Data ja teknologia osana arvonluontia jääkiekkomaalivahdin valmentamisessa
Pohjanoksa, Julius (2024)
Pohjanoksa, Julius
2024
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-09-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202408308460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202408308460
Tiivistelmä
Urheilijan valmentaminen nykyteknologian ohjaamassa maailmassa hyödyntää merkittävissä määrin saatavilla olevaa dataa. Valmentaja ja urheilija pyrkivät yhdessä luomaan kerätystä datasta arvoa. Jääkiekkomaalivahdin suorituksesta on mahdollista kerätä merkittäviä määriä dataa, monesta eri osa-alueesta. Tämä työ selvittää miten jääkiekkomaalivahdin valmennuksessa voidaan hyödyntää dataa, eli miten kerätystä datasta valmentaja ja maalivahti voivat luoda arvoa. Datan keräämistä ja hyödyntämistä on aikaisemmin tutkittu hieman, mutta vain osa-aluekohtaisesti. Erityisesti jääkiekkomaalivahteihin keskittyvää ja kokonaisuutta tutkivaa tutkimusta ei löytynyt.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin ja niiden avulla saamaan vastaus tutkimusongelmaan. Tutkimuskysymyksiä oli yhteensä kolme: mitä maalivahdin suoritukseen liittyvää dataa saadaan kerättyä ja miten sitä voidaan kerätä sekä mihin kerättyä dataa voidaan hyödyntää maalivahdin valmentamisessa. Tutkimuksesta rajattiin fyysisten ominaisuuksien mittaaminen pois, johtuen kandidaatintyön rajallisesta laajuudesta ja kyseisen osa-alueen laajasta ulottuvuudesta sekä suuresta tutkimusmäärästä. Tavoitteena oli löytää tuoretta tutkimusdataa, sillä teknologia kehittyy hyvin nopeasti.
Tutkimuksen tulokset jakaantuivat selkeästi kahteen osa-alueeseen: tilastolliseen dataan ja videoteknologian avulla saatavaan dataan. Videoteknologian osa-alueeseen laskettiin mukaan myös virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden teknologiat. Tilastojen avulla voidaan analysoida maalivahdin suoritusta ja tunnistaa maalivahtien suoritusten heikkouksia, kun taas videoteknologia mahdollistaa yksityiskohtaisen teknisen analyysin. Tekoälyn ja koneoppimisen rooli datan hankinnassa on tulosten mukaan merkittävä, ja ne avaavat mahdollisuuden entistä syvällisempään ja nopeampaan analyysiin sekä sellaiseen informaatioon, joka ei välttämättä ole ihmisaivojen ulottuvissa. Virtuaalitodellisuus mahdollistaa, datan keräämisen lisäksi, uusia innovatiivisia ja tehokkaita harjoittelumuotoja. Kerätyllä ja oikein prosessoidulla datalla on merkittävä rooli harjoittelun ja valmentamisen tehostajana.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin ja niiden avulla saamaan vastaus tutkimusongelmaan. Tutkimuskysymyksiä oli yhteensä kolme: mitä maalivahdin suoritukseen liittyvää dataa saadaan kerättyä ja miten sitä voidaan kerätä sekä mihin kerättyä dataa voidaan hyödyntää maalivahdin valmentamisessa. Tutkimuksesta rajattiin fyysisten ominaisuuksien mittaaminen pois, johtuen kandidaatintyön rajallisesta laajuudesta ja kyseisen osa-alueen laajasta ulottuvuudesta sekä suuresta tutkimusmäärästä. Tavoitteena oli löytää tuoretta tutkimusdataa, sillä teknologia kehittyy hyvin nopeasti.
Tutkimuksen tulokset jakaantuivat selkeästi kahteen osa-alueeseen: tilastolliseen dataan ja videoteknologian avulla saatavaan dataan. Videoteknologian osa-alueeseen laskettiin mukaan myös virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden teknologiat. Tilastojen avulla voidaan analysoida maalivahdin suoritusta ja tunnistaa maalivahtien suoritusten heikkouksia, kun taas videoteknologia mahdollistaa yksityiskohtaisen teknisen analyysin. Tekoälyn ja koneoppimisen rooli datan hankinnassa on tulosten mukaan merkittävä, ja ne avaavat mahdollisuuden entistä syvällisempään ja nopeampaan analyysiin sekä sellaiseen informaatioon, joka ei välttämättä ole ihmisaivojen ulottuvissa. Virtuaalitodellisuus mahdollistaa, datan keräämisen lisäksi, uusia innovatiivisia ja tehokkaita harjoittelumuotoja. Kerätyllä ja oikein prosessoidulla datalla on merkittävä rooli harjoittelun ja valmentamisen tehostajana.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9818]