Aikansa nuorten isosisko : Demi-lehden aiheet ja tyttöyden representaatio kolmena eri ajankohtana
Heikkilä, Emma (2024)
Heikkilä, Emma
2024
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-09-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202408288402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202408288402
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee vuodesta 1998 vuoteen 2021 ilmestynyttä nuortenlehti Demiä. Tutkielmassa tarkastellaan Demi-lehden journalismissa esiintyneitä aiheita kolmena eri ajankohtana sekä Demi-lehden journalismin tuottamaa representaatiota tyttöydestä.
Demi-lehden merkitys aikansa nuorille lukijoille on ollut kiistaton. Ilmoitus Demin lopettamisesta aiheutti lukijoissa surullisia ja pettyneitä reaktiota. Merkityksensä lisäksi tässä tutkielmassa Demi-lehteä lähestytään esimerkkinä tietylle kohderyhmälle suunnatusta journalismista, mutta myös esimerkkinä mediaympäristön sekä nuorten mediankäyttötapojen muutoksesta. Tutkielman pohdintaosuudessa kysytään, voisiko Demiltä oppia jotakin, kun medioissa nykypäivänä pohditaan keinoja nuorten tavoittamiseksi.
Tutkielman aineistona on kolme Demi-lehden numeroa: 4/2001, 4/2011 ja 4/2021. Demi-lehdessä esiintyneitä aiheita tutkitaan jokaisen kolmen numeron osalta. Numeroista on valittu yhteensä 12 eri aiheisiin keskittyvää ilmiöjuttua, jotka ovat representaation analyysin kohteena. Tutkielman menetelmänä käytetään laadullista sisällönanalyysia. Analyysin ensimmäisessä osassa aineiston sisällöt jaettiin kolmeen erilaiseen kategoriaan sen perusteella, mistä lähtökohdasta tai kenen näkökulmasta juttu on kirjoitettu. Toisessa osassa aineistosta poimituista ilmiöjutuista etsittiin ilmauksia, jotka kuvaavat sitä, millaisia tytöt ovat, mitä he tekevät, mistä he ovat kiinnostuneita ja sitä, millaista tytön elämä on.
Tutkielmassa ilmenee, että Demi-lehden aiheet muuttuivat ajan saatossa paljon. Aiempiin numeroihin verrattuna viimeinen numero 4/2021 on vähemmän monipuolinen, mutta toisaalta tietyt palstat ja lukijoiden osallistaminen toistuivat läpi aineiston. Demi-lehdessä tyttöyttä määritellään neljän kategorian kautta: sosiaaliset suhteet, elämä ja arki, minuus sekä avun saaminen ja tuki. Aineistossa tyttöys näyttäytyy ennen kaikkea olemisen tapana, joka määrittyy paljon sosiaalisten suhteiden, yhteisten mielenkiinnonkohteiden ja tiettyjen ryhmien jäsenyyksien kautta.
Demi-lehden merkitys aikansa nuorille lukijoille on ollut kiistaton. Ilmoitus Demin lopettamisesta aiheutti lukijoissa surullisia ja pettyneitä reaktiota. Merkityksensä lisäksi tässä tutkielmassa Demi-lehteä lähestytään esimerkkinä tietylle kohderyhmälle suunnatusta journalismista, mutta myös esimerkkinä mediaympäristön sekä nuorten mediankäyttötapojen muutoksesta. Tutkielman pohdintaosuudessa kysytään, voisiko Demiltä oppia jotakin, kun medioissa nykypäivänä pohditaan keinoja nuorten tavoittamiseksi.
Tutkielman aineistona on kolme Demi-lehden numeroa: 4/2001, 4/2011 ja 4/2021. Demi-lehdessä esiintyneitä aiheita tutkitaan jokaisen kolmen numeron osalta. Numeroista on valittu yhteensä 12 eri aiheisiin keskittyvää ilmiöjuttua, jotka ovat representaation analyysin kohteena. Tutkielman menetelmänä käytetään laadullista sisällönanalyysia. Analyysin ensimmäisessä osassa aineiston sisällöt jaettiin kolmeen erilaiseen kategoriaan sen perusteella, mistä lähtökohdasta tai kenen näkökulmasta juttu on kirjoitettu. Toisessa osassa aineistosta poimituista ilmiöjutuista etsittiin ilmauksia, jotka kuvaavat sitä, millaisia tytöt ovat, mitä he tekevät, mistä he ovat kiinnostuneita ja sitä, millaista tytön elämä on.
Tutkielmassa ilmenee, että Demi-lehden aiheet muuttuivat ajan saatossa paljon. Aiempiin numeroihin verrattuna viimeinen numero 4/2021 on vähemmän monipuolinen, mutta toisaalta tietyt palstat ja lukijoiden osallistaminen toistuivat läpi aineiston. Demi-lehdessä tyttöyttä määritellään neljän kategorian kautta: sosiaaliset suhteet, elämä ja arki, minuus sekä avun saaminen ja tuki. Aineistossa tyttöys näyttäytyy ennen kaikkea olemisen tapana, joka määrittyy paljon sosiaalisten suhteiden, yhteisten mielenkiinnonkohteiden ja tiettyjen ryhmien jäsenyyksien kautta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]