Ohjelmoinnin opettaminen yläaste- ja lukioikäisille nuorille: Tarkastelu laaja-alaisen osaamisen ja asenteiden kautta
Riikonen, Linda (2024)
Riikonen, Linda
2024
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-08-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202408238280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202408238280
Tiivistelmä
Tekniikan aloilla tällä hetkellä ajankohtainen kysymys on, miten lisätä nuorten, etenkin naisten, kiinnostusta alaa kohtaan. Tämä voisi olla mahdollista antamalla nuorille mahdollisimman positiivisia mielikuvia ohjelmoinnista, joka on keskeinen taito monella tekniikan alalla. Ohjelmointia tarkastellaan tässä työssä laaja-alaisena osaamisena, jonka osa-alueisiin kuuluvat konkreettisen ohjelmointiosaamisen lisäksi muun muassa algoritminen ajattelu ja ongelmanratkaisutaidot. Näiden taitojen tarkastelun lisäksi työssä selvitetään, miten opetusmenetelmä vaikutti oppilaiden asenteisiin ohjelmointia kohtaan. Tämän kandidaatintyön tarkoituksena on esitellä erilaisia ohjelmoinnin opetuskeinoja ja niiden sopivuutta tähän tarkoitukseen nuorten saaman hyödyn kautta. Työn tavoitteena on lisätä nuorten kiinnostusta ohjelmoinnin opiskeluun ja tekniikan aloihin esittelemällä vaihtoehtoisia keinoja ohjelmoinnin opetukselle perusopetuksessa ja toisella asteella.
Työn käsittelyosa koostuu kahdesta osasta. Ensin kerrotaan opetussuunnitelmien tarkoituksesta ja ohjelmoinnin opetuksesta tällä hetkellä. Huomataan, että ohjelmoinnin opetus liitetään usein jonkin toisen aineen opetukseen tai laaja-alaisiin oppimistavoitteisiin. Toisella asteella ohjelmoinnin opetus ei kuulu lukion opetussuunnitelmaan ja ammattikoulussa sitä opetetaan aloilla, joilla ohjelmointiosaaminen on hyödyllistä. Jälkimmäisessä osassa perehdytään kirjallisuuskatsauksen tuloksiin. Jo kirjallisuuskatsauksen aloittamisen yhteydessä huomattiin, että juuri tätä ikäryhmää käsitteleviä vertaisarvioituja suomalaisia tutkimuksia ei ole, joten kaikki työn lähteet ovat kansainvälisiä.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista selviää, että nuoret hyötyvät erityisesti vertaisarvioinnin ja pelien yhdistämisestä opetukseen. Pelejä voitiin joko pelata tai kehittää, molemmat hyödyttivät oppilaita. Positiivisten oppimistulosten lisäksi varsinkin pelien pelaaminen vaikutti myönteisesti oppilaiden asenteisiin ohjelmointia kohtaan. Oppilaiden kiinnostusta ohjelmointia kohtaan saatiin lisättyä esimerkiksi robottien avulla. Käytännössä robottien hankkiminen voi olla monelle koululle mahdotonta, mutta niihin voi tutustua esimerkiksi opintoretkien avulla. Vertaisarvioinnin tai pelien yhdistäminen opetukseen olisi helppo toteuttaa, koska opettajalta ei vaadita juurikaan erityisosaamista niiden hyödyntämiseksi.
Työn käsittelyosa koostuu kahdesta osasta. Ensin kerrotaan opetussuunnitelmien tarkoituksesta ja ohjelmoinnin opetuksesta tällä hetkellä. Huomataan, että ohjelmoinnin opetus liitetään usein jonkin toisen aineen opetukseen tai laaja-alaisiin oppimistavoitteisiin. Toisella asteella ohjelmoinnin opetus ei kuulu lukion opetussuunnitelmaan ja ammattikoulussa sitä opetetaan aloilla, joilla ohjelmointiosaaminen on hyödyllistä. Jälkimmäisessä osassa perehdytään kirjallisuuskatsauksen tuloksiin. Jo kirjallisuuskatsauksen aloittamisen yhteydessä huomattiin, että juuri tätä ikäryhmää käsitteleviä vertaisarvioituja suomalaisia tutkimuksia ei ole, joten kaikki työn lähteet ovat kansainvälisiä.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista selviää, että nuoret hyötyvät erityisesti vertaisarvioinnin ja pelien yhdistämisestä opetukseen. Pelejä voitiin joko pelata tai kehittää, molemmat hyödyttivät oppilaita. Positiivisten oppimistulosten lisäksi varsinkin pelien pelaaminen vaikutti myönteisesti oppilaiden asenteisiin ohjelmointia kohtaan. Oppilaiden kiinnostusta ohjelmointia kohtaan saatiin lisättyä esimerkiksi robottien avulla. Käytännössä robottien hankkiminen voi olla monelle koululle mahdotonta, mutta niihin voi tutustua esimerkiksi opintoretkien avulla. Vertaisarvioinnin tai pelien yhdistäminen opetukseen olisi helppo toteuttaa, koska opettajalta ei vaadita juurikaan erityisosaamista niiden hyödyntämiseksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]