessa ovat jääneet marginaalisiksi. Sen vuoksi tällaiset kokemukset ovat toistaiseksi jääneet käytännössä huomioitta esimerkiksi ekokriittisen tutkimuksen piirissä.
Väitöskirjani pääväitteenä esitän, että klassinen kiinalainen maailmankuva ja sen pohjalta kumpuava luontorunous esittävät ihmisen ja luonnon suhteen paljon moninaisempana ja syvällisempänä kuin länsimainen subjekti-orientoitunut perinne. Kiinalaisen näkökulman ottaminen huomioon rikastuttaisi länsimaista luontoa koskevaa humanistista tutkimusta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4850]