Tulevaisuuden äänestäjät algoritmiviidakossa : Lukiolaisryhmien poliittinen sosiaalistuminen TikTokissa
Aaltonen, Elise (2024)
Aaltonen, Elise
2024
Journalistiikan maisteriohjelma - Master's Programme in Journalism
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-09-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202409018476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202409018476
Tiivistelmä
Selvitän tässä pro gradu -tutkielmassa, miten sosiaalinen media ja erityisesti TikTok vaikuttavat nuorten lukiolaisten politiikkasuhteeseen ja heidän poliittiseen sosiaalistumiseensa. Kiinnostuksen kohteena on erityisesti lyhyessä ajassa suurta suosiota nuorten keskuudessa kerännyt TikTok.
Tutkielman tekeminen sijoittuu ajankohtaan, jossa tapetille ovat nousseet tutkimustiedot nuorten poikien ja tyttöjen välisestä poliittisesta polarisaatiosta sekä yleinen huolipuhe TikTokin vaikutuksesta käyttäjien keskittymiskykyyn sekä mielenterveyteen.
Tutkielman empiirisenä aineistona on Parkanon lukion ja Tampereen yhteiskoulun lukion oppilaille suunnattu kysely, joka toteutettiin keväällä 2024.
Psykologisesti virittyneessä politiikan tutkimuksessa on korostettu poliittisen sosiaalistumisen alkamista nuoren lähipiiristä, mutta vaikutteita otetaan myös esimerkiksi harrastuksista, koulusta ja mediasta. Sosiaalinen media on tässä merkitysympäristössä uusi ja erityinen tulokas. Sen toimintaa määrittävät vahvasti algoritmit, jotka räätälöivät käyttäjien saataville sekalaista sisältöä uutisista viihteeseen, ja poliitikkojen videoista kavereiden postauksiin. Sosiaalisessa mediassa erityiseksi haasteeksi nousee paikkansa pitävän informaation erottaminen mis- ja disinformaatiosta.
Analyysin valossa lukiolaiset käyttävät TikTokia uutismedioita enemmän, mutta pitävät uutismedioita TikTokia luotettavampana. Jokainen kyselyyn vastannut nuori kertoi käyttävänsä sovellusta päivittäin ja jokainen heistä osasi nimetä videovirrassaan näkyneitä poliitikkoja. Analyysin pohjalta voi todeta, että TikTok on tuonut poliitikot aikaisempaa näkyvämmäksi nuorille.
Tutkielman tekeminen sijoittuu ajankohtaan, jossa tapetille ovat nousseet tutkimustiedot nuorten poikien ja tyttöjen välisestä poliittisesta polarisaatiosta sekä yleinen huolipuhe TikTokin vaikutuksesta käyttäjien keskittymiskykyyn sekä mielenterveyteen.
Tutkielman empiirisenä aineistona on Parkanon lukion ja Tampereen yhteiskoulun lukion oppilaille suunnattu kysely, joka toteutettiin keväällä 2024.
Psykologisesti virittyneessä politiikan tutkimuksessa on korostettu poliittisen sosiaalistumisen alkamista nuoren lähipiiristä, mutta vaikutteita otetaan myös esimerkiksi harrastuksista, koulusta ja mediasta. Sosiaalinen media on tässä merkitysympäristössä uusi ja erityinen tulokas. Sen toimintaa määrittävät vahvasti algoritmit, jotka räätälöivät käyttäjien saataville sekalaista sisältöä uutisista viihteeseen, ja poliitikkojen videoista kavereiden postauksiin. Sosiaalisessa mediassa erityiseksi haasteeksi nousee paikkansa pitävän informaation erottaminen mis- ja disinformaatiosta.
Analyysin valossa lukiolaiset käyttävät TikTokia uutismedioita enemmän, mutta pitävät uutismedioita TikTokia luotettavampana. Jokainen kyselyyn vastannut nuori kertoi käyttävänsä sovellusta päivittäin ja jokainen heistä osasi nimetä videovirrassaan näkyneitä poliitikkoja. Analyysin pohjalta voi todeta, että TikTok on tuonut poliitikot aikaisempaa näkyvämmäksi nuorille.