Helvetin tulisia tunteita - Black Sabbath & Dio 1960-2010 : tunteet ja usko metallimusiikissa
Latukka, Hilla (2024)
Latukka, Hilla
2024
Historian maisteriohjelma - Master's Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-09-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202408278369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202408278369
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma on kulttuurihistorian tutkimus metalliyhtyeiden Black Sabbathin ja Dion tuotannosta. Tutkimus tarkastelee miten Black Sabbath ja Dio ilmaisivat tunteita uskonnollisten elementtien kautta ja millainen rooli tällä yhteydellä on ollut yhtyeiden taiteessa. Miten uskon ja tunteiden vuorovaikutus ilmenee metallissa ja millaista vaikutusta tällä haetaan sekä mitä genren synty ja ilmaisunkeinot kertovat aikansa yhteiskunnasta, suhteesta uskoon, tunteisiin ja musiikkiin.
Tutkimuksen keskeisenä aineistona toimii yhtyeiden tuotanto keskittyen kappaleiden sanoituksiin sekä kansikuviin ja niissä esiintyviin uskonnollisiin elementteihin ja tunneilmaisuun. Tutkimus perehtyy myös yhtyeiden musiikkiin ja äänimaailmaan mm. tunneilmaisun näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä toimii laadullinen sisällönanalyysi, jonka lisäksi aineiston keruussa hyödynnetään teemoittelua lukuisien eri aiheiden jäsentelyssä, joista keskeisiä ovat esimerkiksi metallimusiikissa usein esiintyvät aiheet, kuten kuolema, Saatana, pahuus sekä maailmanloppu.
Tutkimus tarkastelee länsimaalaista metallimusiikkia osana populaarikulttuurin ilmiöitä alkaen 1960-luvulta päättyen 2010-lukuun. Yhtyeiden kokoonpanot muovautuivat ja vaihtuivat useasti uran aikana, joten tutkimus perehtyy yhtyeiden tunnetuimpien ja eniten tyyliin vaikuttaneihin muusikoihin, joina pidetään Tony Iommia, Geezer Butleria, Ozzy Osbournea, Bill Wardia sekä Ronnie James Dioa.
Tutkimuksessa käsitellään myös musiikin ja tunteiden vuorovaikutusta sekä pohditaan, miten kristinuskon aiheista, symboliikasta sekä kristinuskon vastavoimista kuten okkultismista, on tullut metallin genressä yksi sen näkyvimmistä teemoista. Tutkimus perehtyy yhtyeiden taustoihin, uskon- sekä tunnekokemuksiin ja niiden heijastumiseen ja purkamiseen musiikissa. Lisäksi pohditaan metallimusiikin ympärille muodostuneita ennakkoluuloja ja yhtyeiden saamaa kritiikkiä ja syytöksiä mm. uskonpilkasta sekä saatananpalvonnasta.
Tutkimuksen keskeisenä aineistona toimii yhtyeiden tuotanto keskittyen kappaleiden sanoituksiin sekä kansikuviin ja niissä esiintyviin uskonnollisiin elementteihin ja tunneilmaisuun. Tutkimus perehtyy myös yhtyeiden musiikkiin ja äänimaailmaan mm. tunneilmaisun näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä toimii laadullinen sisällönanalyysi, jonka lisäksi aineiston keruussa hyödynnetään teemoittelua lukuisien eri aiheiden jäsentelyssä, joista keskeisiä ovat esimerkiksi metallimusiikissa usein esiintyvät aiheet, kuten kuolema, Saatana, pahuus sekä maailmanloppu.
Tutkimus tarkastelee länsimaalaista metallimusiikkia osana populaarikulttuurin ilmiöitä alkaen 1960-luvulta päättyen 2010-lukuun. Yhtyeiden kokoonpanot muovautuivat ja vaihtuivat useasti uran aikana, joten tutkimus perehtyy yhtyeiden tunnetuimpien ja eniten tyyliin vaikuttaneihin muusikoihin, joina pidetään Tony Iommia, Geezer Butleria, Ozzy Osbournea, Bill Wardia sekä Ronnie James Dioa.
Tutkimuksessa käsitellään myös musiikin ja tunteiden vuorovaikutusta sekä pohditaan, miten kristinuskon aiheista, symboliikasta sekä kristinuskon vastavoimista kuten okkultismista, on tullut metallin genressä yksi sen näkyvimmistä teemoista. Tutkimus perehtyy yhtyeiden taustoihin, uskon- sekä tunnekokemuksiin ja niiden heijastumiseen ja purkamiseen musiikissa. Lisäksi pohditaan metallimusiikin ympärille muodostuneita ennakkoluuloja ja yhtyeiden saamaa kritiikkiä ja syytöksiä mm. uskonpilkasta sekä saatananpalvonnasta.