Julkisen hankinnan muutos : hintakeskeisyydestä yhteiskunnallisen arvon luontiin
Heikkilä, Jussi; Jääskeläinen, Aki; Karttunen, Elina; Lintukangas, Katrina (2024)
Heikkilä, Jussi
Jääskeläinen, Aki
Karttunen, Elina
Lintukangas, Katrina
Tampereen yliopisto
2024
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3540-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3540-3
Tiivistelmä
Julkiseen hankintaan käytetään vuosittain Suomessa enemmän kuin puolet valtion vuosibudjettia vastaavasta rahamäärästä. Aiemmassa kansainvälisessä tutkimuksessa on todettu julkisten hankintojen yhteiskunnallinen tärkeys. Todellisen tuotetun arvon osoittaminen on kuitenkin todettu vaikeasti osoitettavaksi. Julkisen hankinnan muutos: hintakeskeisyydestä yhteiskunnalliseen arvonluontiin (InnoProcu) -hankkeen tavoitteena oli edistää pidemmän aikavälin arvonluontia, kehittää julkisen sektorin hankinnan osaamista ja tukea julkisten hankintojen tuloksellisuutta. Tutkimuksessa huomioitiin hankinnan kolmen keskeisen osapuolen, toimittajan, julkisen asiakkaan ja käyttäjän, näkökulmat arvonluontiin.
Tutkimuksen pääteemat olivat dynaamiset kyvykkyydet ja osaaminen, hankintojen luoma arvo ja tulosperustainen hankinta, sekä sosiaalinen pää-oma liiketoimintasuhteissa, jotka sisällytettiin kolmeen eri työpakettiin. Työpakettien toteutuksessa aiheet ja tutkimustehtävät limittyivät kiinteästi toisiinsa. Tutkimusaineisto koostui useasta kyselytutkimuksesta sekä haastattelu- ja tapaustutkimuksista. Kyselyihin vastaajat olivat julkisen hankinnanasiakkaina toimivia henkilöitä ja niiden toimittajayritysten edustajia. Haastattelu- ja tapaustutkimuksiin osallistui julkisen sektorin asiantuntijoita ja julkisia asiakkaita palvelevien toimittajien edustajia.
Tutkimuksen tulosten perusteella suomalaisten julkisten organisaatioiden hankinnoissa perusasiat osataan ja hankinnoilla on kykyä mukautua erilaisiin muutostarpeisiin. Hankintojen suunnittelussa ja toteutuksessa tehdään yhteistyötä yli yksikkörajojen ja suhteet toimittajiin ovat ammattimaisia. Perinteisessä hintakeskeisessä lähestymistavassa kustannustehokkuus on tärkeä arvo julkiselle hankkijalle.
Hankinnan arvonluonnissa tulee perusasioiden lisäksi huomioida toimittajamarkkinoiden kehittäminen, innovaatioiden edistäminen, vastuullisuuden kasvu sekä hankintaprosessin tuloksellisuus. Tutkimus osoitti, että ymmärtämällä palveluiden käyttäjien arvoelementtejä, ja tekemällä niistä näkyvämpiä hankintatoiminnassa, julkiset hankinnat voivat löytää tapoja vahvistaa arvonluontia.
Tulokset toivat esiin useita kehityskohteita julkisissa hankinnoissa Suomessa. Kaksi merkittävintä kehityskohdetta ovat innovaatioiden edistäminen ja toimittajamarkkinoiden kehittäminen. Ostajien ja toimittajien näkemykset ovat samansuuntaisia innovatiivisuuden ja markkinoiden kehittämistarpeiden suhteen. Julkisen hankinnan aktiivisuus toimittajamarkkinoiden kehittämiseksi on vähäistä, vaikka toimittajasuhteet julkisen asiakkaan ja toimittajien välillä ovat tyypillisesti suhteellisen pitkiä. Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että pieniltä ja keskisuurilta toimittajilta ei useimmiten osteta ja niiden kasvun tukeminen on harvinaista. Tämä voi osaltaan johtaa toimittajamarkkinan keskittymiseen ajan kuluessa. Julkisten asiakkaiden tilausten keskittyessä suurimmille toimijoille, rajoittaa se merkittävästi pienempien yritysten kasvuvaihtoehtoja.
InnoProcu-projektin tulosten perusteella raportin lopussa esitetään kypsyysmalli tukemaan julkisen hankinnan kehittämistä. Jatkokehittämisen ja tutkimuksen kohteina ehdotetaan arviointityökalun kehittämistä julkisten organisaatioiden hankintakyvykkyyden arviointiin, tutkimuksessa kehitetyn arvokomponenttien jäsennyksen hyödyntämistä hankinnan mittareiden kehittämisessä, ja jatkotutkimusta soveltaen käytännepohjaista teoriaa julkiseen hankintaan sekä julkisen hankinnan roolista kestävyystavoitteiden edistämisessä.
Tutkimuksen pääteemat olivat dynaamiset kyvykkyydet ja osaaminen, hankintojen luoma arvo ja tulosperustainen hankinta, sekä sosiaalinen pää-oma liiketoimintasuhteissa, jotka sisällytettiin kolmeen eri työpakettiin. Työpakettien toteutuksessa aiheet ja tutkimustehtävät limittyivät kiinteästi toisiinsa. Tutkimusaineisto koostui useasta kyselytutkimuksesta sekä haastattelu- ja tapaustutkimuksista. Kyselyihin vastaajat olivat julkisen hankinnanasiakkaina toimivia henkilöitä ja niiden toimittajayritysten edustajia. Haastattelu- ja tapaustutkimuksiin osallistui julkisen sektorin asiantuntijoita ja julkisia asiakkaita palvelevien toimittajien edustajia.
Tutkimuksen tulosten perusteella suomalaisten julkisten organisaatioiden hankinnoissa perusasiat osataan ja hankinnoilla on kykyä mukautua erilaisiin muutostarpeisiin. Hankintojen suunnittelussa ja toteutuksessa tehdään yhteistyötä yli yksikkörajojen ja suhteet toimittajiin ovat ammattimaisia. Perinteisessä hintakeskeisessä lähestymistavassa kustannustehokkuus on tärkeä arvo julkiselle hankkijalle.
Hankinnan arvonluonnissa tulee perusasioiden lisäksi huomioida toimittajamarkkinoiden kehittäminen, innovaatioiden edistäminen, vastuullisuuden kasvu sekä hankintaprosessin tuloksellisuus. Tutkimus osoitti, että ymmärtämällä palveluiden käyttäjien arvoelementtejä, ja tekemällä niistä näkyvämpiä hankintatoiminnassa, julkiset hankinnat voivat löytää tapoja vahvistaa arvonluontia.
Tulokset toivat esiin useita kehityskohteita julkisissa hankinnoissa Suomessa. Kaksi merkittävintä kehityskohdetta ovat innovaatioiden edistäminen ja toimittajamarkkinoiden kehittäminen. Ostajien ja toimittajien näkemykset ovat samansuuntaisia innovatiivisuuden ja markkinoiden kehittämistarpeiden suhteen. Julkisen hankinnan aktiivisuus toimittajamarkkinoiden kehittämiseksi on vähäistä, vaikka toimittajasuhteet julkisen asiakkaan ja toimittajien välillä ovat tyypillisesti suhteellisen pitkiä. Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että pieniltä ja keskisuurilta toimittajilta ei useimmiten osteta ja niiden kasvun tukeminen on harvinaista. Tämä voi osaltaan johtaa toimittajamarkkinan keskittymiseen ajan kuluessa. Julkisten asiakkaiden tilausten keskittyessä suurimmille toimijoille, rajoittaa se merkittävästi pienempien yritysten kasvuvaihtoehtoja.
InnoProcu-projektin tulosten perusteella raportin lopussa esitetään kypsyysmalli tukemaan julkisen hankinnan kehittämistä. Jatkokehittämisen ja tutkimuksen kohteina ehdotetaan arviointityökalun kehittämistä julkisten organisaatioiden hankintakyvykkyyden arviointiin, tutkimuksessa kehitetyn arvokomponenttien jäsennyksen hyödyntämistä hankinnan mittareiden kehittämisessä, ja jatkotutkimusta soveltaen käytännepohjaista teoriaa julkiseen hankintaan sekä julkisen hankinnan roolista kestävyystavoitteiden edistämisessä.