Terveydenhoitajien osaaminen – digitaaliset terveyspalvelut
Liljeqvist, Taru (2024)
Liljeqvist, Taru
2024
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-09-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202408258283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202408258283
Tiivistelmä
Terveydenhuolto on globaalisti muutoksen edessä terveyspalveluiden siirtyessä yhä voimakkaammin digitaaliseen muotoon. Digitalisoitumisen tavoitteena on luoda kustannustehokkaita ja turvallisia palveluita, jotka vastaavat asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Onnistunut terveyspalveluiden digitalisoituminen vaatii kuitenkin terveydenhoitajilta uudenlaista osaamista ja uusien taitojen omaksumista.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata, millaista osaamista terveydenhoitajilla oli digitaalisista terveyspalveluista. Tavoitteena oli saada tietoa, jota voitaisiin hyödyntää terveydenhoitajien koulutuksessa digitaalisten terveyspalveluiden osalta niin terveydenhoitajan tutkintoon tähtäävässä koulutuksessa kuin myöhemmin työelämän jatkokoulutuksissakin. Lisäksi tietoa voitaisiin hyödyntää digitaalisten terveyspalveluiden kehittämisessä. Tutkimuskysymyksinä oli seuraavat: Miten terveydenhoitajat kuvaavat omaa osaamistaan digitaalisista terveyspalveluista? Miten terveydenhoitajien digitaalisten terveyspalveluiden osaamista pitäisi kehittää?
Tämän pro gradu -tutkielman aineisto kerättiin yhteistyössä Terveydenhoitajaliiton kanssa. Digitaaliseen kyselyyn vastasi 129 terveydenhoitajaa eri työskentelysektoreilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella terveydenhoitajat kuvaavat osaamistaan digitaalisista terveyspalveluista kahdeksan kategorian kautta ja ne ovat seuraavat: vahva terveydenhoitajan ammattiosaaminen, vuorovaikutusosaaminen, asiakkaan tilanteen arvioiminen digitaalisesti, asiakastyöskentely etäyhteyden välityksellä, vahva kyky omaksua tietoa, varma tekniikan hallinta, tiedon kerääminen digitaalisesti ja ei osaamista. Terveydenhoitajien digitaalisten terveyspalveluiden osaamisen kehitystarpeet jakautuvat myös kahdeksaan kategoriaan ja ne ovat koulutuksen parantaminen, digitaalisen vuorovaikutuksen parantaminen, tietoteknisten taitojen parantaminen, kliinisen osaamisen vahvistaminen, digitaalisten palveluiden tuomien mahdollisuuksien hahmottaminen, työkaluja asiakkaan ohjaamisen tueksi, digitaalisen työskentelyn sujuvoittaminen ja ei osaamisen kehittämistarvetta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että terveydenhoitajat arvioivat osaamisensa digitaalisista terveyspalveluista melko hyväksi. He kuitenkin tarvitsevat tukea digitaalisten palveluiden löytämisessä ja vuorovaikutuksellisessa osaamisessa. Koulutusta tarvitaan erityisesti uusien palveluiden käyttöönotossa. Terveydenhoitajien osaaminen ja koulutustarpeet vaihtelevat paljon ja riippuvat paljon terveydenhoitajan työpaikasta ja henkilökohtaisesta kokemuksesta. Terveydenhoitajien digitaalisia terveyspalveluita koskevaa osaamista kehittämällä olisi mahdollista saavuttaa merkittäviä kansanterveydellisiä hyötyjä.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata, millaista osaamista terveydenhoitajilla oli digitaalisista terveyspalveluista. Tavoitteena oli saada tietoa, jota voitaisiin hyödyntää terveydenhoitajien koulutuksessa digitaalisten terveyspalveluiden osalta niin terveydenhoitajan tutkintoon tähtäävässä koulutuksessa kuin myöhemmin työelämän jatkokoulutuksissakin. Lisäksi tietoa voitaisiin hyödyntää digitaalisten terveyspalveluiden kehittämisessä. Tutkimuskysymyksinä oli seuraavat: Miten terveydenhoitajat kuvaavat omaa osaamistaan digitaalisista terveyspalveluista? Miten terveydenhoitajien digitaalisten terveyspalveluiden osaamista pitäisi kehittää?
Tämän pro gradu -tutkielman aineisto kerättiin yhteistyössä Terveydenhoitajaliiton kanssa. Digitaaliseen kyselyyn vastasi 129 terveydenhoitajaa eri työskentelysektoreilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella terveydenhoitajat kuvaavat osaamistaan digitaalisista terveyspalveluista kahdeksan kategorian kautta ja ne ovat seuraavat: vahva terveydenhoitajan ammattiosaaminen, vuorovaikutusosaaminen, asiakkaan tilanteen arvioiminen digitaalisesti, asiakastyöskentely etäyhteyden välityksellä, vahva kyky omaksua tietoa, varma tekniikan hallinta, tiedon kerääminen digitaalisesti ja ei osaamista. Terveydenhoitajien digitaalisten terveyspalveluiden osaamisen kehitystarpeet jakautuvat myös kahdeksaan kategoriaan ja ne ovat koulutuksen parantaminen, digitaalisen vuorovaikutuksen parantaminen, tietoteknisten taitojen parantaminen, kliinisen osaamisen vahvistaminen, digitaalisten palveluiden tuomien mahdollisuuksien hahmottaminen, työkaluja asiakkaan ohjaamisen tueksi, digitaalisen työskentelyn sujuvoittaminen ja ei osaamisen kehittämistarvetta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että terveydenhoitajat arvioivat osaamisensa digitaalisista terveyspalveluista melko hyväksi. He kuitenkin tarvitsevat tukea digitaalisten palveluiden löytämisessä ja vuorovaikutuksellisessa osaamisessa. Koulutusta tarvitaan erityisesti uusien palveluiden käyttöönotossa. Terveydenhoitajien osaaminen ja koulutustarpeet vaihtelevat paljon ja riippuvat paljon terveydenhoitajan työpaikasta ja henkilökohtaisesta kokemuksesta. Terveydenhoitajien digitaalisia terveyspalveluita koskevaa osaamista kehittämällä olisi mahdollista saavuttaa merkittäviä kansanterveydellisiä hyötyjä.